Leonard Digges (1520-1559) carpenter's ruler (scales) for the study of mathematical concepts: possible incorporation in Basic Education

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202109

Keywords:

Carpenters Ruler, Units of Measure, Mathematics Teaching

Abstract

The use of historical documents as didactic resources from the history of mathematics, makes it possible to build interfaces between history and teaching. Among these documents, the treatise A Booke Named Tectonicon, published in the year 1556, by the Englishman Leonard Digges (1520-1559), which presents three measuring instruments. Thus, this article aims to present mathematical concepts incorporated in the graduated scales of the carpenter's ruler. For this, a qualitative research of documentary nature was carried out, carrying out a translation of the original work, specific to the mathematical knowledge present in the treatise. After observing the side of the instrument that presents as graduated scales, note in its construction the mobilization of mathematical concepts such as units of measure and fractions. Thus, it is concluded that the construction and graduation process of the front part of the carpenter's ruler, has potentially didactic items, mainly aimed at incorporating mathematical instruments into teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALFONSO-GOLDFARB, Ana Maria. O que é História da Ciência. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CASTILLO, Ana Rebeca Miranda. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos incorporados e mobilizados na construção e no uso do báculo (cross-staff) em A Boke Named Tectonicon de Leonard Digges. 2016. 121f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologiaas. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

DIGGES, Leonard. A boke named Tectonicon. London: Felix Kyngston, 1605.

DIGGES, Leonard. A boke named Tectonicon. London: Iohn Daye, 1556.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GILLIPSIE, Charles Coulston. Leonard Digges. Dictionary of Scientific Biography. New York: Charles Scribner's Sons, 1971, 3. v., p. 97-98.

KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 4, 2015, Aracaju. Anais do CIAIQ2015. Aracaju: Universidade Tiradentes, 2015, p. 243-247.

PAULINO, Sabrina de Sousa; ARGEMIRO FILHO, Carlos Ferreira; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Alguns aspectos contextuais da régua e do esquadro de carpinteiro no tratado A Booke Named Tectonicon (1556) de Leonard Digges. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 7, n. 20, p. 170-180, jul. 2020.

SAITO, Fumikazu. História da Matemática e suas (re)construções contextuais. São Paulo: Livraria da Física/SBHMat, 2015.

Published

2021-04-08

How to Cite

PAULINO, Sabrina de Sousa; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Leonard Digges (1520-1559) carpenter’s ruler (scales) for the study of mathematical concepts: possible incorporation in Basic Education. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 5, no. 11, p. 1–17, 2021. DOI: 10.46551/emd.e202109. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3358. Acesso em: 3 jul. 2024.