Memories, history and a math class with Elementary School children
DOI:
10.46551/emd.e202106Keywords:
Digital Technologies, Mathematics Teaching, Narratives, Basic EducationAbstract
This article establishes some dialogues and analysis, in and from a narrative about movements and knowledge mobilized in a Math class from the early years of Elementary School. The narrative was made from some results of a research in a public school of Basic Education in Campo Grande (MS) for two consecutive years. In this narrative was established a dialogue with studies by Mishra and Koehler (2006), that helped us to discuss Technological, Pedagogical and Content Knowledge (CTPC), and with studies by Sanchez (2002, 2003), which enabled to reflect on processes of Integration of Digital Technologies into the Curriculum. Based on the narrative, in which research data are discussed, it was possible to thinking, among other issues, on the relationship between the movement of integrating technologies into the mathematics class and the teacher's CTPC knowledge.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; SILVA, Maria da Graça Moreira da. Currículo, Tecnologia e Cultura Digital: espaços e tempos de web currículo. e-Curriculum, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 1-19, jan./abr. 2011.
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
BITTAR, Marilena. A escolha do software educacional e a proposta didática do professor: estudo de alguns exemplos em Matemática. In: (Org.) BELINE, Willian; COSTA, Nielce Meneguelo Lobo da. Educação Matemática, Tecnologia e Formação de Professores: algumas reflexões. Campo Mourão: Editora da FECILCAM, 2010, p. 215-242.
BLAUTH, Ivanete Fátima. Prática de Ensino em um curso de Licenciatura em Matemática: uma análise sobre conhecimentos tecnológicos e pedagógicos de conteúdo. 2017. 153f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Instituto de Matemática. Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Campo Grande.
BONSERVIZI, Virginia Magali; SGRECCIA, Natalia Fátima. Articulação de tecnologias por meio da carreira Professor de Matemática da Universidade Nacional de Rosario. Educação Matemática em Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p 1-26, 2021.
BRUNER, Jerome. Fabricando histórias: direito, literatura, vida. Tradução de Fernando Cássio. São Paulo: Letra e Voz, 2014.
CLARETO, Sônia Maria. Espaço escolar e tornar-se o que se é: educabilidades e a constituição de novos modos de existir a partir do pensamento de Nietzsche. In: LOPES, Jader Janner Moreira; CLARETO, Sônia Maria. (Org.). Espaço e Educação: travessias e atravessamentos. Araraquara: Junqueira & Marin, 2007, p. 43-56.
FERNANDES, Filipe Santos. Biografia do Orvalho: considerações sobre narrativa, vida e pesquisa em Educação Matemática. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 28, n. 49, p. 896-909, ago. 2014.
FIGUEIREDO, Sonner Arfux de; LOBO DA COSTA, Nielce Meneguelo; LLINARES, Salvador. Olhar profissional para a docência com tecnologia: um estudo na formação continuada. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-23, 2021.
MISHRA, Punya; KOEHLER, Matthew. J. Technological Pedagogical Content Knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, Columbia, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, jun. 2006.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
SÁNCHEZ, Jaime H. Integración curricular de las TICs: conceptos e ideas. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO INFORMÁTICA EDUCATIVA, 6, 2002, Vigo. Actas del IE2002. Vigo: RIBIE, 2002, p. 1-6.
SÁNCHEZ, Jaime H. Integración curricular de TICs: concepto y modelos. Enfoques Educacionales, Santiago, v. 5, n. 1, p. 51-65, 2003.
SCHERER, Suely. Integração de Laptops Educacionais às aulas de Matemática: perspectivas em uma abordagem construcionista. In: ROSA, Maurício; BAIRRAL, Marcelo Almeida; AMARAL, Rúbia Barcelos. (Org.). Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação a Distância: pesquisas contemporâneas. São Paulo: Livraria da Física, 2015, p. 163-186.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.