A review of Brazilian researches that address the teaching of Statistics in Elementary School

Authors

DOI:

10.46551/emd.v6n12a03

Keywords:

Teaching of Statistics, Elementary School, Literature Revision

Abstract

This article aims to obtain an overview of what has been investigated in Brazilian scientific productions on the Teaching of Statistics in Elementary School published between 2015 and 2020. The methodological procedures followed the assumptions of a bibliographic review. 15 theses and 24 dissertations were identified. Each of the productions organized by themes were presented and described, highlighting the objectives of each set of research and discussing the main results and contributions to the field of knowledge. There was a concern in teacher training, especially in initial training, given that the authors emphasize the existence of a gap with regard to Statistical Education in undergraduate and continuing education courses. It is noticed that there is a growing trend of works that deal with the use of technologies, especially computational, as well as the need to expand studies on official documents and Special Education

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAMPOS, Celso; JACOBINI, Otávio; WODEWOTZKI, Maria Lúcia; FERREIRA, Denise. Educação Estatística no contexto da Educação Crítica. Bolema, Rio Claro, v. 24, n. 39, p. 473-494, 2011.

CAZORLA, Irene Mauricio. A relação entre a habilidade viso-pictórica e o domínio de conceitos estatísticos na leitura de gráficos. 2002. 335f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

CAZORLA, Irene Mauricio; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos. Do tratamento da informação ao letramento estatístico. Itabuna: Via Litterarum, 2010.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

DELMAS, Robert C. Statistical literacy, reasoning and thinking: a commentary. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 2, p. 1-11, 2002.

GAL, Ido. Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsibilities. Internacional Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-25, apr. 2002.

GARFIELD, Joan. The challenge of developing statistical reasoning. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, p. 1-12, 2002.

GARFIELD, Joan; BEN-ZVI, Dani. How students learn statistics revisited: a current review of research on teaching and learning statistics. International Statistical Review, v. 75, n. 3, p. 372-396, dec. 2007.

GIROUX, Henry. Escola crítica e política cultural. Tradução de Dagmar Zibas. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1992.

JACOBINI, Otávio Roberto; WODEWOTZKI, Maria Lúcia Lorenzetti; CAMPOS, Celso Ribeiro; FERREIRA, Denise Helena. Temas contemporâneos nas aulas de Estatística: um caminho para combinar aprendizagem e reflexões políticas. In: LOPES, Celi Aparecida Espasandin; COUTINHO, Cileda Silva; ALMOULOUD; Saddo Ag. (Org.) Estudos e reflexões em Educação Estatística. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 65-83.

LOPES, Celi Aparecida Espasandin. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com Estatística e Probabilidade na Educação Infantil. 2003. 290f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

MARTINS, Priscila Bernardo; BORELLI, Suzete de Souza; CURI, Edda. O ensino de Estatística apresentado nos materiais curriculares dos três primeiros anos do Ensino Fundamental. Educação Matemática Debate. Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-24, 2020.

PERIN, Andréa Pavan; CAMPOS, Celso Ribeiro. Interfaces entre modelagem matemática, raciocínio e pensamento estatístico. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-22, 2020.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em Educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.

SILVA, Claudia Borim da; CAZORLA, Irene Maurício; KATAOKA, Verônica Yumi. Trajetória e perspectivas da Educação Estatística no Brasil, 2010-2014: um olhar a partir do GT-12. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 17, n. 3, p. 578-596, 2015.

SILVA, Josney Freitas; CURI, Edda; SCHIMIGUEL, Juliano. Um cenário sobre a pesquisa em Educação Estatística no Boletim de Educação Matemática – Bolema, de 2006 até 2015. Bolema, Rio Claro, v. 31, n. 58, p. 679-698, ago. 2017.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução de Abigail Lins e Jussara de Loiola Araujo. Campinas: Papirus, 2003.

WATSON, Jane; CALLINGHAM, Rosemary. Statistical literacy: a complex hierarchical construct. Statistics Education Research Journal, v. 2, n. 2, p. 3-46, 2003.

Published

2022-04-12

How to Cite

MEDEIROS, Loise Tarouquela; CURI, Edda. A review of Brazilian researches that address the teaching of Statistics in Elementary School. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 6, no. 12, p. 1–24, 2022. DOI: 10.46551/emd.v6n12a03. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4753. Acesso em: 3 jul. 2024.