Choice for teaching: study with graduates of a bachelor's degree in Mathematics in the interior of Ceará
DOI:
10.46551/emd.e202114Keywords:
Choice for Teaching, Teaching in Mathematics, Graduates in MathematicsAbstract
The teaching of mathematics undergoes significant transformations in terms of teacher training, even if they are not yet sufficient to supply the lack of qualified teachers for this function, being the current LDB a milestone for changes in this scenario, by requiring training at a higher level for teaching. Based on the demands of this law, in 2002 the Mathematics degree course at the Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central of the Universidade Estadual do Ceará (FECLESC/UECE) was implemented, in order to reduce the lack of teachers in this region of the interior of Ceará, having that course over 15 years of experience and trained 91 teachers. In this context, discussing teaching and elements related to his choice as a profession, this research, configured as a qualitative case study, aimed to investigate whether the graduates of this course are, in fact, acting as teachers and, more especially, what led them to choose teaching or not. Through the application of a questionnaire to 50 alumni of the course, we obtained that 29 are working in teaching and 7 in school management positions; among those who do not practice the profession, 14 did not choose a career and only 1 is unemployed. For our subjects, entering the teaching profession was based mainly on the taste for the profession. The research contributed to know which aspects are related to the choice of teaching, allowing to reflect on the insertion in the teaching profession and the challenges of education.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos.2. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
FREITAS, Maria Tereza Menezes; NACARATO, Adair Mendes; PASSOS, Carmen Lúcia Brancaglion; FIORENTINI, Dario; ROCHA, Luciana Parente; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. O desafio de ser professor de matemática hoje no Brasil. In: FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: MUSA, 2010, p. 89-105.
GATTI, Bernadete Angelina. A atratividade da carreira docente no Brasil. São Paulo: Fundação Victor Civita, 2009.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores: licenciaturas, currículos e políticas. Movimento: Revista de Educação, Niterói, v. 2, n. 2, p. 1-18, 2015.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GATTI, Bernardete Angelina. A formação inicial de professores para a Educação Básica: as licenciaturas. Revista USP, n. 100, p. 33-46, 2014.
GATTI, Bernardete Angelina; Barreto, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
GONÇALVES, Tadeu Oliver; FIORENTINI, Dario. Formação e desenvolvimento profissional de docentes que formam matematicamente futuros professores. In: FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: MUSA, 2005, p. 68-88.
ISAIA, Silvia Maria de Aguiar. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF, Dilvo; SEVEGNANI, Palmira (Org.). Docência na educação superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006.
KOZELSKI, Adriana Cristina. Professor: uma carreira em extinção ou falta de motivação? Revista Intersaberes, Curitiba, v. 9, n. 17, p. 178-188, jan. 2014.
LIMA, Ivoneide Pinheiro de; SANTOS, Maria José Costa dos; BORGES NETO, Hermínio. O matemático, o licenciado em Matemática e o pedagogo: três concepções diferentes na abordagem matemática. Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Belém, v. 5, n. 6, p. 42-52, jan. 2010.
LIMA, Maria Socorro Lima. Estágio e aprendizagem da profissão docente. Brasília: Liber Livro, 2012.
MAZOLA, Wilson de Jesus; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Dificuldades de aprendizagem matemática: algumas reflexões. Educação Matemática Debate, Montes Claros. v. 3, n. 7, p. 52-67, jan./abr. 2019.
NÓVOA, Antonio. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, Antonio (Org.). Profissão professor. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1995, p. 13-34.
OLIVEIRA, Cristiane Coppe de; SOUZA, Anderson. Planejamento escolar na concepção docente: uma reflexão sobre a práxis pedagógica. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 1, n. 2, maio/ago. 2017.
PEREIRA, Júlio Emílio Diniz. As licenciaturas e as novas políticas educacionais para a formação docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 20, n. 68, p. 109-125, dez. 1999.
PEREZ, Geraldo. Formação de professores de Matemática sob a perspectiva do desenvolvimento profissional. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa em Educação Matemática: concepções & perspectivas. São Paulo: EdUNESP, 1999, p. 263-282.
RIOS, Terezinha Azeredo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SANTOS, Mariana dos; TAVARES, Diego; FREITAS, Denise. A escolha da profissão professor: uma história envolvendo o passado. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 9, 2013, Águas de Lindóia. Anais do IX ENPEC. Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2013, p. 1-8.
SOUZA, Jobeane França de. Identidade profissional no ensino superior: a escolha do magistério como profissão. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 6, 2012, São Cristóvão. Anais do VI EDUCON. São Cristóvão: UFS, 2012, p. 1-12
STAMBERG, Cristiane da Silva; NEHRING, Cátia Maria. A escolha pela docência: influências do professor formador. In: SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 24, 2016, Ijuí. Anais do XXIV SIC. Ijuí: Unijuí, 2016, p. 1-6.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
VIEIRA, Maria do Socorro Tavares Cavalcante. A escolha pela docência: decisão para a vida inteira. Revista Semiárido de Visu, Pernambuco, v. 4, n. 3, p. 123-131, jan. 2016.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.