The teaching of Statistics presented in the curricular materials of the first three years of Elementary School

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202052

Keywords:

Statistical Literacy, Mathematics Teaching, Early Years of Elementary School

Abstract

The present study aims to analyze whether the activities proposed in the Mathematics curriculum materials, called Caderno do Aluno, Educação Matemática nos Anos Iniciais (EMAI) project, from the first three years of Elementary School, employed by the State Education Network of São Paulo, allow the development of Literacy Student statistics. Thus, we opted for documentary analysis from the perspective of Bardin (2016). As a result, it was possible to observe that the analyzed activities contribute to the promotion of the development of Statistical Literacy, by guiding students in understanding statistical information, organizing data and representing tables. However, it was observed that the acquisition of Statistical Literacy requires other skills that the activities do not encourage as much — the ability to argue, the construction and representation of graphs and tables, the appropriation of statistical vocabulary and the competence to produce texts about their interpretations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

BATANERO, Carmen; ARTEAGA, Pedro; CONTRERAS, José Miguel. El currículo de Estadística em la enseñanza obligatoria. Em Teia, Recife, v. 2, n. 2, p. 1-20, maio/ago. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRITO, Gisele Ferreira; CHOI, Vania Picanço; ALMEIDA, Andreia. (Org.). Manual ABNT: regras gerais de estilo e formatação de trabalhos acadêmicos. 4. ed. rev. São Paulo: FECAP, 2014.

CURCIO, Frances. Comprehension of mathematical relationships expressed in graphs. Journal for Research in Mathematics Education, v. 18, n. 5, p. 382-393, nov. 1987.

CURCIO, Frances. Developing graph comprehension: Elementary and Middle School activities. Reston: NCTM, 1989.

CURI, Edda. (Coord.). O ensino de Matemática em questão: apontamentos para discussão e implementação do Currículo da Cidade. São Paulo: SME/COPED, 2019.

DelMAS, Robert C. Statistical literacy, reasoning and learning: a commentary. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, p. 1-11, 2002.

FLORES, Claudia Regina, MORETTI, Méricles Thadeu. O funcionamento cognitivo e semiótico das representações gráficas: ponto de análise para a aprendizagem matemática. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 28, Caxambu, 2005. Anais da 28ª Reunião da ANPEd. Caxambu: ANPEd, 2005, p. 1-13.

GAL, Iddo. Adult statistical literacy: meanings, components, responsabilities. International Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-25, apr. 2002.

JACOBINI, Otávio Roberto; WODEWOTZKI, Maria Lúcia Lorenzetti; CAMPOS, Celso Ribeiro; FERREIRA, Denise Helena Lombardo. Temas contemporâneos nas aulas de Estatística: um caminho para combinar aprendizagem e reflexões políticas. In: LOPES, Celi Aparecida Espasandin; COUTINHO, Cileda de Queiroz Silva; ALMOULOUD; Saddo Ag. (Org.) Estudos e reflexões em Educação Estatística. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 65-83.

KEMP, Marian. Developing critical numeracy at the tertiary level. 2005. 288f. Thesis (Docyorate of Education) — Murdoch University. Western (Australia)

LOPES, Celi Aparecida Espasandin. Literacia estatística e INAF 2002. In: FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. (Org.). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Global, 2004, p. 187-197.

LOPES, Celi Aparecida Espasandin. O ensino de Estatística e da Probabilidade na Educação Básica e a formação de professores. Caderno Cedes, Campinas, v. 27, n. 74, p. 57-73, jan./abr. 2008.

SACRISTÁN, José Gimeno. O que significa o currículo? In: SACRISTÁN, José Gimeno. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Tradução: Alexandra Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 16-35.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Centro de Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. EMAI & Ler e Escrever: Ensino Fundamental, 1º ano, v. 1, Caderno do Aluno. São Paulo: SEE/CEFAI, 2020.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Centro de Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. EMAI & Ler e Escrever: Ensino Fundamental, 2º ano, v. 1, Caderno do Aluno. São Paulo: SEE/CEFAI, 2020.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Centro de Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental. EMAI & Ler e Escrever: Ensino Fundamental, 3º ano, v. 1, Caderno do Aluno. São Paulo: SEE/CEFAI, 2020.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado da Educação. Currículo Paulista. São Paulo: SEE, 2019.

Published

2020-11-09

How to Cite

MARTINS, P. B.; BORELLI, S. de S.; CURI, E. The teaching of Statistics presented in the curricular materials of the first three years of Elementary School. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–24, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202052. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3064. Acesso em: 22 nov. 2024.