Teacher education for the inclusion of students with visual impairments in Mathematics classes: analysis of an extension course
DOI:
10.24116/emd25266136v1n22017a06Abstract
The present paper has as purpose to analyze the potential of an extension course for the professional development of teachers and future mathematics teachers in an inclusive perspective. This study, of qualitative nature, is a cutting of a master research´s, and it is inserted in the field of Teacher Education for Inclusive Mathematics Education and involved: observation, questionnaire, field journal, tape and video records from the meetings and produced by the participants involved like as sources of the datas production. The results show that, the extension course, as well as raising awareness in the participants with relation to the inclusive mathematics, contributed to mobilization of knowledge related to the teaching of mathematics of the students with visual impairments both in relation to the mathematical content and its didactics and related to the organization of the class and production of materials.
Keywords: Inclusive Mathematics Education. Teacher Education. Visual impairments.
Downloads
References
BERDNARZ, Nadine; PROULX, Jérôme. Knowing and using Mathematics in teaching: conceptual and epistemological clarifications. For the Learning of Mathematics, Canadá, v. 29, n. 3, p. 11-17, nov. 2009.
COLINO, Ana Cylene Valente. Reflexão profissional em um grupo de discussão on-line: dialogando com o outro. 2003. 143f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Departamento de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.
DORZIAT, Ana. O profissional da inclusão escolar. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 150, p. 986-1003, set./ dez. 2013.
FERNANDES, Solange Hassan Ahmad Ali; HEALY, Lulu. Rumo à Educação Matemática Inclusiva: reflexões sobre nossa jornada. REnCiMa, São Paulo, v. 7, n. 4, p. 28-48, 2016.
FERNANDES, Solange Hassan Ahmad Ali; HEALY, Lulu. A inclusão de alunos cegos nas aulas de Matemática: explorando área, perímetro e volume através do tato. Bolema, Rio Claro, v. 23, n. 37, p. 1111-1135, dez. 2010.
FERNANDES, Solange Hassan Ahmad Ali; HEALY, Lulu. Educação Matemática e inclusão: abrindo janelas teóricas para a aprendizagem de alunos cegos. Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, p. 91-105, 2008.
FRANCO, Marco Antônio Melo. Ensino e aprendizagem da leitura e da escrita: perspectivas de atuação pedagógica na paralisia cerebral. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ALFABETIZAÇÃO, 2015, Recife. Anais do II CONBAlf: Políticas públicas de alfabetização. Recife: ABAlf, UFPE, 2015, p. 1-15.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
GODOY, Arlida Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 2, p. 57-63, mar./ abr. 1995. DOI: 10.1590/S0034-75901995000200008.
HEALY, Lulu; FERNANDES, Solange Hassan Ahmad Ali. Relações entre atividades sensoriais e artefatos culturais na apropriação de práticas matemáticas de um aprendiz cego. Educar em Revista, Curitiba, n. especial 1/2011, p. 227-243, 2011. DOI: 10.1590/S0104-40602011000400015.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza D. A. Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas. 2 ed. Rio de Janeiro: E.P.U, 2014.
MANTOAN, Maria Tereza. E. A Hora da Virada. Inclusão: Revista da Educação Especial, Brasilia, n. 1, p. 24-28, out. 2005.
MARTINS, Marileny Aparecida. Saberes docentes e ensino de Matemática para alunos com deficiência visual: contribuições de um curso de extensão. 2017. 155f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana.
MARTINS, Marileny Aparecida; FERREIRA, Ana Cristina. Análise das matrizes curriculares dos cursos presenciais de Licenciatura em Matemática de Minas Gerais em relação à Formação de Professores para a Inclusão de alunos com necessidades educacionais especiais. In: ENCONTRO MINEIRO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2015, São João Del-Rei. Anais do VII EMEM: Práticas educativas e de pesquisa em Educação Matemática. São João Del-Rei: UFSJ, 2015, p. 51-66.
MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana Lúcia. Educação Inclusiva: representações sociais de professores que ensinam Matemática. Poiesis Pedagógica, Catalão, v. 12, n. 1, p. 127-149, jan./jun. 2014. DOI: 10.5216/rpp.v12i1.31213.
NÓVOA, Antonio. Os professores e a sua formação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1992.
NUNES, Célia Maria Fernandes. O saber da experiência de professores de séries iniciais: condições de produção e formas de manifestação. 2004. 161f. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.
PERRENOUD, Philippe. Formar professores em contextos sociais em mudanças: prática reflexiva e participação crítica. Tradução de Denice Barbara Catani. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 12, p. 5-21, set./ dez. 1999.
RODRIGUES, David. Desenvolver a Educação Inclusiva: dimensões do desenvolvimento profissional. Inclusão: Revista da Educação Especial, Brasilia, v. 4, n. 2, p. 7-16, jul./out. 2008.
SANTOS, Leandra Ines Seganfredo; RAMOS, Rosinda de Castro Guerra; BUCHARDT, Arlete Tavares; VALE, Cassia Aparecida do; OLIVEIRA, Eliane Carvalho de; ZUBLER, Élidi Preciliana Pavanelli; REY, Ketheley Leite Freire; SILVA, Lucineide da; WEBER, Márcia; CICHELERO, Marli; PEREIRA, Sara Cristina Gomes. Face a face com Nóvoa: formação inicial e continuada, relevância social e desafios da profissão do professor. Revista de Letras Norte@mentos, Sinop, v. 5, n. 10, p. 100-109, jul./dez. 2012.
SHULMAN, Lee. S. Conhecimento e Ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, São Paulo, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014. DOI: 10.18676/cadernoscenpec.v4i2.293.
ULIANA, Marcia Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática para estudantes sem acuidade visual: a construção de um kit pedagógico. 2012. 145f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Belo Horizonte.
VITALIANO, Carla Regina; DALL’ ACQUA, Maria Julia Canazza. Análise das diretrizes curriculares dos cursos de licenciatura em relação à formação de professores para inclusão de alunos com necessidades especiais. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 13, n. 27, p. 103-121, jan./ abril. 2012.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.