An analysis of the content of geometric transformations in High School textbooks

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202055

Keywords:

Mathematics, Geometric transformations, Textbooks

Abstract

This article presents an analysis of the content of geometric transformations in three collections of mathematics textbooks for high school selected by the last Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). In this analysis, we sought to identify how the geometric transformations of translation, reflection, rotation and homotetia are presented, what are the tasks proposed on the content and the assignments for teachers who use these books. The analyzes were constituted from literature review of task, including problem situation, and exercise. It was found that there was a lack of deepening in some units of the analyzed books, the absence of a significant number of problems instead of exercises and the scarcity of suggestions for a more significant teacher’s performance at High School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que Através da Resolução de Problemas? In: ALLEVATO, Norma Suely Gomes; JUSTULIN, Andresa Maria; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 32-51.

ALMEIDA, Nilze de; DEGENSZAJN, David; DOLCE, Osvaldo; IEZZI, Gelson; PÉRIGO, Roberto. Matemática: ciência e aplicações. v. 2, 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

BOYER, Carl Benjamin. História da Matemática. Tradução de Elza Furtado Gomide. São Paulo: Edgar Blücher, 1974.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BROLEZZI, Antonio Carlos. Criatividade e resolução de problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2013.

DANTE, Luiz Roberto. Matemática: contexto & aplicações. v. 2, 3. ed. São Paulo: Ática, 2017.

DELMONDI, Natalia Nascimben; PAZUCH, Vinícius. Um panorama teórico das tendências de pesquisa sobre o ensino de transformações geométricas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 99, n. 253, p. 661-686, set./dez. 2018.

ECHEVERRÍA, María del Puy Pérez; POZO, Juan Ignacio. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, Juan Ignacio. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: ArtMed, 1998. p. 13-42.

GARCIA, Jacqueline; SOUZA, Joamir. #Contato Matemática. v. 3. São Paulo: FTD, 2016b.

GARCIA, Jacqueline; SOUZA, Joamir. #Contato Matemática. v. 2. São Paulo: FTD, 2016a.

LIMA, Katia; JANUARIO, Gilberto. Princípios de integração de valores culturais ao currículo e a organização dos conteúdos em livros didáticos de Matemática. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 1, n. 1, p. 76-98, jan./abr. 2017.

OLIVEIRA, Gerson Pastre de.; LIMA, Nilo Silveira Monteiro de. Estratégias didáticas com tecnologias na formação continuada de professores de Matemática: uma investigação sobre homotetia. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 385-418, jan./abr. 2018.

PLATÃO. Fedro ou da Beleza. Tradução de Pinharanda Gomes. 6. ed. Lisboa: Guimarães Editores, 2000.

SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

SILVA, Daniel Romão da. Livro didático de Matemática: lugar histórico e perspectivas. 2010. 152f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. São Paulo.

SILVA, Ezequiel Theodoro da. Livro didático: do ritual de passagem à ultrapassagem. Em Aberto, Brasília, v. 16, n. 69, p. 11-15, jan./mar. 1996

ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 10. ed. São Paulo: Global, 2003.

Published

2020-11-17

How to Cite

NAKAMURA, P. H. S. .; PAZUCH, V. An analysis of the content of geometric transformations in High School textbooks. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–19, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202055. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2871. Acesso em: 24 nov. 2024.