A teaching-learning experience of flat figure areas through Problem Solving

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202116

Keywords:

Mathematics Education, Flat Figures, Problem Solving

Abstract

The objective of this work was to analyze the contributions of the Teaching-Learning-Evaluation Methodology through Problem Solving when working in the classroom the content of areas of figures. The participants of the research, whose qualitative approach, were 20 elementary school students from a public school in the northern region of Paraná. The results indicated that, even in the face of difficulties, students used previous knowledge to solve the problem, but that the trial and error strategy prevailed between the groups. There were also no questions on the part of the students that could enable the extension of the problem, which reveals that the practice of problem solving in the classroom should be intensified. Anyway, the resolution of the problem analyzed in this research provided students with an opinion, debate and reach a consensus, having the teacher as a mediator of the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensinando Matemática na sala de aula através da Resolução de Problemas. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 55, p. 133-154, 2009.

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: porque através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Hopner; JUSTULIN, Andresa Maria. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014, p. 35-52.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa envolvendo seres humanos. Brasília: Diário Oficial da União, 13 jun. 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n. 510, de 7 de abril de 2016. Trata sobre as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisa em ciências humanas e sociais. Brasília Diário Oficial da União, 24 maio. 2016.

CORREA, Matheus Metz; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner. O Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Progressão Geométrica através da Resolução de Problemas na Licenciatura em Matemática. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-26, 2020.

DANTE, Luiz Roberto. Formulação e resolução de problemas de matemática: teoria e prática. São Paulo: Ática, 2009.

LṺDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MASOLA, Wilson de Jesus; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 52-67, jan./abr. 2019.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de Problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática. São Paulo: Ed UNESP, 1999, p. 199-218.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.

POLYA, George. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. 2. ed. Tradução de Heitor Lisboa de Araujo. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

VAN DE WALLE, John. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução de Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre, 2009.

Published

2021-08-18

How to Cite

PIMENTA, Geferson Luiz Montanholi; JUSTULIN, Andresa Maria. A teaching-learning experience of flat figure areas through Problem Solving. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 5, no. 11, p. 1–17, 2021. DOI: 10.46551/emd.e202116. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3472. Acesso em: 3 jul. 2024.