Formative process involving teachers from the early years who teach Mathematics and a pedagogical coordinator in the context of the Covid-19 pandemic

Authors

DOI:

10.46551/emd.v6n12a02

Keywords:

Early Years of Elementary School, Teacher Training, Curriculum Knowledge, Mathematics Teaching

Abstract

This article presentes the potencial of a formative process and its reflections involving four teachers from the early years and a pedagogical coordinator from the São Paulo State, based on actions initiated in June 2021. It is a part of a Post Doctoral research. We used a qualitative approach with documental analysis based on the study of two volumes of Mathematics curriculum materials produced for the pandemic moment. Concluded thar the training provided contributions to the teaching curriculum knowledge and Mathematics Teaching. It identifies the need to deepen the discussions in some schools about the Mathematics materials produced by the participants that the use of technological tools in schools and in post-pandemic training is important, challenging and contributes to the routine between work and study times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CURI, Edda. A Matemática e os professores dos Anos Iniciais. São Paulo: Musa, 2005.

FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes. (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa Editora, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. 8. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: forma-se para a mudança e a incerteza. Tradução de Silvana Cobucci Leite. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MARTINS, Priscila Bernardo; BORELLI, Suzete de Souza; CURI, Edda. O ensino de Estatística apresentado nos materiais curriculares dos três primeiros anos do Ensino Fundamental. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-24, 2020.

NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Carmen Lúcia Brancaglion. A Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina. Os professores depois da pandemia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 42, p. 1-16, 2021.

PONTE, João Pedro. Estudiando conocimiento y el desarrollo profesional del profesorado de Matemáticas. In: PLANAS, Nuria. (Coord). Teoria, crítica y prática de la Educación Matemática. Barcelona: Graó, 2012, p. 83-98.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado de Educação. Aprender Sempre: Língua Portuguesa e Matemática. 4º ano do Ensino Fundamental Material do Professor. São Paulo: SEE, 2021.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Estado de Educação. Habilidades essenciais dos Anos Iniciais: Matemática. São Paulo: SEE, 2021.

SHULMAN, Lee S. Conocimiento y Enseňanza: fundamentos de la nueva reforma. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Professorado, v. 2, n. 9, p. 1-30, 2005.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundation of the new reform. Harvard Educacional Review, v. 1, n. 57, p. 1-22, 1987.

SHULMAN, Lee S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educacional Research, v. 2, n. 15, p. 4-14, 1986.

SOLIGO, Rosaura. Metodologias dialógicas de formação. In: FALA OUTRA ESCOLA, 7, 2015. Anais do VII Fala outra Escola: O teu olhar trans-forma o meu?. Campinas: GEPEC, 2015, p. 1-19.

UTIMURA, Grace Zaggia. Conhecimento profissional de professoras de 4º ano centrado no ensino dos números racionais positivos no âmbito do estudo de aula. 2019. 195f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) — Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo.

UTIMURA, Grace Zaggia; BORELLI, Suzete de Souza; CURI, Edda. Lesson study (estudo de aula) em diferentes países: uso, etapas, potencialidades e desafios. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-16, 2020.

Published

2022-03-25

How to Cite

UTIMURA, G. Z.; CURI, E. . Formative process involving teachers from the early years who teach Mathematics and a pedagogical coordinator in the context of the Covid-19 pandemic. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 6, n. 12, p. 1–19, 2022. DOI: 10.46551/emd.v6n12a02. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4863. Acesso em: 22 nov. 2024.