Modelling in Mathematics Education for the development of Combinatorial Analysis concepts

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202012

Abstract

This article is based on a master's research that aimed to identify how the sociocritical perspective of Mathematical Modelling could contribute to the development of concepts of Combinatorial Analysis. The research was conducted with 17 sophomore High School students from a private school in the Vale do Rio Doce, in the eastern region of Minas Gerais and with a Physical Education teacher. The methodological approach used in this study was qualitative and the data were produced through four activity blocks, two questionnaires, and one semistructured interview from september to november, 2018. The results showed that the contributions of this study were related to the active development of learning combinatorial concepts through a critical look over the practices of bodybuilding training in the researched gyms.

Keywords: Mathematical Modelling. Sociocritical perspective. Combinatorial Analysis. High School. Prescription Forms for Training Sheets.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; SILVA, André. Por uma educação matemática crítica: a modelagem matemática como alternativa. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 221-241, maio/ago. 2010.

ALVES, Renato de Carvalho. O ensino de Análise Combinatória na Educação Básica e a formação de professores. 2012. 161f. Dissertação (Mestrado Ensino de Matemática) — Instituto de Matemática. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.

AMBROZI, Luiz. Jogos em uma sequência didática para o ensino de Análise Combinatória. 2017. 162f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Área do Conhecimento de Ciências Exatas e Engenharias. Universidade de Caxias do Sul. Caxias do Sul.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Mathematical modelling in classroom: a social-critical and discursive perspective. ZDM, v. 38, n. 3, p. 293-301, 2006.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática e a perspectiva sócio-crítica. In: II SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2003, Santos. Anais do II SIPEM. Santos: SBEM, 2003, p. 1-13.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática na sala de aula. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2004, Recife. Anais do VIII ENEM — Educação Matemática: um compromisso social. Recife: SBEM, 2004, p. 1-10.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: 24ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 2001, Caxambu. Anais da 24ª ANPED. Santos: ANPED, 2001, p. 1-15.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

BASTOS, Ticiano Azevedo; ROSA, Milton. Uma experiência de Modelagem Matemática no desenvolvimento de conceitos de Análise Combinatória. In: XI CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2019, Belo Horizonte. Anais do XI CNMEM — Modelagem Matemática na Educação Matemática e a escola brasileira: atualidades e perspectivas. Belo Horizonte: UFMG, 2019, p. 1-15.

BRUMANO, Cleuza Eunice Pereira. A Modelagem Matemática como metodologia para o estudo de Análise Combinatória. 2014. 151f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Instituto de Ciências Exatas. Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora.

GENTIL, Paulo. Bases científicas do treinamento de hipertrofia. Rio de Janeiro: SPRINT, 2005.

JACOBINI, Otávio Roberto; WODEWOTZKI, Maria Lúcia. Uma reflexão sobre a modelagem matemática no contexto da educação matemática crítica. Bolema, Rio Claro, v. 19, n. 25, p. 71-88, 2006.

MIRANDA, Marilia Gouveia de. O professor pesquisador e sua pretensão de resolver a relação entre a teoria e a prática na formação de professores. In ANDRÉ, Marli (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2006, p. 129-143.

ROA, Rafael; BATANERO, Carmen, GODINO, Juan Díaz; CAÑIZARES, María Jésus. Estrategias en la resolución de problemas combinatorios por estudiantes con preparación matemática avanzada. Epsilon, v. 33, p. 433-446, 1997.

ROSA, Milton. A mixed-methods study to understand the perceptions of high school leaders about English Language Learners (ELL) students: the case of Mathematics. 2010. 583f. Dissertation (Doctorate of Education) — College of Education. California State University. Sacramento.

ROSA, Milton. Currículo e Matemática: algumas considerações na perspectiva etnomatemática. Plures Humaninades, Ribeirão Preto, v. 6, n. 6, p. 91-96, 2005.

ROSA, Milton. Desmitificando a análise combinatória. In: VI ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1998, São Leopoldo. Anais do VI ENEM. São Leopoldo: SBEM, 1998, p. 323-324.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. A dimensão crítica da modelagem matemática: ensinando para a eficiência sociocrítica. Horizontes, Bragança Paulista, v. 25, n. 2, p. 197-206, 2007.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. A modelagem como um ambiente de aprendizagem para a conversão do conhecimento matemático. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 42A, p. 261-290, abr. 2012.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Ethnomodelling as a creative insubordination approach in mathematics education. Journal of Mathematics and Culture, v. 10, n. 3, p. 111-134, 2016.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Vinho e queijo: Etnomatemática e Modelagem! Bolema, Rio Claro, v.16, n. 20, p. 1-16, 2003.

SABO, Ricardo Dezso. Sabores docentes: a Análise Combinatória no Ensino Médio. 2010. 208f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

SANTOS, Rafael Henrique dos. Uma abordagem do ensino da Análise combinatória sob a ótica da Resolução de Problemas. 2011. 174f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo.

SILVA, Cintia da; KATO, Lilian Akemi; PAULO, Iramai Jorge Cabral de. A perspectiva sociocrítica da modelagem matemática e a aprendizagem significativa crítica: possíveis aproximações. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 17, n. 1, p. 109-123, jan./abr. 2012.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Tradução de Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

Published

2020-04-10

How to Cite

BASTOS, T. A.; ROSA, M. Modelling in Mathematics Education for the development of Combinatorial Analysis concepts. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–26, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202012. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/490. Acesso em: 24 nov. 2024.