The evasion in Engineering courses and their relationship with Mathematics: an analysis from COBENGE

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v1n32017a05

Keywords:

Differential and Integral Calculus, Evasion in Engineering Courses, College Education, Mathematics Education

Abstract

This paper is part of the research line Elements and Mathematics Teaching Methodology and was aimed to analyze the articles on the teaching of mathematics and emphasize aspects related evasion in Engineering courses presented at the Brazilian Engineering Education Congress (COBENGE) in the period between years 2000 to 2014. The choice to analyze the work from the year 2000 is due mainly to the fact that at that time, the enrollment of higher education increased by over 150,0%. The methodological approach that supported the study was quantitative through content analysis, however, the immersion in COBENGE the work was given by a study on the state of the art. Research conducted showed that there is strong relationship between evasion and failure in the disciplines of basic cycle, especially the discipline of Differential and Integral Calculus.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Roberta; MOREIRA, Lúcio Flávio Nunes. Monitoria da disciplina de Cálculo. In: 33º CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 2005, Campina Grande. Anais do 33º COBENGE: Promovendo e valorizando a Engenharia em um cenário de constantes mudanças. Campina Grande: ABENGE / UFPB, 2005, p. 1-5.

BARBOSA, Geraldo Oliveira; BORGES NETO, Hermínio. Raciocínio lógico formal e aprendizagem em Cálculo Diferencial e Integral: o caso da Universidade Federal do Ceará. Temas & Debates, Blumenau, v. 8, n. 6, p. 63-73, 1995.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BARREYRO, Gladys Beatriz; COSTA, Fábio Luciano Oliveira. Expansão da educação superior brasileira (1999-2010): políticas, instituições e matrículas. In: IV CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; VIII CONGRESSO LUSO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 2014, Porto. Anais do V CIAPAE / VIII CLBPAE: Políticas e práticas de Administração e Avaliação na Educação Ibero-Americana. Recife: ANPAE, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Sinopses Estatísticas da Educação Superior – Graduação. Brasília: MEC/INEP, 2014b.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Sinopses Estatísticas da Educação Básica. Brasília: MEC/INEP, 2014a.

FERREIRA, Norma Sandra de Almeida. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, no 79, p. 257-272, ago. 2002. DOI: 10.1590/S0101-73302002000300013.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LACHINI, Jonas. Subsídios para explicar o fracasso de alunos em cálculo. In: LAUDARES, João Bosco; LACHINI, Jonas. (Org.). A prática educativa sob o olhar de professores de cálculo. Belo Horizonte: FUMARC, 2001. p.146-190.

MELO, José Manuel Ribeiro de. Conceito de Integral: uma proposta computacional para seu ensino e aprendizagem. 2002. 180f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de Sãpo Paulo. São Paulo.

MENESTRINA, Tania Comiotto; GOUDARD, Beatriz. Atualização e revisão pedagógica de Cálculo e Álgebra: concepções e atitudes inovadoras. In: 31º CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 2003, Rio de Janeiro. Anais do 31º COBENGE. Rio de Janeiro: ABENGE, 2003, p. 1-11.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999.

PALANCH, Wagner Barbosa de Lima; PIRES, Célia Maria Carolino. Estado da arte das teses e dissertações sobre currículos de Matemática: um panorama das pesquisas brasileiras. In: 2º FÓRUM NACIONAL SOBRE CURRÍCULOS DE MATEMÁTICA, 2013, São Paulo. Anais do 2º FNCM: Pesquisas e Políticas Públicas. São Paulo: PUC-SP, 2013, p. 139-147.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em Educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VILLARREAL, Mônica. E. O pensamento matemático de estudantes universitários de Cálculo e tecnologias informáticas. 1999. 402f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

Published

2017-12-01

How to Cite

GODOY, Elenilton Vieira; ALMEIDA, Eustáquio de. The evasion in Engineering courses and their relationship with Mathematics: an analysis from COBENGE. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 1, no. 3, p. 339–361, 2017. DOI: 10.24116/emd25266136v1n32017a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/48. Acesso em: 3 jul. 2024.