Emergence of the professional identity of teachers who teach Mathematics in conversations in a virtual community of practice
DOI:
10.46551/emd.e202115Keywords:
Teachers' Professional Identity, Teachers who Teach Mathematics, Virtual Community of PracticeAbstract
This manuscript investigates emerging issues about the professional identity (PI) of teachers who teach Mathematics, from their participation in a virtual community of practice (VCP) based on a WhatsApp group. For the data production, conversations about their training and performance were used, as well as the impacts of their participation in the group. The data was analyzed using content analysis. It was observed that three characteristics of the PI emerged in the conversations: vulnerability, sense of agency and political commitment. Vulnerability and a sense of agency were responsible for leading teachers in the search for lifelong learning about teaching. The political commitment arose from the narratives that involve their work, since the search for improvement is also understood as a political commitment to the community. Participation in CVP turned out to be a catalyst for the constitution of the IP of these teachers in a collective perspective.
Downloads
References
ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 62-74, ago. 2003.
BORBA, Marcelo de Carvalho; SOUTO, Daise Lago Pereira. Seres Humanos-Com-Internet ou Internet-Com Seres Humanos: uma troca de papéis? Relime, Ciudad de México, v. 19, n. 2, jan. 2016.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Grupos de estudo e pesquisa e o movimento de constituição da identidade profissional de professores que ensinam Matemática e de investigadores. REnCiMa, São Paulo, v. 9, n. 6, p. 1-17, 2018.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Identidade profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 10, n. 24, p. 699-712, set./dez. 2017.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Mathematics teachers’ professional identity development in communities of practice: reifications of proportional reasoning teaching. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 54, p. 165-187, abr. 2016.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade; CALDEIRA, Janaina Soler. Processos de negociação de significados sobre pensamento algébrico em uma Comunidade de Prática de formação inicial de professores de Matemática. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 16, n. 3, p. 373-401, dez. 2011.
FIGUEIREDO, Sonner Arfux de; COSTA, Nielce Meneguelo Lobo da; LLINARES, Salvador. Olhar profissional para a docência com tecnologia: um estudo na formação continuada. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-23, 28 jan. 2021.
LASKY, Sue. A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform. Teaching and Teacher Education, v. 21, n. 8, p. 899-916, 2005.
LIMA, Ana Paula Barbosa de; BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa. Comunidades de Prática e a formação do professor que ensina Matemática revisitando teses e dissertações. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-30, jan. 2021.
OLIVEIRA, Hélia Margarida; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. A formação inicial de professores de Matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Interacções, Santarém, v. 7, n. 18, p. 104-130, 2011.
PREVEDELLO, Clarissa Felkl. Comunidades virtuais de prática no serviço público: quadro teórico para a organização de experiências e apoio à inovação. 2015. 222f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) — Centro de Estudos Interdisciplinares em Novas Tecnologias da Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa Social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2012.
SANTAELLA, Lúcia. A aprendizagem ubíqua substitui a educação formal? Revista de Computação e Tecnologia, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 17-22, out. 2010.
SANTAELLA, Lúcia. Da cultura das mídias à Cibercultura: o advento do pós humano. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 10, n. 22, p. 23-32, dez. 2003.
SANTOS, Edméa; MADDALENA, Tania Lucia, ROSSINI, Tatiana. Diário hipertextual online de pesquisa: uma experiência com o aplicativo Evernote. In: SANTOS, Edméa, CAPUTO, Stela Guedes. (Org.). Diário de pesquisa na Cibercultura: narrativas multirreferenciais com os cotidianos. Rio de Janeiro: Omodê, 2018, p. 91-110.
SANTOS, Fladimir Fernandes dos. Modelo de gestão para promover a criação e o compartilhamento de conhecimento em Comunidade Virtual de Prática. 2010. 244f. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) — Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
SANTOS, Rosangela; SANTOS, Edméa Oliveira. Cibercultura: redes educativas e práticas cotidianas. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 4, n. 7, p. 159-183, jan./jul.2012.
SANTOS, Rosemary. SANTOS, Edméa. Pesquisando nos cotidianos da Cibercultura: uma experiência de pesquisa-formação multirreferencial. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 24, n. 44, p. 69-82, jul./dez. 2015.
SILVA, Daniela Mendes Vieira; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição. A tessitura do conhecimento em grupos de WhatsApp. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 1-27, mar. 2021.
SILVA, Daniela Mendes Vieira; ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição; GIRALDO, Victor Augusto. Estado do conhecimento sobre comunidades virtuais de prática em dissertações e teses brasileiras. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 1-12, mai. 2019.
WENGER, Etienne. Communities of Practice: learning, meaning and identity. New York: Cambridge, 1998.
WENGER, Etienne; McDERMOTT, Richard; SNYDER, William. Cultivating Communities of Practice: a guide to mananging knowledge. Boston: Harvard Business School Publishing. 2002.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.