Basic Education Teachers formation in the Covid-19 pandemic: the Special Education Vulnerabilities

Authors

DOI:

10.46551/emd.v6n12a04

Keywords:

Teacher Training, Remote Teaching, Inclusive Education, Covid-19

Abstract

Covid-19 was classified as a large power dissemination pandemic that created huge obstacles. On the Educational scope, teachers, principals, and the society live with a truly impasse caused by the remote teaching. Teacher and students were challenged to get into a new field mediated by technology, requiring a qualification, especially for those who work with Special Education. This article aims to analyze teachers who work with remote teaching conceptions according to their work with Special Educational Needs – SEN – students. We made a research based on a questionnaire with teachers from different Brazilian states to understand their qualification to work with remote teaching with the Special Education students. The results show a formation necessity for those who work with Special Educational Needs students, and also rethink the inclusive education in the remote teaching context in a way to include all the students

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede, Teresina, v. 7, n. 1, p. 257-275, maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer n. 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: MEC/CNE, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução n. 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Brasília: Diário Oficial da União, 14 set. 2001, seção 1E, p. 39-40.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEE, 2008.

CORREIA, Luís de Miranda. Inclusão e Necessidades Educativas Especiais: um guia para educadores e professores. Porto: Porto Editora, 2008.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 2000.

FACHINETTI, Tamiris Aparecida; SPINAZOLA, Cariza de Cássia; CARNEIRO, Relma Urel Carbone. Educação inclusiva no contexto da pandemia: relato dos desafios, experiências e expectativas. Educação em Revista, Marília, v. 22, n. 1, p. 151-166, 2021.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas em Pesquisa Social. 5 ed. São Paulo: Atlas. 1999.

JOYE, Cassandra Ribeiro; MOREIRA, Marília Maia; ROCHA, Sinara Socorro Duarte. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de Covid-19. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 9, n. 7, p. 1-29, 2020.

KAMENETZ, Anya. 9 Out Of 10 Children Are Out Of School Worldwide. What Now?. National Public Radio, 2020.

LIMA, Carlos Augusto Rodrigues. Formação de professores ante a questão da inclusão. In: MANRIQUE, Ana. Lúcia; MARANHÃO, Maria Cristina Souza de Albuquerque; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. (Org.). Desafios da Educação Matemática inclusiva: formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2016, p. 49-71.

LIMA, Paulo Vinícius Pereira de; MOREIRA, Geraldo Eustáquio; VIEIRA, Lygianne Batista; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Brasil no Pisa (2003-2018): reflexões no campo da Matemática. Tangram, Dourados, v. 3, n. 2, p. 3-26, 2020.

LIMA, Paulo Vinícius Pereira de; SOUZA, Meire Nadja Meire de; DIAS, Ana Carolina de Souza. Jogos no ensino de Matemática: uma proposta de formação à luz do circuito de oficinas. In: MOREIRA, Geraldo Eustáquio. (Org.). Práticas de ensino de Matemática em cursos de licenciatura em Pedagogia: oficinas como instrumento de aprendizagem. São Paulo: Livraria da Física, 2020, p. 51-77.

MAGALHÃES, Tamara França de Almeida. A escolarização do estudante com deficiência em tempos de pandemia da Covid-19: tecendo algumas possibilidades. Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, p. 205-221, 2020.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio. O Dzeta Investigações em Educação Matemática numa perspectiva de resistência e persistência. In: MOREIRA, Geraldo Eustáquio. (Org.). Práticas de ensino de Matemática em cursos de licenciatura em Pedagogia: oficinas como instrumento de aprendizagem. São Paulo: Livraria da Física, 2020, p. 13-17.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio. O ensino de Matemática para alunos surdos: dentro e fora do texto em contexto. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 741-757, maio/ago. 2016.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Representações sociais de professoras e professores que ensinam Matemática sobre o fenômeno da deficiência. 2012. 202f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Tendências em Educação Matemática com enfoque na atualidade. In: NEVES, Regina da Silva Pina; DÖRR, Raquel Cordeiro. (Org.). Formação de professores de Matemática: desafios e perspectivas. Curitiba: Appris, 2019. p. 45-64.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana. Lúcia. Educação inclusiva: representações sociais de professores que ensinam Matemática. Poíesis Pedagógica, Goiânia, v. 12, n. 1, p. 127-149, 2014b.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana. Lúcia. Percepções de professores acerca da inclusão de alunos com NEE em aulas de Matemática em Braga (Portugal) e no Distrito Federal (Brasil). Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 7, n. 14, p. 186-201, 2014a.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana. Lúcia. Que representações professores que ensinam Matemática possuem sobre o fenômeno da deficiência? In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 36, 2013, Goiânia. Anais da 36ª Reunião Anual da ANPEd: Sistema Nacional de Educação e Participação Popular: Desafios para as Políticas Educacionais. Rio de Janeiro, 2013, p. 1-17.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; RIVERA, Andreza Fiorini Perez. O desafio da inclusão de alunos com NEE em aulas de Matemática em uma escola do Ensino Fundamental do Distrito Federal. Temporis[Ação], v. 18, n. 2, p. 135-158, jul./dez. 2018.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; VIEIRA, Lygianne Batista. Do ensino presencial ao ensino remoto emergencial em função da Covid-19: apoios educacionais, sociais e tecnológicos para professores da rede pública de ensino do Distrito Federal. Revista Participação, Brasília, v. 34, n. 1, p. 171-173, nov. 2020.

MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.

MOREIRA; Geraldo Eustáquio; VIEIRA, Lygianne Batista; FRAZ, Joeane Neves; FERREIRA, Weberson Campos; TEIXEIRA, Cristina de Jesus. Formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática: socializando experiências exitosas do DIEM. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 1, p. 1-25, jan./abr. 2021.

MOURA, Ellen Michele Barbosa de; FRAZ, Joeanne Neves; SANTOS, Karla Vanessa Gomes dos; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Grandezas e Medidas no contexto da inclusão: a Educação Matemática na formação do professor. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-25, 2021.

PAIVA, Thiago Ferreira de. Recursos didáticos e as mediações necessárias para uma aprendizagem significativa para estudantes com NEE em aulas de Matemática. 2019. 146f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade de Brasília. Brasília.

PAIVA, Thiago Ferreira de; LIMA, Paulo Vinícius Pereira de. Avaliação em larga escala e o público-alvo da Educação Especial: retrospectos do SAEB. In: MOREIRA, Geraldo Eustáquio; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho; PEREIRA, Cátia Maria Machado da Costa. (Org.). Políticas de avaliação e suas relações com o currículo de Matemática na Educação Básica. Brasília: SBEM, 2021, p. 168-189.

REDIG, Annie Gomes; VIMERCATI, Carla Cristina Cardoso; OLIVEIRA, Débora Araújo Ramalho de Freitas; BARRETO, Maiara da Silva Conceição; CONCEIÇÃO, Mariana Traverso da; COELHO, Vanessa Canuto. Formação continuada docente em EaD em tempos de pandemia: contribuições para a prática pedagógica na perspectiva da Educação Inclusiva. EaD em Foco, Rio de Janeiro, v. 10, n. 3, p. 1-13, 2020.

RODOVALHO, Maurício Resende; PORTO, Marcelo Duarte; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Inclusão no ensino superior privado: o caso das senhoras que retornam às salas de aula depois de anos de afastamento. Revista De Magistro de Filosofia, Anápolis, v. 19, n. 20, p. 52-63, 2016.

SILVA, Joselma Ferreira Lima e; SILVA, Lindalva Gomes da; SILVA, Rosuíla dos Santos; PARENTES, Maria Daiane da Silva. Um olhar sobre a educação inclusiva no PNE 2014-2024: desafios e perspectivas. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 2, n. 1, jan. 2020.

SONNER, Arfux de Figueiredo; COSTA, Nielce Meneguelo Lobo da; LLINARES Salvador. Olhar profissional para a docência com tecnologia: um estudo na formação continuada. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-23, 2021.

TEIXEIRA; Cristina de Jesus; FRAZ, Joeanne Neves; FERREIRA, Weberson Campos; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Percepção de professores que ensinam matemática sobre o ensino remoto emergencial e o processo de ensino-aprendizagem. Debates em Educação, Maceió, v. 13, n. 31, p. 966-991, 2021.

UNESCO — Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Equipe do Relatório de Monitoramento Global da Educação. Relatório de monitoramento global da educação – resumo, 2020: inclusão e educação: todos, sem exceção. 2020.

VIEIRA, Lygianne Batista; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Contribuições da Educação Matemática para a cultura de respeito à dignidade humana. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, Bauru, v. 8, n. 2, p. 173-188, jul./dez. 2020.

VIEIRA, Lygianne Batista; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Direitos humanos e educação: o professor de Matemática como agente sociocultural e político. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 15, n. 20, p. 548-564, set./dez., 2018.

Published

2022-04-20

How to Cite

LIMA, P. V. P. de .; SOUSA, L. A. R. de; MOREIRA, G. E. Basic Education Teachers formation in the Covid-19 pandemic: the Special Education Vulnerabilities. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 6, n. 12, p. 1–25, 2022. DOI: 10.46551/emd.v6n12a04. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4713. Acesso em: 22 nov. 2024.