Analysis of the geometric concept system present in the teaching book of the 4th year of Fundamental Education

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202119

Keywords:

Teaching Organization, Textbook, Geometric Concepts

Abstract

The objective of this text is to analyze of the geometric concept system present in the textbook Ápis of the 4th year of Fundamental Education. We question what the quality of teaching geometric concepts, present in the textbook, in the direction and formation of the student's mathematical thinking. For this analysis, we use the theoretical-methodological approach of Historical-Cultural Theory and Activity Theory under the framework of historical and dialectical materialism. We found that, in the teaching organization proposed by the textbook, the content worked on does not become the object of attention and study by the student, the tasks assume a technical and repetitive direction, focused on how to do and not why to do it, limiting the development of the school's mental operations, as they distance themselves from the object of study and its historical production process, they lead to unity with the system of geometric concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAUJO, Elaine Sampaio. Atividade orientadora de ensino: princípios e práticas para a organização do ensino de Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 8, n. 15, p. 123-146, jan./jun. 2019.

ASBAHR, Flávia da Silva Ferreira. “Por que aprender isso, professora?” Sentido pessoal e atividade de estudo na psicologia histórico-cultural. 2011. 220f. Tese (Doutorado em Psicologia) — Instituto de Psicologia. Universidade de São Paulo. São Paulo.

BOGOYAVLENSKY, Dmitriy Nikolaevich; MENCHINSKAYA, Natalya Aleksandrovna. Relação entre aprendizagem e desenvolvimento psicointelectual da criança em idade escolar. In. LEONTIEV, Alexis Nikolaevich; VIGOTSKY, Lev Semenovitch; LURIA, Alexander Romanovich et al. Psicologia e Pedagogia: bases pedagógicas da aprendizagem e do desenvolvimento. Tradução de Rubens Eduardo Farias. São Paulo: Editora Moraes, 2005, p. 63-85.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

DANTE, Luiz Roberto. Ápis Matemática — 4º ano. São Paulo: Ática, 2013.

DAVÝDOV, Vasili. La ensenanza escolar y eldesarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Traducción de Marta Shuare. Moscou: Editorial Progresso, 1988.

DAVÝDOV, Vasili. What is real lerning activity? In: HEDEGARD, Mariane; LOMPASCHER, Joachim. Learning activity and development. Aarhus: Aarhus University Press, 1999, p. 123-138.

FERREIRA, Merly Palma. As bases para a organização do ensino de Geometria: uma análise sobre as tarefas escolares. 2017. 177f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Universidade Estadual de Maringá. Maringá.

GRANDO, Regina Célia. NACARATO, Adair Mendes. GONÇALVES, Luci Mara Gotardo. Compartilhando saberes em Geometria: investigando e aprendendo com nossos alunos. Caderno Cedes, Campinas, v. 28, n. 74, p. 39-56, jan./abr. 2008.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Actividad, conciencia, personalidad. Traducción de Librada Levyva Soler; Rosario Bilbao Crespo; Jorge Carlos Potrony García. Habana: Editorial Pueblo y Educación, 1983.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Tradução de Rubens Eduardo Frias. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2004.

LOCATELLI, Sueli Cristina. O ensino de Geometria: o que revelam as tarefas escolares? 2015. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes. Universidade Estadual de Maringá. Maringá.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch Obras escogidas II. 2. ed. Madrid: Centro de Publicaciones Del M.E.C. y Visor Distribuiciones, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKI, Lev Semionovitch; LURIA, Alexander Romanovich. LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Tradução de Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 1988, p. 103-117.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Obras escogidas I. Madrid: Centro de Publicaciones Del M.E.C. y Visor Distribuiciones, 1997.

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Pensamiento y lenguaje. Traducción de José Maria Bravo. Madrid: Visor Dist, 1993.

Published

2021-08-21

How to Cite

FERREIRA, Merly Palma; MORAES, Silvia Pereira Gonzaga de. Analysis of the geometric concept system present in the teaching book of the 4th year of Fundamental Education. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 5, no. 11, p. 1–15, 2021. DOI: 10.46551/emd.e202119. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3727. Acesso em: 3 jul. 2024.