Notions of combinatorial analysis in Basic Education: interdisciplinary activities

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v1n32017a03

Keywords:

Teaching/Learning, Interdisciplinarity, Combinatorial Analysis, Pedagogical Activities

Abstract

The article presents part of research involving analyzes on the use of interdisciplinary educational practices. We are looking for ways to increase the quality of the teaching and learning process. We emphasize for this study the concepts of combinatorial analysis in basic education. We consider that interdisciplinarity is one of the ways of articulating the learning process with students' daily lives. Thus the process becomes more meaningful and challenging for the student. We present three proposals for activities that can be used in the classroom in an interdisciplinary way. They promote debate, encourage research, and facilitate the construction of the knowledge involved.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Derly. A conquista do educador popular e a interdisciplinaridade do conhecimento. São Paulo: Cortez, 1991.

BOYER, Carl Benjamin. História da Matemática. Tradução de Elza Furtado Gomide. São Paulo: Edgard Blücher, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC / SEB, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC / SEMT, 1999.

CARAÇA, Bento Jesus. Conceitos fundamentais de Matemática. 5. ed. Lisboa: Gradiva, 2003.

CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação, 2004.

DE GUIRE, Linda J. Permutations and combinations: a problem-solving approach for middle school students. In: KENNEY, Margaret. J.; HIRSCH, Christian R. Discrete mathematics across the curriculum, K-12. Virginia: NTCM, 1991, p. 59-66.

DIAS, Genebaldo Freitas. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia,1998.

EVES, Howard Whitley. Introdução à história da Matemática. Tradução de Hygino Hugueros Domingues. Campinas: Editora Unicamp, 2004.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? São Paulo: Loyola. 1979.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. São Paulo: Loyola, 1994.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2002.

FORTES, Clarissa Corrêa. Interdisciplinaridade: origem, conceito e valor. Revista Senac Online. Belo Horizonte, n. 6, 2009.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia da práxis. São Paulo: Cortez, 2004.

GATTAS, Maria Lúcia Borges; FUREGATO, Antonia Regina Ferreira. Interdisciplinaridade: uma contextualização. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 19, n. 3, jul./set. 2006. DOI: 10.1590/S0103-21002006000300011.

GONÇALVES, Rafaela Ramos Soares. Uma abordagem alternativa para o ensino de análise combinatória no ensino médio: a utilização do princípio multiplicativo e da resolução de problemas como ferramenta didático-pedagógica. 2014. 111f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional. Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada. Rio de Janeiro.

JAPIASSU, Hilton Ferreira. Introdução ao pensamento epistemológico. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

JAPIASSU, Hilton Ferreira. Processo de interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em Saúde. 5. ed. São Paulo: Hucitec, 1998

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

PELAYO, Virginia Navarro; BATANERO, Carmen Bernabéu; GODINO, Juan Díaz. Razonamiento combinatorio en alumnos de secundaria. Educacion Matemática, México, v. 8, n.1, p. 26-39, abr. 1996.

SCHIELACK, Vicent. P. Combinatorics and geometry. In: KENNEY, Margaret. J.; HIRSCH, Christian R. Discrete mathematics across the curriculum, K-12. Virginia: NTCM, 1991, p. 137-142.

SILVA, Lívia Lisboa da Fonseca. Metodologia de projetos para a Educação de Desenvolvimento Sustentável: recurso de ensino e aprendizagem na Educação Básica. In: 9º CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO, 2013, Niterói. Anais do 9º CNEG. Niterói: UFF, 2013. p. 1-13.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento de articulação no processo ensino-aprendizagem. PerCursos, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 87-102, jan./jun. 2007.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 19, p. 545-598, set./dez. 2008. DOI: 10.1590/S1413-24782008000300010.

Published

2017-12-01

How to Cite

DIAS, Reinaldo Amirato; FREITAS, Adriano Vargas; VICTER, Eline das Flores. Notions of combinatorial analysis in Basic Education: interdisciplinary activities. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 1, no. 3, p. 296–313, 2017. DOI: 10.24116/emd25266136v1n32017a03. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/39. Acesso em: 3 jul. 2024.