The Da Vinci Code and the meeting between Mathematics, History and Art

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202107

Keywords:

Interdisciplinarity, Fibonacci Sequence, Golden Ratio

Abstract

The novel The Da Vinci Code, wrote by Dan Brown it had a huge repercussion, having sold millions of copies around the world. But, it was with its cinematographic adaptation in 2006 that the horizons have expanded, obtaining even more people. Our purpose is to dialogue with Mathematics, History and the Art contained in the work of Dan Brown, looking for the interdisciplinarity. In the plot, the professor Robert Langdon finds with the Fibonacci Sequence, the Golden Ratio and the works of Art of Leonardo Da Vinci; and the many mysteries that surround it. A truly walk immersed in the History of Art in dialogue with Mathematics. Therefore, we will be base in the literary work and the namesake film directed by Ron Howard, beyond knowledge. On Gonden Ratio. We believe that the insertion of new sources can help significantly to the teaching, wether of Mathematics, wether of history.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁVILA, Geraldo. Retângulo áureo, divisão áurea e sequência de Fibonacci. Revista do Professor de Matemática, Rio de Janeiro, n. 6, p. 9-14, jan./jun. 1985.

BELINI, Marcelo Manechine. A Razão áurea e a sequência de Fibonacci. 2015. 67f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) — Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação. Universidade Estadual de São Paulo. São Carlos.

BROWN, Dan. O Código da Vinci. Tradução de Celina Cavalcante Falck-Cook. Rio de Janeiro: Sextante, 2004.

CARMO, Fernanda Maria Almeida do. As tendências em Educação Matemática e sua inclusão na formação e na prática docente. 2018. 55f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Matemática) — Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central. Universidade Estadual do Ceará. Quixadá.

CHAS, Dijalmary Matos Prates. Matemática e interdisciplinaridade: um estudo sobre os materiais didáticos. Estação Científica, Macapá, v. 6, n. 3, p. 97-109, set./dez. 2016.

CHAUVEAU, Sophie. Leonardo da Vinci. Tradução de Paulo Neves. Porto Alegre, 2012.

CRATO, Nuno. A Matemática das coisas: do papel A4 aos cordões de sapatos, do GPS às rodas dentadas. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

CRILLY, Tony. 50 Ideias de Matemática que Você Precisa Conhecer. Tradução de Helena Londres. São Paulo: Planeta, 2017.

DOMINGUES, José Juiz; TOSCHI, Nirza Seabra; OLIVEIRA, José Ferreira de. A reforma do Ensino Médio: a nova formulação curricular e a realidade da escola pública. Educação & Sociedade, Campinas, n. 70, p. 63-79, abr. 2000.

EUCLIDES. Os Elementos. Tradução e Introdução de Irineu Bicudo. São Paulo: EdUNESP, 2009.

FALCON, Francisco; RODRIGUES, Antonio Edmilson. A formação do mundo moderno. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: Didática e Prática de Ensino. Interdisciplinaridade, São Paulo, v. 1, n. 6, p. 9-17, abr. 2015.

HEFEZ, Abramo. Elementos de Aritmética. Rio de Janeiro: SBM, 2006.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago Editora, 1976.

LIMA, Ana Paula Barbosa de; BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa. Comunidades de Prática e a formação do professor que ensina Matemática revisitando teses e dissertações. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-30, 2021.

LIVIO, Mario. Razão Áurea: a história de Fi, um número surpreendente. Tradução de Marco Shinobu Matsumura. Rio de Janeiro: Record, 2009.

PAVIANI, Jayme. Interdisciplinaridade ou uma nova disciplina. Caxias do Sul: EdUCS, 1993.

ROSTIROLA, Sabrina. O Código da Vinci: uma leitura da perspectiva pós-moderna. ACTA Científica, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 7-16, jul./dez. 2005.

SANTOS, Nádia Narcisa de Brito. A cor (in)visível: representações acerca da negra e do negro a partir de abordagens interdisciplinares em livros didáticos (PNLD, Guia 2018). 2020. 213f. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em História e Letras) — Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central. Universidade Estadual do Ceará. Quixadá.

SERENATO, Liliana Junkes. Aproximações interdisciplinares entre Matemática e Arte: resgatando o lado humano da Matemática. 2008. 163f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Setor de Educação. Universidade Federal do Paraná. Curitiba.

SILVA, Odair Vieira da. A Idade Moderna e a ruptura cultural com a tradição medieval: reflexões sobre o Renascimento e a Reforma Religiosa. Revista Científica Eletrônica da Pedagogia, Garça, v. 16, n. 28, p. 1-7, jan. 2017.

SOUZA, Alexandre Ramon de. Razão áurea e aplicações: contribuições para a aprendizagem de alunos de proporcionalidade de alunos do 9° ano do Ensino Fundamental. 2013. 147f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Instituto de Ciências Exatas e Biológicas. Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto.

STAKHOV, Alexey Petrovich. The Mathematics of Harmony: from Euclid to Contemporary Mathematics and Computer Science. Singapore: World Scientific, 2009.

TIESEN, Sandryne Maria de Campos; ARAUJO, Rafaele Rodrigues. O ensino de Matemática por meio da contextualização e da pesquisa. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-16, 2020.

VOROBIOV, Nikolai Nikolayevich. Números de Fibonacci. Lecciones populares de matemáticas. Moscú: Editorial MIR, 1974.

Published

2021-03-15

How to Cite

PAULINO, Felipe Freitas; SANTOS, Francisco Wilton Moreira dos; OLIVEIRA, João Luzeilton de. The Da Vinci Code and the meeting between Mathematics, History and Art. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 5, no. 11, p. 1–26, 2021. DOI: 10.46551/emd.e202107. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3760. Acesso em: 5 jul. 2024.