Physical Quantities and Measures in the context of inclusion: Mathematics Education in teacher training

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202113

Keywords:

Mathematics Education, Inclusive Mathematics Education, Physical Quantities and Measures, Initial Teacher Training

Abstract

We analyzed the application of a pedagogical workshop applied in the Pedagogy Degree course at a public university. The workshop provided to the teachers in initial training a moment of discussion about Mathematics Education and the experimentation of situations of inclusion for students with physical and visual disabilities and high abilities/giftedness. The pedagogical actions used were group work, playful activities, and workshop evaluation. The results pointed out the importance of the work on mathematical knowledge in the initial training of teachers education and the possibilities of Inclusive Mathematics Education from the perspective of Human Rights. Therefore, the need to develop and practice innovative strategies and methodologies that enable the inclusion of students with disabilities in Mathematics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; MASOLA, Wilson de Jesus. Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 52-67, jan./abr. 2019.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate (Org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville: EdUnivelle, 2015.

BRASIL. Decreto n. 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Regulamenta as Leis nos 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 3 dez. 2004.

BRASIL. Lei 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Diário Oficial da União, 6 jul. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: MEC/UNESCO, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEE, 2008.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.

CUNHA, Cézar Pessoa. A importância da Matemática no cotidiano. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, São Paulo, v. 2, v. 1. p. 641-650, jul. 2017.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação. Currículo em Movimento da Educação Básica: Educação Infantil. Brasília: SEEDF, 2018.

GALVÃO FILHO, Teófilo Alves. A construção do conceito de Tecnologia Assistiva: alguns novos interrogantes e desafios. Entreideias, Salvador, v. 2, n. 1, p. 25-42, jan./jun. 2013.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017.

IBGE — INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico 2010: resultados gerais da amostra. Rio de Janeiro: IBGE, 2012.

LIMA, Carlos Augusto Rodrigues. Formação de professores ante a questão da inclusão. In: MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: formação de professores. São Paulo: LF Editora, 2016, p. 49-71.

LIMA, Válter Ubirani de Andrade. Análise da inserção do planejamento de oficinas pedagógicas interdisciplinares na formação inicial de professores de Química. 2007. 161f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências) — Departamento de Educação. Universidade Rural de Pernambuco. Recife.

MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: Práticas. São Paulo: Livraria da Física, 2016.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.

MARTINHO, Maria Helena. Prefácio. In: MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: Práticas. São Paulo: Livraria da Física, 2016, p. 7-8.

MATOS FERREIRA, Jane Aparecida. A escola como lócus de formação continuada de professores dos Anos Iniciais: uma experiência por meio de oficinas pedagógicas de Matemática. 2020. 179f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade de Brasília, Brasília.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

MORAES, Mara Sueli Simão. Grandezas e medidas. In: Pró-Letramento: Programa de Formação Continuada de Professores dos Anos/Séries Iniciais do Ensino Fundamental: Matemática. Brasília: MEC/SEB, 2008, p. 8-51.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio, MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza Albuquerque. As práticas de sala de aula e as práticas de formação de professores que ensinam Matemática em contextos inclusivos: as contribuições do OBEDUC. In: MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: Práticas. São Paulo: Livraria da Física, 2016, p. 13-20.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio, VIEIRA, Lygianne Batista, FRAZ, Joeanne Neves; FERREIRA, Weberson Campos; TEIXEIRA, Cristina de Jesus. Formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática: socializando experiências exitosas do DIEM. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 1, p. 1-25, jan./abr. 2021.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio. O ensino de Matemática para alunos surdos: dentro e fora do texto em contexto. In: SEMINÁRIO DO PROGRAMA DE ESTUDOS PÓS-GRADUADOS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA DA PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO. São Paulo: PUC/SP, 2015.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana Lúcia. Educação Matemática Inclusiva: diálogos com as teorias da atividade, da aprendizagem significativa e das situações didáticas. São Paulo: Livraria da Física, 2019.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana Lúcia; MARTINS, Ana Paula Loução. Formação de professores que ensinam Matemática na perspectiva inclusiva. In: MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: Práticas. São Paulo: Livraria da Física, 2016, p. 69-82.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana Lúcia; MARTINS, Ana Paula Loução; CRUZ-SANTOS, Anabela; HATTUN, Natascha Janssen Van; AREZES, Pedro Martinho; MARTINHO, Maria Helena. Validação da Escala Multidimensional de Inclusão de alunos com NEE em aulas de Matemática. In: MANRIQUE, Ana Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Desafios da Educação Matemática Inclusiva: formação de professores. São Paulo: LF Editora, 2016, p. 83-100.

MOURA, Ellen Michelle Barbosa; FRAZ, Joeanne Neves; SANTOS, Karla Vanessa Gomes dos. Educação Matemática na Educação Infantil: situações cotidianas na formação de professores. In: MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Práticas de ensino de Matemática em cursos de Licenciatura em Pedagogia: oficinas como instrumentos de aprendizagem. São Paulo: Livraria da Física, 2020, p. 20-35.

OMS — ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Relatório Mundial sobre a visão. Light for the World International, 2021.

PASSOS, Angela Meneghello; PASSOS, Marinez Meneghello; ARRUDA, Sergio de Mello. A Educação Matemática Inclusiva no Brasil: uma análise baseada em artigos publicados em revistas de Educação Matemática. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Curitiba, v. 6, n. 2, p. 1-22, maio/ago. 2013.

PEREIRA, Cátia Maria Machado da Costa; TEIXEIRA, Cristina de Jesus. Formulação de item de Matemática com resolução de problemas: uma experiência com os estudantes do curso de Pedagogia da UnB. In: MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Formulação de item de Matemática com resolução de problemas: uma experiência com os estudantes do curso de Pedagogia da UnB. São Paulo: Livraria de Física, 2020, p. 165-187.

PONTE, João Pedro da; OLIVEIRA, Hélia Margarida. Remar contra a maré: a construção do conhecimento e da identidade profissional na formação inicial. Revista de Educação, Lisboa, v. 11, n. 2, p. 145-163, 2002.

SAITO, Fumikazu. Número e grandeza: discutindo sobre a noção de medida por meio de um instrumento matemático do século XVI. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 4, p. 917-940, out./dez. 2017.

SANDES, Joana Pereira; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Educação Matemática e a formação de professores para uma prática docente significativa. @mbienteeducação. São Paulo, v. 11, n. 1, p. 99-109, jan./abr. 2018.

SANTOS, Karla Vanessa Gomes dos. Práticas pedagógicas de professores das salas de recursos de Altas Habilidades/Superdotação do Distrito Federal segundo a Teoria de Joseph Renzulli. 2020. 152f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade de Brasília. Brasília.

SANTOS, Karla Vanessa Gomes dos; FERREIRA, Weberson Campos; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Formação de professores que ensinam Matemática e o contexto de Altas Habilidades/Superdotação: explicando o Tangram. In: MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Práticas de Ensino de Matemática em cursos de Licenciatura em Pedagogia: oficinas como instrumentos de aprendizagem. São Paulo: Livraria da Física, 2020, p. 107-124.

SANTOS, Luciana Dalla Nora dos; FLORIANO, Anajara dos Santos. Formação inicial de professores: relato de uma experiência com oficinas pedagógicas. In: XII CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12, 2015, Curitiba. Anais do XII EDUCERE. Curitiba: PUC/PR, 2015, p. 2372-2383.

SILVA, Américo Junior Nunes da; SOUZA, Ilvanete dos Santos de; CRUZ, Idelma Souza da. O ensino de Matemática nos Anos Finais e a ludicidade: o que pensam professora e alunos? Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-19, 2020.

SILVA, Irineu da. A história dos pesos e medidas. 2 ed. São Carlos: EdUFSCar, 2014.

SOUZA, Luzia Aparecida de; GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Formação de professores de Matemática: um estudo sobre a influência da formação pedagógica prévia em um curso de licenciatura. Ciência & Educação, Bauru, v. 10, n. 1, p. 23-39, jan./abr. 2004.

TIJIBOY, Ana Vilma; MAÇADA, Débora Laurindo; SANTAROSA, Lucila Maria Costa; FAGUNDES, Léa da Cruz. Aprendizagem cooperativa em ambientes telemáticos. Informática na Educação: Teoria & Prática, v. 1, n. 2, jul./dez. 1998.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VIEIRA, Lygianne Batista; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Direitos Humanos e Educação: o professor de Matemática como agente sociocultural e político. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, p. 548-564, set./dez. 2018.

VIEIRA, Lygianne Batista; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. O estudante imigrante e o papel do professor de Matemática como agente sociocultural e político. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 185-199, 2020.

Published

2021-05-13

How to Cite

MOURA, E. M. B. de .; FRAZ, J. N.; SANTOS, K. V. G. dos .; MOREIRA, G. E. Physical Quantities and Measures in the context of inclusion: Mathematics Education in teacher training. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1–25, 2021. DOI: 10.46551/emd.e202113. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/3778. Acesso em: 22 nov. 2024.