Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202123

Keywords:

Majmutov's Problematic Teaching, Activity Theory, Galperin and Talízina Theory, Mathematics in Elementary School, Solving Problems

Abstract

Understanding the importance of problem solving in everyday life is an action that must be linked to expressive proposals, with methodological procedures that improve teaching and learning. The objective of the article is to analyze the contributions of the Student Problem Situations Activity with addition and subtraction operations in 3rd grade students of the UFRR School of Application. The work is based on activity theory from the perspective of authors Galperin, Talízina and Majmutov. The research was carried out through a qualitative approach. The data analysis was carried out considering the initial diagnosis and the formative and final evaluations, based on pre-established criteria. The results showed qualitative changes in students' learning in relation to problem solving with addition and subtraction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BUENO, Simone; ALENCAR, Edvonete Souza de; MILLONES, Teresa Sofía Oviedo. Reflexões e desafios da resolução de problemas nas aulas de Matemática: um ensaio teórico. Educação Matemática Debate, Montes Claro, v. 1, n. 1, p. 9-27, jan/abr. 2017.

DELGADO, Oscar Tintorer; MENDOZA, Héctor José Garcia. Evolução da Teoria Histórico-Cultural de Vygotsky à Teoria de Formação por Etapas das Ações Mentais de Galperin. In: GHEDIN, Evandro; PETERNELLA, Alessandra. (Org.). Teorias psicológicas e suas implicações à Educação em Ciências. Boa Vista: EdUFRR, 2016, p. 355-381.

FEITOSA, Soraya de Araújo. A Atividade de Situações Problema como estratégia didática no Tratamento da Informação no 6º ano do Ensino Fundamental a partir da Teoria de Galperin. 2014. 148f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) — Universidade Estadual de Roraima. Boa Vista.

GALPERIN, Petr Yakovlevich. Introduccíon a la Psicologia: um enfoque dialéctico. Traducción de Angela Bustamante. Madrid: Pablo del Río Editor, 1979.

GATTI, Bernadete Angelina. Estudos quantitativos em Educação. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 30, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2004.

GONÇALVES, Paulo Gonçalo Farias; NÚÑEZ, Isauro Beltran. A Teoria de P. Ya. Galperin nas pesquisas em Educação Matemática. Educação Matemática Debate, Montes Claro, v. 1, n. 3, p. 277-295, set/dez. 2017.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Actividad, conciencia, personalidad. Buenos Aires: Ediciones Ciencias del Hombre, 1978.

MAJMUTOV, Mirza Ismailovich. La Enseñanza Problémica. Habana: Pueblo y Revolución, 1983.

MENDOZA, Héctor José García. Estudio del efecto del sistema de acciones en el proceso de aprendizaje en los alumnos en la actividad de situaciones problema en Matemática, en la asignatura de Álgebra Lineal, en el contexto de la Facultad Actual de la Amazonia. 2009. 269f. Teses (Doctorado em Educação) — Facultad de Humanidad y Ciencia en la Educación. Universidad de Jaén. Jaén.

MENDOZA, Héctor José García; DELGADO, Oscar Tintorer. A contribuição do ensino problematizador de Majmutov na formação por etapas das ações mentais de Galperin. Obutchénie, Uberlândia, v. 2, n. 1, p. 166-192, jan./abr. 2018.

MENDOZA, Héctor José García; DELGADO, Oscar Tintorer. Proposta de um Esquema da Base Orientadora Completa da Ação da Atividade de Situações Problema Discente. Obutchénie, v. 4, n. 1, p. 180-200, ago. 2020.

NÚÑEZ, Isauro Beltran; RAMALHO, Betania Leite. A teoria da formação planejada das Ações Mentas e dos conceitos de P. Ya. Galperin: contribuições para a Didática Desenvolvimental. Obutchénie, Uberlândia, v. 1, n. 1, p. 70-97, jan./abr. 2017.

SAMPIERI, Roberto Hernández; CALLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de Pesquisa. Tradução de Daisy Vaz de Moraes. 5. Ed. Porto Alegre, 2013.

SOUZA, Gilmara Batista de. A Atividade de Situações Problema Discente na aprendizagem de adição e subtração com operações com números naturais fundamentada em Galperin e Majmutov nos estudantes de 1° ano do Ensino Fundamental na Escola Municipal Jael da Silva Barradas. 2020. 259f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Estadual de Roraima. Boa Vista.

TALÍZINA, Nina Fiódorovna. La teoría de la actividad aplicada a la enseñanza. Benemérita Universidad Autónoma de Pueblo: México, 2009.

TALÍZINA, Nina Fiódorovna. Psicologia de la Enseñanza. Moscu: Progreso, 1988.

VAN DE WALLE, John Arthur. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Tradução de Paulo Henrique Colonese. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 2009.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Cipolla Neto, Luís Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

2021-09-13

How to Cite

MAGALHÃES, Verônica de Oliveira; FEITOSA, Soraya de Araújo; GARCÍA MENDOZA, Héctor José. Student Problem-Situations Activity with addition and subtraction operations. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 5, no. 11, p. 1–27, 2021. DOI: 10.46551/emd.e202123. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4359. Acesso em: 22 jul. 2024.