Analysis of understanding of undergraduate in Mathematics on teaching via problem solving

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202011

Abstract

The aim of the article was to analyze the understanding of undergraduate students in Mathematics to approach, in the classroom, the teaching-learning of Mathematics via problem solving. We carried out a descriptive study of a qualitative nature in which 18 undergraduate students who were enrolled in the fourth year of the course Degree in Mathematics at a public university in northern Paraná participated in a training course consisting of discussions promoted from theoretical classes and the development of a practice based on the teaching actions proposed by Proença (2018). The results showed that the participants, at the beginning of the course, were unaware of teaching via problem solving, indicating only the use of everyday problems. After the course, the results showed that the action of choice of problem to be introduced in this teaching was considered the most important, followed by the action that implies the help of the teacher to the students when they try to solve the problem.

Keywords: Initial Formation. Mathematics. Teaching.Problem solving.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRIC, Jean-Claude. A abordagem estrutural das Representações Sociais. In: MOREIRA, Antonia Silva Paredes; OLIVEIRA, Denise Cristina. (Org). Estudos interdisciplinares de Representação Social. Goiânia: Cultura e Qualidade, 2000, p. 27-39.

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de La Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, Lourdes de La Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristiane Höber; JUSTULIN, Andressa Maria. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco, 2014, p. 35-52.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Alguns aspectos teóricos e conceituais da solução de problemas matemáticos. In: BRITO, Márcia Regina Ferreira de. (Org.). Solução de problemas e a Matemática escolar. 2. ed. Campinas: Alínea, 2010, p. 13-53.

ECHEVERRÍA, María del Puy Pérez. A solução de problemas em Matemática. In: POZO, Juan Ignacio (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: ArtMed, 1998, p. 43-65.

FIORENTINI, Dario. Formação de professores a partir da vivência e da análise de práticas exploratório-investigativas e problematizadoras de ensinar e aprender Matemática. In: XIII CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2011, Recife. Anais da XIII CIAEM. Recife: UFPE, 2011, p. 1-14.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JODELET, Denise. Representaciones sociales: contribucíon a un saber sociocultural sin fronteras. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v.1, n. 2, p. 23-38, jul./dez. 2004.

MAYER, Richard Edward. Thinking, problem solving, cognition. 2. ed. New York: WH Freeman and Company, 1992.

MOÇO, Priscila Pedroso. Discussões sobre a resolução de problemas enquanto estratégia metodológica para o ensino de Matemática. 2013. 114f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) — Centro de Educação Ambiental, Ensino de Ciências e Matemática. Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Diretrizes Curriculares de Matemática para a Educação Básica. Curitiba: SEED, 2008.

POLYA, George. A arte de resolver problemas: um novo enfoque do método matemático. 2 ed. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 1994.

PROENÇA, Marcelo Carlos de. A compreensão de licenciandos em Matemática sobre o ensino via resolução de problemas: análise por meio de uma proposta de formação. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 68, p. 19-35, jan./jun. 2016b.

PROENÇA, Marcelo Carlos de. Favorecendo a compreensão do ensino por meio da resolução de problemas: experiência da Prática como Componente Curricular. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 21, n. 49B, p. 52-60, 2016a.

PROENÇA, Marcelo Carlos de. Resolução de Problemas: encaminhamentos para o ensino e a aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: EdUEM, 2018.

PROENÇA, Marcelo Carlos de. Uma proposta de ensino-aprendizagem das operações aritméticas com frações via resolução de problemas. Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 24, n. 63, p. 5-17, jul./set. 2019.

RAIVA, Vladimir Nassone Pedro. MORAES, Marcos Evandro Lisboa de. GUERRA, Renato Borges. Resolução de problemas na formação do professor de Matemática: desafios e possibilidades. In: XIV CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2015, Chiapas. Anais da XIV CIAEM. México, 2015, p. 1-12.

SÁ, Celso Pereira. Núcleo das Representações Sociais. 2. ed. revista. Petrópolis: Vozes, 1996.

SCHROEDER, Thomas L.; LESTER JR, Frank K. Developing understanding in Mathematics via problem solving. In: TRAFTON, Paul R.; SHULTE, Albert P. (Org.). New directions for elementary school mathematics. Reston: NCTM, 1989, p. 31-42.

SERRAZINA, Lurdes. Resolução de Problemas e a Formação de Professores: um olhar sobre a situação em Portugal. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; JUNIOR LEAL, Luiz Carlos; PIRONEL, Márcio (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p. 55-83.

SOUZA, Kellcia Rezende; KERBAUY, Maria Teresa Miceli. Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em Educação. Revista Educação e Filosofia, Uberlândia, v. 31, n. 61, p. 21-44, jan./abr. 2017.

STERNBERG, Robert. J. Psicologia cognitiva. Tradução de Maria Regina Borges Osório. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

VALE, Isabel. Resolução de Problemas um tema em contínua discussão: vantagens das resoluções visuais. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; JUNIOR LEAL, Luiz Carlos; PIRONEL, Márcio (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p. 131-162.

Published

2020-04-09

How to Cite

MENDES, L. O. R.; AFONSO, Érika J. M. A.; PROENÇA, M. C. Analysis of understanding of undergraduate in Mathematics on teaching via problem solving. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–23, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202011. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/449. Acesso em: 24 nov. 2024.