Reflections by Elementary School teachers on a formative process in Statistics

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202051

Keywords:

Statistics, Teacher Education, Professional Development, Teaching Sequence, Collaborative Work

Abstract

This article aims to analyze the evaluations made by the teachers of the participation of elementary school teachers in the research project entitled “Professional Development of Teachers who Teach Mathematics” (Project D-Estat), in the year of 2018. The Project aims to investigate the statistical learning experiences of teachers who teach mathematics in elementary school, within the scope of a collaborative group, aiming at professional development during the training process. The research uses qualitative methodology in an action research perspective. The paper presents theoretical reflections on professional development and teacher education, considerations on Teaching Sequence and Investigative Cycle. As a methodological resource, the narrative interview was used, in the format of a conversation circle. The analysis of the results gives evidence of a path taken by the teachers towards professional development and a better understanding of how to work the statistical thinking of their students. The teachers' oral and written narratives demonstrate the importance of participation in training processes for professional development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Jonatas Henrique da Costa; BARBOSA, Jéssica Milena Nascimento. O Laboratório de Ensino de Matemática: um recurso potencialmente motivador no curso de Pedagogia. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) — Departamento de Educação. Universidade do Estado da Bahia. Teixeira de Feitas.

ANJO, Eliete Silva; NASCIMENTO, Sandra Paula Almeida; CAZORLA, Irene Maurício; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos. O ensino de Estatística na formação para a cidadania nos anos iniciais. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 18, 2019, Ilhéus. Anais do XVIII EBEM: A sala de aula de Matemática e suas vertentes. Ilhéus: SBEM-BA, 2019, p. 1-12.

BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1991.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CAZORLA, Irene Maurício; SILVA JÚNIOR, Antônio Vital; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos. Reflexões sobre o ensino de varáveis conceituais na Educação Básica. REnCiMa, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 354-373, 2018.

CHENÉ, Adèle. A narrativa de formação e a formação de formadores. In. Nóvoa, Antônio; FINGER, Matthias. (Org.). O método (auto) biográfico e a formação. Lisboa: MS/DRHS/CFAP, 1988, p. 121-132.

DAY, Christopher. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.

ERICKSON, Frederick D. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, Merlin C. (Ed.). Handbook of research on teaching. 3rd ed. New York: MacMillan, 1986, p. 119-161.

FERREIRA, Ana Cristina. O trabalho colaborativo como ferramenta e contexto para o desenvolvimento profissional: compartilhando experiências. In: NACARATO, Adair Mendes; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 149-166.

FIORENTINI, Dario. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, Marcelo Carvalho; ARAÚJO, Jussara Loyola. Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p. 47-76.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

LÔBO, Wériton de Souza; CAZORLA, Irene Mauricio. A Estatística à serviço da saúde do adolescente: o cartão de vacinação. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 18, 2019, Ilhéus. Anais do XVIII EBEM: A sala de aula de Matemática e suas vertentes. Ilhéus: SBEM-BA, 2019b, p. 1-12.

LOPES, Paula Cristina; FERNANDES, Elza. Literacia. Raciocínio e pensamento estatístico com Robots. Quadrante, Lisboa, v. 23, n. 2, p. 69-94, jul./dez. 2014.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAGINA, Sandra; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; SANTOS, Aparecido dos; MERLINI, Vera Lúcia. Espiral RePARe: um modelo metodológico de formação de professor centrado na sala de aula. REAMEC, Cuiabá, v. 6, n. 2, 2018, p. 238-258, jul./dez. 2018.

MARCELO GARCIA, Carlos. Formação de professores: para uma mudança educativa. Tradução de Isabel Narciso. Porto: Porto Editora, 1999.

MENDONÇA, Luzinete de Oliveira; LOPES, Celi Espasandin. As aprendizagens geradas num grupo colaborativo de professores durante um estudo sobre moldagem matemática na Educação Estatística. Quadrante, Lisboa, v. 26, n. 1, p. 93-118, 2017.

MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contatos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, Adair Mendes; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela (Org.). A formação do professor que ensina Matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p. 213-231.

MOURA, Jónata Ferreira de; NACARATO, Adair. A entrevista narrativa: dispositivo de produção e análise de dados sobre trajetórias de professoras. Cadernos de Pesquisa, São Luis, v. 24, n. 1, p. 15-30, jan./abr. 2017.

NCTM — National Council of Teachers of Mathematics. Principles and standards for school mathematics. Virgínia: NCTM, 2000.

PONTE, João Pedro da. Da formação do desenvolvimento profissional. In: ENCONTRO NACIONAL DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA, 1998, Guimarães. Actas do ProfMat1998. Lisboa: APM, 1998, p. 27-44.

PONTE, João Pedro. Formação do professor de Matemática: perspectivas atuais. In: PONTE, João Pedro (Org.). Práticas profissionais dos professores de Matemática. Lisboa: Projeto P3M, 2014, p. 343-358.

SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; CAZORLA, Irene Maurício. Desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: D-Estat. Projeto de Pesquisa. Ilhéus: Universidade Estadula de Santa Cruz, 2018.

SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; PONTE, João Pedro da; SERRAZINA, Lurdes. Conhecimento didático do professor de Matemática à luz de um processo formativo. Bolema, Rio Claro, v. 34, n. 66, p. 89-109, abr. 2020.

WILD, Chris J.; PFANNKUCH, Maxine. Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, v. 67, n. 3, p. 223-248, dec. 1999.

Published

2020-10-21

How to Cite

NUNES, Célia Barros; REIS, Minervina Joseli Espíndola; BOSCHI, Tânia Maria Boschi. Reflections by Elementary School teachers on a formative process in Statistics. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–20, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202051. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2830. Acesso em: 22 jul. 2024.