A look at the hierarchy of the four arithmetic operations in the numerical expressions

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v1n22017a05

Abstract

This article is a clipping of master’s dissertation that had as main objective to find a justification for the hierarchy of the four mathematical operations in the numerical expressions. During the research, we have found authors who commented that numerical expressions is a content that it is still present in school everyday and in school textbooks. However, official documents, such as the National Curricula Parameters (NCP), do not bring numerical expressions any more. To support the dissertation research, we verified how in fact this content is presented in official documents such as the NCP and the matrix of mathematical reference – SAEB/Prova Brasil, as well as in some school textbooks used in the schools where we work. Since we have found no explanation for the hierarchy of the four mathematical operations in the numerical expressions, we present a proposition of justification for this hierarchy. However, before that, we present a brief history of the content. 

Keywords: Numerical expressions. Hierarchy. Official documents. Textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRAIS, Ubiratan Barros. Expressões aritméticas: crenças, concepções e competências no entendimento do professor polivalente. 2006. 178f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia. Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP, 2006.

BAUMGART, John K. Tópicos de história da matemática para uso em sala de aula: Álgebra. São Paulo: Atual, 1992.

BETTINGER, Alvin K.; ENGLUND, John A. Algebra and Trigonometry. Scranton: International Textbook Company, 1963.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil, Ensino Fundamental, matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC/SEB/INEP, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasilia: MEC/SEF, 1998.

CAJORI, Florian. A History of matemathical notations. New York: Dover Publications, Inc., 1993.

CASTRUCCI, Benedito; GIOVANNI, José Ruy; GIOVANNI JUNIOR, José Ruy. A conquista da Matemática, 6º ano. São Paulo: FTD, 2012.

CENTURIÓN, Marilia; SCALA, Júnia La; RODRIGUES, Arnaldo. Porta Aberta: Matemática, 5º ano. São Paulo: FTD, 2011.

DANTE, Luiz Roberto. Projeto Teláris: Matemática, 6º ano. São Paulo: Ática, 2012.

GREGOLIN, Vanderlei Rodrigues. O conhecimento matemático escolar: operações com números naturais (e adjacências) no Ensino Fundamental. 2002. 177f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos.

IFRAH, Georges. História universal dos algarismos. v. 2, 4. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.

OTTES, Aline Brum. Expressões numéricas: a hierarquia das quatro operações matemáticas. 2016. 76f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Ensino de Física) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria.

PEANO, Giuseppe. Arithmetices principia: nova methodo. Roma/Florença: Fratres Bocca, 1989.

SILVA, Graziele Cristine Moraes da; ARRUDA, Márcia Rita Mesquita Ferraz de. As expressões numéricas, o Contig 60 e a formação de professores do ensino fundamental I. In: MONTEIRO, Sueli Aparecida Itman; RIBEIRO, Ricardo; LEMES, Sebastião de Souza; MUZZETI, Luci Regina. (Org.). Educação na contemporaneidade: reflexões e pesquisa. Pedro e João, 2011, p. 23-42.

SLAUGHT, Herbert Ellsworth; LENNES, Nels Johann. First principles of Algebra: complete course. Boston: Allyn and Bacon, 1912.

WAISMANN, Friedrich. Introduction to Mathematical Thinking: the formation of concepts in modern mathematics. New York: Dover Publication, 2003.

Published

2017-08-01

How to Cite

OTTES, Aline; FAJARDO, Ricardo. A look at the hierarchy of the four arithmetic operations in the numerical expressions. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 1, no. 2, p. 197–219, 2017. DOI: 10.24116/emd25266136v1n22017a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/30. Acesso em: 23 jul. 2024.