Digital technologies integration movements in times of pandemic: dialogues with teachers who teach Mathematics

Authors

DOI:

10.46551/emd.v6n12a05

Keywords:

Integration of Digital Technologies, Teaching Mathematics, Teacher Training

Abstract

This article aims to analyze movements of integration of digital technologies into the Mathematics curriculum of a group of elementary school teachers in a process of continuing education, based on actions carried out during the pandemic period, in remote classes. The research used the model Formation, Action and Reflection F@R. The analysis is presented in a narrative format, to contextualize the dialogues carried out with teachers during training. The results showed that the integration process was experienced from the (de)construction of ways of using digital technologies for teaching, thus, it is essential that teachers are in constant training and willing to dialogue and reflect on their pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Narrativa das relações entre currículo e cultura digital em tempos de pandemia: uma experiência na pós-graduação. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 45, p. 1-29, abr. 2021.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Informática e Educação: diretrizes para uma formação reflexiva de professores. 1996. 194f. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) — Faculdade de Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, set./dez. 2012.

BITTAR, Marilena. A escolha do software educacional e a proposta didática do professor:

estudo de alguns exemplos em Matemática. In: BELINE, Willian; COSTA, Nielce

Meneguelo Lobo da (Org.). Educação Matemática, tecnologia e formação de professores: algumas reflexões. Campo Mourão: Editora de Fecilcam, 2010, p. 215-243.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer n. 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: MEC/CNE, 2020.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Narrative and story in practice and research. In: SCHÖN, Donald. (Ed.). The reflective turn: case studies in and on educational practice. New York: Teachers College, 1991, p. 258-281.

COSTA, Fernando Albuquerque; VISEU, Sofia. Formação – Acção – Reflexão: um modelo de preparação de professores para a integração curricular das TIC. In: COSTA, Fernando Albuquerque; PERALTA, Helena; VISEU, Sofia. (Ed.). As TIC na Educação em Portugal: concepções e práticas. Porto: Porto Editora, 2007, p. 216-237.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GADOTTI, Moacir. Perspectivas atuais da Educação. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 3-11, jun. 2000.

MALTEMPI, Marcus Vinícius. Construcionismo: pano de fundo para pesquisas em informática aplicada à Educação Matemática. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; BORBA, Marcelo Carvalho. (Org.). Educação Matemática: pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2012, p. 287-307.

MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. Formação docente e novas tecnologias. In: CONGRESSO DA REDE IBEROAMERICANA DE INFORMÁTICA EDUCATIVA, 4, 1998, Brasília. Anais do RIBIE 98. Brasília: Ribie, 1998, p. 1-8.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2007.

NÓVOA, Antônio. Formação de professores e formação docente. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 13-33.

OLIVEIRA, Ádamo Duarte de; SCHERER, Suely. O papel do professor formador em uma ação de formação: uma experiência na abordagem construcionista. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 7, n. 2, p. 97-114, jan. 2013.

PORTO, Yeda da Silva. Formação continuada: a prática pedagógica recorrente. In: MARIN, Alda Junqueira (Org.). Educação continuada. São Paulo: Papirus, 2004, p. 11-37.

SÁNCHEZ, Jaime. Integración curricular de TICs: concepto y modelos. Enfoques

Educacionales, Santiago, v. 5, n. 1, p. 51-65, jan. 2003.

SANTAELLA, Lúcia. Aprendizagem ubíqua substitui a educação formal?. Revista de Computação e Tecnologia da PUC-SP, São Paulo, v. 2, n. 1. p. 17-22, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.

SCHERER, Suely. Integração de laptops educacionais às aulas de Matemática: perspectivas em uma abordagem construcionista. In: ROSA, Maurício; BAIRRAL, Marcelo Almeida; AMARAL, Rúbia Barcelos (Org.). Educação Matemática: tecnologias digitais e educação a distância. São Paulo: Livraria da Física, 2015, p. 163-186.

SCHERER, Suely; BRITO, Gláucia da Silva. Integração de tecnologias digitais ao currículo: diálogos sobre desafios e dificuldades. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, p. 1-22, jan. 2020.

VALENTE, José Armando (Org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas: Unicamp/NIED, 1999.

VALENTE, José Armando. A comunicação e a educação baseada no uso das tecnologias digitais de informação e comunicação. Revista Unifeso – Humanas e Sociais, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 141-166, jan. 2014.

VALENTE, José Armando. Uso da internet em sala de aula. Educar, Curitiba, v. 1, n. 19, p. 131-146, jan. 2002.

ZAN, Dirce; KRAWCZYK, Nora. Educação e Juventude sob Fortes Ameaças [matéria online]. Disponível em: http://www.anped.org.br/news/educacao-e-juventude-sob-fortes-ameacas-colaboracao-de-texto-por-dirce-zan-unicamp-gt-03-nora; acesso em: 27 dez. 2021.

Published

2022-04-27

How to Cite

PEREIRA, S. S.; SCHERER, S. . Digital technologies integration movements in times of pandemic: dialogues with teachers who teach Mathematics. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 6, n. 12, p. 1–21, 2022. DOI: 10.46551/emd.v6n12a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/4921. Acesso em: 24 nov. 2024.