The research in teacher training that teaches Mathematics at EJA: considerations of theses and dissertations (1985-2015)
DOI:
10.46551/emd.e202046Keywords:
Youth and Adult Mathematics Education, Teacher Education, Theses and DissertationsAbstract
This article aims to analyze the main results and considerations of the theses and dissertations defended in Brazil from 1985 to 2015, with a focus on the training of teachers who teach Mathematics in Youth and Adult Education (EJA). It is based on authors in the areas of Mathematics Education, EJA and teacher training; with methodological support in qualitative research, like state-of-the-art. Its analysis material consists of 2 theses and 10 dissertations, raised through the study called “Panorama of Brazilian research in Youth and Adult Mathematics Education (1985-2015)”. As a result, it presents an overview of theses and dissertations and concludes, through them, about the flagrant lack of specific training of teachers who teach Mathematics at EJA, a certain “neglect” and “silencing” of initial training courses regarding this modality and the distance between university and school.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Carlos; VELOSO, Eduardo; ROCHA, Isabel; SANTOS, Leonor; SERRAZINA, Lurdes; NÁPOLES, Suzana. A Matemática na formação inicial de professores. Lisboa: APM e SPCE, 2006.
BOGDAN, Roberto Carlos; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE/CEB n. 11, de 10 de maio de 2000. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: Diário Oficial da União, 9 jun. 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB n. 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: MEC/CNE/CEB, 2000.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP 9/2001. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação de professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília: Diário Oficial da União, 18 jan. 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP 2/2015. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Brasília: Diário Oficial da União, 25 jun. 2015.
FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.
FIORENTINI, Dario. A formação matemática e didático-pedagógica nas disciplinas da Licenciatura em Matemática. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 18, p. 107-115, jun./jun. 2005.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Educação Matemática de Jovens e Adultos: especificidades, desafios e contribuições. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
JÓIA, Orlando. Cuatro preguntas sobre la educación matemática de jóvenes y adultos. In: Conocimiento matemático en la educación de jóvenes y adultos. Santiago: UNESCO/OREALC, 1997, p. 27-34.
LEITE, Eliana Alves Pereira. Formação inicial e base de conhecimento para o ensino de Matemática na perspectiva de professores iniciantes da Educação Básica. 2016. 269f. Tese (Doutorado em Educação) — Centro de Educação e Ciências Humanas. Universidade Federal de São Carlos. São Carlos.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; REYES, Claudia Raimundo; MARTUCCI, Elisabeth Márcia. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. 2. ed. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
RIBEIRO, Emerson da Silva. Estado da arte da pesquisa em Educação Matemática de Jovens e Adultos: um estudo das teses e dissertações defendidas no Brasil na primeira década do século XXI. 2014. 330f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas) — Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticas, Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá.
RIBEIRO, Emerson da Silva; LEITE, Eliana Alves Pereira; PAULA, Ingryd Luana Wonczak de. Panorama da pesquisa brasileira em Educação Matemática de Jovens e Adultos (1985-2015). In: Educação no Século XXI — Matemática. v. 32. Belo Horizonte: Poisson, 2019. p. 199-218.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em Educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.