Appropriation of mathematical concepts in Pre-school

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202049

Keywords:

Fields of experience, Mathematical concepts, Curriculum of Early Childhood Education, Child education, Cultural-Historical approach

Abstract

This article aims to analyze the process of appropriating mathematical concepts in Pre-school. Based on the Cultural-Historical approach, it present here a theoretical overview of our object and the analysis of two episodes experienced in ongoing PhD research it used as instruments conversational dynamics and participant observation of interactions in a day of a Pre-school Institution. The subjects of study were a teacher and ten five-year-old children. We concluded that: 1) children are in the process of appropriating mathematical concepts and experience them, but do not have the information that those are mathematical concepts; 2) the teacher’s role in presenting the concepts is fundamental, since the appropriation of culture takes place in social relations; 3) the process of appropriation of mathematical culture is not done in classes, but based on the fields of experience proposed by Base Nacional Comum Curricular (BNCC).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARCE, Alessandra. O jogo e o desenvolvimento infantil na teoria da atividade e no pensamento educacional de Friedrich Froebel. Cadernos Cedes, Campinas, v. 24, n. 62, p. 9-25, abr. 2004.

ARCE, Alessandra. O Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil e o espontaneísmo: (re)colocando o ensino como eixo norteador do trabalho pedagógico com crianças de 4 a 6 anos. In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Lígia Márcia. Quem tem medo de ensinar na Educação Infantil? Em defesa do ato de ensinar. Campinas: Alínea, 2013, p. 13-38.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB n. 20, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Diário Oficial da União, 9 dez. 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil. Brasília: MEC, 2010.

BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Diário Oficial da União, 5 out. 1988.

DUHALDE, María Elena; CUBERES, María Teresa González. Encontros iniciais com a Matemática: contribuições à Educação Infantil. Tradução de Maria Cristina Fontana. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

GONZÁLEZ-REY, Fernando Luis. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

KUHLMANN JR., Moysés. Infância e Educação Infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 2015.

LEONTIEV, Aleksei Nikolaevitch. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

MAGALHÃES, Cassiana; GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SILVA, Greice Ferreira da; MELLO, Suely Amaral. Planejando a ação docente para o máximo desenvolvimento da infância. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral. Teoria Histórico-Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017, p. 219-230.

MELLO, Suely Amaral. Contribuições da Teoria Histórico-Cultural para a educação da primeira infância. Revista Cadernos de Educação, Pelotas, n. 50, p. 1-12, 2015.

MELLO, Suely Amaral; BISSOLI, Michelle de Freitas. Pressupostos da Teoria Histórico-Cultural para a apropriação da cultura escrita pela criança. Perspectiva, Florianópolis, v. 33, n. 1, p. 135-160, jan./abr. 2015.

MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de; ARRAIS, Luciana Figueiredo Lacanallo; MOYA, Paula Tamyris; LAZARETTI, Lucinéia Maria. O ensino de Matemática na Educação Infantil: uma proposta de trabalho com jogos. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 353-377, 2017.

ROSA, Josélia Euzébio da; GALDINO, Ana Paula da Silva. Contribuições da Teoria Histórico-Cultural para o ensino da Matemática nos Anos Iniciais. In: MORETTI, Vanessa Dias; CEDRO, Wellington Lima (Org.). Educação Matemática e a Teoria Histórico-Cultural: um olhar sobre as pesquisas. Campinas: Mercado das Letras, 2017, p. 329-353.

SOLOVIEVA, Yulia; ROSAS-RIVERA, Yolanda; QUINTANAR-ROJAS, Luis. Programa para solução de problemas como método para desenvolvimento de pensamento lógico em crianças escolares. In: MORETTI, Vanessa Dias; CEDRO, Wellington Lima (Org.). Educação Matemática e a Teoria Histórico-Cultural: um olhar sobre as pesquisas. Campinas: Mercado das Letras, 2017, p. 291-328.

SOUZA, Regina Aparecida Marques de; MELLO, Suely Amaral. O lugar da cultura escrita na educação da infância. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral. Teoria Histórico-Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017, p. 199-215.

TEIXEIRA, Sônia Regina; BARCA, Ana Paula de Araújo. Teoria Histórico-Cultural e Educação Infantil: concepções para orientar o pensar e o agir docentes. In: COSTA, Sinara Almeida da; MELLO, Suely Amaral. Teoria Histórico-Cultural na Educação Infantil: conversando com professoras e professores. Curitiba: CRV, 2017, p. 29-39.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch.; LURIA, Aleksandr Romanovitch; LEONTIEV, Aleksei Nikolaevitch. (Org.). Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 12. ed. Tradução de Maria da Pena Villalobos. São Paulo: Ícone, 2014, p. 103-118.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escogidas – III – Problemas del desarrollo de la psique. Traducción de Lydia Kuper. Madrid: Antonio Machado, 2012b.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Pensamiento y habla. Traducción de Alejandro Ariel González. Buenos Aires: Colihue, 2012a.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Psicologia Pedagógica. Tradução de Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Sete aulas de L. S. Vigotski sobre os fundamentos da pedologia. Tradução e organização de Zoia Prestes e Elizabeth Tunes. Rio de Janeiro: E-papers, 2018.

ZAPOROZHETS, Alexander Vladimirovitch. Sellected psychological works. Moscou: Pedagogy, 1986.

Published

2020-10-16

How to Cite

MIRANDA, M. A. B. A. de; SÁ, A. V. M. de. Appropriation of mathematical concepts in Pre-school. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–23, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202049. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2817. Acesso em: 22 nov. 2024.