Teachers who teach Mathematics and the remote teaching work: the present experience and the look to the future

Authors

DOI:

10.46551/emd.v6n12a06

Keywords:

Teachers, Mathematics, Remote Work, Pandemic

Abstract

We investigate what remote teaching represents/signifies for teachers who teach Mathematics in the Federal District (DF). The qualitative exploratory study had as participants 42 teachers who work in public schools in the Federal District. The data were collected through an open-ended questionnaire whose answers were submitted to content analysis. The results showed that most of the teachers are dealing with dedication and commitment in remote teaching, they believe that this is a moment of possibilities of re-signification and changes in the teaching-learning process and recognize limitations in the care of students, in the same proportion in which they also recognize the potential of the use of technological resources for the teaching of Mathematics, besides a small portion that was less confident about the possible contributions that remote teaching can offer regarding the use of such resources.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Lynn. Educação Remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.

BEZERRA, Narjara Peixoto Xavier; VELOSO, Antonia Pereira; RIBEIRO, Emerson. Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 1-15, 2021.

BRASIL. Lei n° 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União: Seção 1, Edição Extra, 26 jun. 2014.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2017.

KUBO, Olga Mitsue; BOTOMÉ, Sílvio Paulo. Ensino-aprendizagem: uma interação entre dois processos comportamentais. Interação em Psicologia, Curitiba, v. 5, p. 1-19, dez. 2001.

MACEDO, Renata Mourão. Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, p. 262-280, maio/ago. 2021.

MARTINS, Sandra Cristina Batista; SANTOS, Geiza; RUFATO, João Antonio; BRITO, Glaucia Silva. Tecnologias na educação em tempos de pandemia: uma discussão (im)pertinente. Interacções, Santarém, v. 16, n. 55, p. 6-27, 2020.

MORAES, Eriene Macêdo; COSTA, Walber Christiano Lima; PASSOS, Vânia Maria de Araújo. Ensino remoto: percepções de professores que ensinam Matemática. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 2, p. 1-14, maio/ago. 2021.

MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com tecnologias. Informática na Educação: teoria e prática, v. 3, n. 1, p. 137-144, set. 2000.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio (Org.). Práticas de ensino de Matemática em cursos de Licenciatura em Pedagogia: oficinas como instrumentos de aprendizagem. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2020.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; MANRIQUE, Ana Lúcia. Educação Matemática Inclusiva: diálogos com as Teorias da Atividade, da Aprendizagem Significativa e das Situações Didáticas. São Paulo: Livraria da Física, 2019.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho; PEREIRA, Cátia Maria Machado da Costa. As políticas de avaliação e suas relações com o currículo de Matemática na Educação Básica. In: MOREIRA, Geraldo Eustáquio Moreira; ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho; PEREIRA, Cátia Maria Machado da Costa. (Org.). Políticas de avaliação e suas relações com o currículo de Matemática na Educação Básica. Brasília: SBEM, 2021, p. 7-12.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; VIEIRA, Lygianne Batista. Do ensino presencial ao ensino remoto emergencial em função da Covid-19: apoios educacionais, sociais e tecnológicos para professores da rede pública de ensino do Distrito Federal. Revista Participação, Brasília, v. 34, n. 1, p. 171-173, nov. 2020.

MOREIRA, Geraldo Eustáquio; VIEIRA, Lygianne Batista; Joeanne Neves FRAZ; FERREIRA, Weberson Campos; TEIXEIRA, Cristina de Jesus. Formação inicial e continuada de professores que ensinam Matemática: socializando experiências exitosas do DIEM. Revista Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 1, p. 1-25, jan. 2021.

MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.

MOURA, Ellen Michelle Barbosa; FRAZ, Joeanne Neves; SANTOS, Karla Vanessa Gomes; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Grandezas e Medidas no contexto da inclusão: a Educação Matemática na formação do professor. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-25, 2021.

NASCIMENTO, Paulo Meyer; RAMOS, Daniela Lima; MELO, Adriana Almeida Sales de; CASTIONI, Remi. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Nota Técnica n. 8. Brasília, IPEA/Disoc, ago. 2020.

NÓVOA, António. A metamorfose da escola. Revista Militar, Lisboa, v. 72, n. 1, p. 33-42, jan. 2020.

NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, 1-16, 2021.

NÓVOA, António; ALVIM, Yara. Nothing is new, but everything has changed: a viewpoint on the future school. Prospects, v. 49, p. 35-41, 2020.

PAIVA, Tatiana Vieira dos Santos. O desafio da linguagem matemática através das novas tecnologias. 2016. 89f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) — Departamento de Ciências Exatas. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista.

PAULIN, Juliana França Viol. Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação a Distância: um olhar retrospectivo para os artigos do SIPEM. In: ROSA, Maurício; BAIRRAL, Marcelo Almeida; AMARAL, Rúbia Barcelos. Educação Matemática, Tecnologias Digitais e Educação a Distância: pesquisas contemporâneas. São Paulo: Livraria da Física, 2015, p. 17-56.

RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra; DUARTE, Cláudia dos Santos. Pandemia do Covid-19 e o Ensino Remoto Emergencial: mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 10, p. 41-57, set. 2020.

SALLES, Aline Terra; BAIRRAL, Marcelo Almeida. Interações docentes e aprendizagem matemática em um ambiente virtual. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 17, n. 2, p. 453-466, ago. 2012.

SANTOS, José Elyton Batista; ROSA, Maria Cristina; SOUZA, Deniza da Silva. O ensino de Matemática em tempos de pandemia e suas implicações. Debates em Educação, Maceió, v. 13, n. 31, p. 758-777, jan./abr. 2021.

TEIXEIRA, Cristina de Jesus; FERREIRA, Weberson Campos; FRAZ, Joeanne Neves; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Tecnologias e trabalho remoto em tempos de pandemia: concepções, desafios e perspectivas de professores que ensinam Matemática. Devir Educação, Lavras, edição especial, p. 118-140, set. 2021b.

TEIXEIRA, Cristina de Jesus; FRAZ, Joeanne Neves; FERREIRA, Weberson Campos; MOREIRA, Geraldo Eustáquio. Percepção de professores que ensinam Matemática sobre o Ensino Remoto Emergencial e o processo de ensino-aprendizagem. Debate em Educação, Maceió, v. 13, n. 31, p. 966-991, jan./abr. 2021a.

TIESEN, Sandryne Maria de Campos; ARAÚJO, Rafaele Rodrigues. O ensino de Matemática por meio da contextualização e da pesquisa. Educação Matemática Debate. Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-16, 2020.

Published

2022-05-23

How to Cite

TEIXEIRA, C. de J.; FERREIRA, W. C.; FRAZ, J. N.; MOREIRA, G. E. Teachers who teach Mathematics and the remote teaching work: the present experience and the look to the future. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 6, n. 12, p. 1–17, 2022. DOI: 10.46551/emd.v6n12a06. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4920. Acesso em: 22 nov. 2024.