Mathematics teaching through contextualization and research
DOI:
10.46551/emd.e202054Keywords:
Contextualization, Math Teaching, ResearchAbstract
This work aimed to describe and analyze the potential of a contextualized didactic activity for the teaching of Mathematics with students of the first year of High School. For that, we used the action research methodology to investigate an activity on the use of cell phones in the classroom in the teaching of Mathematics. In the analysis of the results, two categories emerged: students' understandings in Mathematics from everyday questions, and research as a potential for teaching and learning in Mathematics. From the discussion held in these categories, we argue that by carrying out a contextualized and investigative practice in the teaching of mathematical concepts, we enhance the process of forming conscious and critical subjects.
Downloads
References
ALBINO, Thais Senna de Lanna. A prática docente e o uso de metodologias alternativas no ensino de Matemática: um olhar para as escolas que adotam propostas pedagógicas diferenciadas. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 19, 2015, Juiz de Fora. Anais do XIX EBRAPEM. Juiz de Fora: UFJF, 2015, p. 1-12.
BECKER, Fernando. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. In: SILVA, Luiz Heron da; AZEVEDO, José Clovis de. (Org.). Paixão de aprender II. Petrópolis: Vozes, 1995, p. 18-23.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa em Educação Matemática. Pro-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 18-23, mar. 1993.
BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. A pesquisa em Educação Matemática: a prevalência da abordagem qualitativa. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 5, n. 2, p. 15-26, maio/ago. 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental — Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BUENO, Simone; ALENCAR, Edvonete Souza de; MILLONES, Teresa Sofia Oviedo. Reflexões e desafios da resolução de problemas nas aulas de Matemática: um ensaio teórico. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 1, n. 1, p. 9-27, jan./abr. 2017.
CASTRO, Juliana Facanali. Um estudo sobre a própria prática em um contexto de aulas investigativas de Matemática. 2004. 197f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
CUNHA, Cézar Pessoa. Importância da Matemática no cotidiano. Núcleo do Conhecimento, v.1, n. 2, p. 641-650, jul. 2017.
DUVAL, Raymond. Quais teorias e métodos para a pesquisa sobre o ensino da Matemática? Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 7, n. 2, p. 305-330, jul./dez. 2012.
KOERICH, Magda Santos; BACKES, Dirce Stein; SOUSA, Francisca Georgina Macêdo de; ERDMANN, Alacoque Lorenzini; ALBURQUERQUE, Gelson Luiz. Pesquisa-ação: ferramenta metodológica para a pesquisa qualitativa. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 11, n. 3, p. 717-723, 2009.
LESSA, Mônica Maria Lins; FALCÃO, Jorge Tarcisio da Rocha. Pensamento e Linguagem: uma discussão no campo da Psicologia da Educação Matemática. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 18, n. 3, p. 315-322, set./dez. 2005.
LUCCAS, Simone; BATISTA, Irinéa de Lourdes. A importância da contextualização e da descontextualização no ensino de Matemática: uma análise epistemológica. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2, 2008, Rio Claro. Anais do II EBRAPEM. Rio Claro: UNESP, 2008, p. 1-17.
MAIOLI, Márcia. A contextualização na Matemática no Ensino Médio. 2012. 210f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
MARTINS, Carla Macedo. Vigotski e o “aprender a aprender”: críticas às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v.1, n. 1, p. 166-171, mar. 2003.
NOGUEIRA NETO, Euclides. A contextualização no ensino da Matemática. 68f. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) — Centro de Ciências Exatas e Naturais. Universidade Federal Rural do Semi-Árido. Mossoró.
PELIZZARI, Adriana; KRIEGL, Maria de Lurdes; BARON, Márcia Pirib; FINCK, Neley Terezinha Lubi; DOROCINSKI, Solange Inês. A Teoria da Aprendizagem Significativa segundo Ausubel. Psicologia Educação e Cultura, Curitiba, v.2, n. 1, p. 37-42, jul. 2002.
PINTO, Antonio Henrique. A Base Nacional Comum Curricular e o ensino de Matemática: flexibilização ou engessamento do currículo escolar. Bolema, Rio Claro, v.31, n. 59, p. 1045-1060, dez. 2017.
PONTES NETO, José Augusto da Silva. Teoria da aprendizagem significativa de David Ausubel: perguntas e respostas. Série-Estudos, Brasília, n. 21, p. 117-130, jan./jun. 2006.
REIS, Ana Queli; NEHRING, Cátia Maria. A contextualização no ensino de Matemática: concepções e práticas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 339-364, 2017.
SCHIRLO, Ana Cristina; SILVA, Sani de Carvalho Rutz da. A pesquisa qualitativa na Educação Matemática: um diálogo auxiliando a formação do professor/pesquisador. Espacios, v. 34, n. 12, p. 16, 2013.
SOUZA, Jaibis Freitas de. Construindo uma aprendizagem significativa com história e contextualização da Matemática. 2009. 108f. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola) — Instituto de Agronomia. Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Seropédica.
SOUZA, João Bosco de Souza. Uma análise sobre contextualização matemática. 2019. 120f. Dissertação (Mestrado em Profissional em Matemática em Rede Nacional) — Centro de Ciências e Tecnologia. Universidade Federal de Campina Grande. Campina Grande.
TUFANO, Wagner. Contextualização. In: FAZENDA, Ivani. (Org.). Dicionário em construção: Interdisciplinaridade. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2002, p. 40-45.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.