Ethnomodeling and extractivism of crabs: a proposal for the introduction of the concept of linear function

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v1n32017a04

Keywords:

Ethnomathematics, Mathematical Modelling, Ethnomodelling, Mangroves

Abstract

This article aims to present a proposal of introductory activities to the concept of linear function for schools inserted in extractive regions, in which Ethnomathematics and Mathematical Modelling are related. To this end, a teaching sequence was elaborated for the 9th year of Elementary School, which aims to value the knowledge of the workers in their daily routines – hunting and selling crab in mangroves of cities located in the south of Bahia – and to relate them to the study of Mathematics contents. The work supports the idea that it is possible to construct a teaching sequence for the introduction of the concept of linear function, using the Ethnomodelling approach. It is believed that the application of the sequence may make learning more meaningful, in which students from that cultural context may see meaning for the learning of Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática: uma nova estratégia. Editora Contexto: São Paulo, 2002.

BIEMBENGUT, Maria Sallet. Modelagem Matemática no Ensino Fundamental. Blumenau: EDIFURB, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. 3ª versão. Brasília: MEC / SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC / SEF, 1998.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: um programa. Educação Matemática em Revista, Blumenau, v. 1, n. 1, p. 5- 11, 1993.

MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas; BIEMBENGUT, Maria Salett; LIMA, Valderez Marina do Rosário. Das relações entre Modelagem, Etnomatemática e Carnaval: reflexões para a aplicação na educação básica. Fronteiras, Anápolis, v. 4, n. 2, p. 31-52, jul./dez. 2015. DOI: 10.21664/2238-8869.2015v4i2.p31-52.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Etnomodelagem: a arte de traduzir práticas matemáticas locais. São Paulo. Editora Livraria da Física, 2017.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Vinho e queijo: Etnomatemática e Modelagem! Bolema, Rio Claro, v. 16, n. 20, p. 1-16, set. 2003.

SCHAEFFER-NOVELLI, Yara. Manguezal: ecossistema entre a terra e o mar. São Paulo: Caribbean Ecological Research, 1995, p.13-15.

Published

2017-12-01

How to Cite

CARDOSO, Gracimar Dias; MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas. Ethnomodeling and extractivism of crabs: a proposal for the introduction of the concept of linear function. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 1, no. 3, p. 314–338, 2017. DOI: 10.24116/emd25266136v1n32017a04. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/43. Acesso em: 22 jul. 2024.