Lesson planning based on exploratory teaching of Mathematics developed in emergency remote teaching

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202108

Keywords:

Planning, Exploratory Teaching of Mathematics, Emergency Remote Teaching

Abstract

This study discusses lesson planning based on Exploratory Teaching of Mathematics (EEM) in the emergency remote teaching (ERE) context to prove its feasibility, and guiding teachers in class development under this teaching perspective. Thereunto, adaptations and expansions of the teacher's framework of intentional actions were carried out in the practice of EMS as structured by Oliveira, Menezes and Canavarro (2013). As differences highlighted between lesson planning based on EEM classroom teaching and ERE are: need for alternative plan for students who may not participate in synchronous meetings; adequacy of schedules and number of synchronous meetings according to the students' access availability; introduction of the task carried out with each group separately; and the time spent by the teacher in the carrying out the task stage which is multiplied by the number of groups. The conclusion shows the possible planning and develop classes based on EEM at ERE using reworked tables.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

BASNIAK, Maria Ivete; ESTEVAM, Everton José Goldoni. Uma lente para analisar a integração de Tecnologias Digitais ao Ensino Exploratório de Matemática. In: Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 7, 2018, Foz do Iguaçu. Anais do VII SIPEM. Foz do Iguaçu: SBEM e SBEM-PR, 2018, p. 1-12.

BASNIAK, Maria Ivete; ESTEVAM, Everton José Goldoni. Uma lente teórica para analisar o potencial das tecnologias digitais no Ensino Exploratório de Matemática. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, v. 32, n. 2, p. 738-747, jul./dez. 2019.

BISHOP, Alan Paul; GOFFREE, Fred. Classroom organization and dynamics. In: CHRISTIANSEN, Bent; HOWSON, A. Geoffrey; OTTE, Michael (Ed.). Perspectives on Mathematics Education. Dordrecht: D. Reidel, 1986, p. 309-365.

BRASIL. Ministério da Educação Básica. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática — Terceiro e Quatro Ciclos. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CANAVARRO, Ana Paula. Ensino exploratório da Matemática: práticas e desafios. Educação e Matemática, Lisboa, n. 115, p. 11-17, 2011.

CEALE. Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, 2014.

CEOLIM, Amauri Jersi; CALDEIRA, Ademir Donizeti. Obstáculos e dificuldades apresentados por professores de Matemática recém-formados ao utilizarem modelagem matemática em suas aulas na Educação Básica. Bolema, Rio Claro, v. 31, n. 58, p. 760-776, ago. 2017.

CHRISTIANSEN, Bent; WALTHER, Grayson. Task and activity. In: CHRISTIANSEN, Bent; HOWSON, A. Geoffrey; OTTE, Michael (Ed.). Perspectives on Mathematics Education. Dordrecht: D. Reidel, 1986, p. 243-307.

CRESWELL, John Ward. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Tradução de Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; OLIVEIRA, Helia. Ensino exploratório e os casos multimídia na formação de professores que ensinam matemática. In: CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. (Org.) Recurso multimídia para a formação de professores que ensinam Matemática: elaboração e perspectivas. Londrina: EdUEL, 2016, p. 19-32.

CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; TEIXEIRA, Bruno Rodrigo. O ensino exploratório e a elaboração de um framework para os casos multimídia. In: Márcia Cristina de Costa Trindade. (Org.). Recurso multimídia para a formação de professores que ensinam Matemática: elaboração e perspectivas. Londrina: EdUEL, 2016, p. 81-99.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva. Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates, Brasília, v. 2, n. 2, p. 15-19, 1989.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, Cultura, Matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005.

DEWEY, John. Logic: the theory of inquiry. New York: Henry Holt and Company, 1938.

ESTEVAM, Everton José Goldoni; BASNIAK, Maria Ivete. Mobilização do pensamento estatístico no ensino exploratório. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, v. 32, n. 2, p. 205-214, jul./dez. 2019.

GUERREIRO, Antonio. Comunicação matemática na sala de aula: conexões entre questionamento, padrões de interação, negociação de significados e normas sociais e sociomatemáticas. In: PONTE, João Pedro da. (Org). Práticas profissionais dos professores de Matemática. Lisboa: IE, 2014, p. 237-260.

MENEZES, Luís; OLIVEIRA, Helia; CANAVARRO, Ana Paula. Descrevendo as práticas de ensino exploratório da Matemática: o caso da professora Fernanda. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2013, Montevideo. Actas del VII CIBEM. Montevidéu: CIEM, 2013, p. 5795-5803.

MOREIRA, José Antonio Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.

OLIVEIRA, Helia; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Developing knowledge of inquiry-based teaching by analysing a multimedia case: one study with prospective Mathematics teachers. Sisyphus, Lisboa, v. 1, n. 3, p. 214-245, set./dez. 2013.

OLIVEIRA, Helia; MENEZES, Luís; CANAVARRO, Ana Paula. Conceptualizando o ensino exploratório da Matemática: contributos da prática de uma professora do 3º Ciclo para a elaboração de um quadro de referência. Quadrante, v. 22, n. 2, p. 29-53, 2013.

PONTE, João Pedro da. Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, 2005, p. 11-34.

PONTE, João Pedro da. Tarefas no ensino e na aprendizagem da Matemática. In: PONTE, João Pedro da. (Org). Práticas profissionais dos professores de Matemática. Lisboa: IE, 2014, p. 13-30.

PONTE, João Pedro da; CHAPMAN, Olive. Mathematics teachers’ knowledge and practices. In: GUTIERREZ, Angel; Boero, Paolo. (Ed.). Handbook of research on the Psychology of Mathematics Education: past, present and future. Roterdham: Sense Publishers, 2006, p. 461-494.

POWELL, Arthur Belford; BAIRRAL, Marcelo de Almeida. A escrita e o pensamento matemático: interações e potencialidades. Campinas: Papirus, 2014.

SERRAZINA, Maria de Lurdes Marquês. Conhecimento matemático para ensinar: papel da planificação e da reflexão na formação de professores. Reveduc, São Carlos, v. 6, n. 1, p. 266-283, jan./jun. 2012.

SIERPINSKA, Anna. Three epistemologies, three views of classroom communication: Constructivism, sociocultural approaches, interactionism. In: STEINBRING, Heinz; BUSSI, Maria Giuseppina Bartolini; SIERPINSKA, Anna. (Ed.). Language and communication in the Mathematics classroom. Reston: NCTM, 1998, p. 30-62.

STEIN, Mary Kay; ENGLE, Randi A.; SMITH, Margaret S.; HUGHES, Elizabeth K. Orchestrating productive mathematical discussions: five practices for helping teachers move beyond show and tell. Mathematical Thinking and Learning, v. 10, n. 4, p. 313-340, oct./dic. 2008.

UNESCO — Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Os desafios do ensino de Matemática na Educação Básica. São Carlos: EdUFSCar, 2016.

VALENTE, Geilsa Soraia Cavalcanti; MORAES, Érica Brandão de; SANCHEZ, Maritza Consuelo Ortiz; SOUZA, Deise Ferreira de; PACHECO, Marina Caroline Marques Dias. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 9, p. 1-23, 2020.

WELLS, Gordon. Dialogic inquiry: towards a sociocultural practice and theory of education. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

WHEATLEY, Grayson H. The role of reflection in Mathematics learning. Educational Studies in Mathematics, v. 23, p. 529-541, oct. 1992.

Published

2021-03-16

How to Cite

OLIVEIRA, V. S. D. de; BASNIAK, M. I. Lesson planning based on exploratory teaching of Mathematics developed in emergency remote teaching. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1–26, 2021. DOI: 10.46551/emd.e202108. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3774. Acesso em: 22 dec. 2024.