The reflections of a workshop in changing teachers' conceptions: a study in the context of manipulated materials

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202059

Keywords:

Mathematics Education, Continuing education of teachers who teach Mathematics, Manipulable Materials, Conceptions

Abstract

This research aimed to describe the possible contributions of a Workshop to the changes in teachers' conceptions about Manipulable Materials in the teaching of Mathematics. A qualitative approach was developed with ten teachers who teach Mathematics in Basic Education, in a public school, located in the municipality of Marataízes, in the south of the state of Espírito Santo. Methodologically, the research was developed through two questionnaires, a workshop and analysis of the data collected in the light of the theorists approached. It was found that three teachers possibly changed their conceptions. Of the possible changes, two refer to the purpose of working with the materials and the other concerns the possibility of using these resources in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BOGDAN, Robert C; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

DAMAS, Ermelinda; OLIVEIRA, Vânia; NUNES, Raquel; SILVA, Luísa. Alicerces da Matemática: guia prático para professores e educadores. Porto: Areal Editores, 2010.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Tradução de Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

LORENZATO, Sérgio. O Laboratório de Ensino de Matemática e os materiais didáticos. In: LORENZATO, Sérgio. (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 3-38.

MATOS, Mônica Gonçalves de. Estudo sobre concepções de professores que ensinam Matemática: o boletim de Educação Matemática em tela. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais do XII ENEM: A Educação Matemática na contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo: SBEM, 2016, p. 1-12.

MOREIRA, Joana Vianez. Materiais não estruturados na Geometria e Medida em EPE e no 1º CEB. 2018. 72f. Dissertação (Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico) — Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti. Porto.

PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Materiais manipuláveis como recurso didático da formação de professores de Matemática. In: LORENZATO, Sérgio. (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 77-92.

PERRENOUD, Philippe. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Tradução de Patricia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PONTE, João Pedro da, SERRAZINA, Maria de Lurdes. Didáctica da Matemática para o 1º Ciclo do Ensino Básico. Lisboa: Universidade Aberta, 2000.

PONTE, João Pedro da, SERRAZINA, Maria de Lurdes. Práticas profissionais dos professores de Matemática. Quadrante, Lisboa, v. 13, n. 2, p. 51-74, 2004.

PONTE, João Pedro da. Concepções dos professores de Matemática e processos de formação. In: PONTE, João Pedro da. (Org.). Educação Matemática: Temas de Investigação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1992, p. 185-239.

SANTOS FILHO, Jurandi Rodrigues; OLIVEIRA, Lucas Moura de; CABRAL, Macella Ferreira Bonfim. Importância e implantação do Laboratório de Ensino de Matemática. Caderno de Graduação — Ciências Exatas e Tecnológicas, Aracaju, v. 5, n. 2, p. 135-142, mar. 2019.

SANTOS, Rejane Costa dos; GUALANDI, Jorge Henrique. Laboratório de Ensino de Matemática: o uso de materiais manipuláveis na formação continuada de professores. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, 2016, São Paulo. Anais do XII ENEM: A Educação Matemática na contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo: SBEM, 2016, p. 1-12.

SERRAZINA, Lurdes. Didáctica da Matemática: os materiais e o ensino da Matemática. 1996. (22m39s). Disponível em: https://vimeo.com; acesso em 15 fev. 2020, às 16h.

SERRAZINA, Lurdes. Os materiais e o ensino de matemática. Lisboa: APM, 1990.

THOMPSON, Alba Gonzales. A relação entre concepções de Matemática e de ensino de Matemática de professores na prática pedagógica. Tradução de Gilberto Francisco Alves de Melo e Tadeu Oliver Gonçalves. Zetetiké, Campinas, v. 5, n. 8, p. 11-44, jul./dez. 1997.

TURRIONI, Ana Maria Silveira; PEREZ, Geraldo. Implementando um Laboratório de Educação Matemática para apoio na formação de professores. In: LORENZATO, Sérgio. (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 57-76.

Published

2020-11-23

How to Cite

CAMPOS, Mylena Simões; GUALANDI, Jorge Henrique. The reflections of a workshop in changing teachers’ conceptions: a study in the context of manipulated materials. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–22, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202059. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3148. Acesso em: 22 jul. 2024.