What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?

Authors

DOI:

10.46551/emd.v6n12a10

Keywords:

Mathematics Teacher Education, Mathematics Education, Autobiographical Narratives, Reflection

Abstract

This article brings a cut of a master's research, aiming to present the discussion produced from the thematic unit Pandemic Context and the Teaching Work. As theoretical contributions, we focus mainly on authors who discuss the educational scenario during this period, resorting to discussions about the specificities of the teaching work in this context. As methodology, we opted for (auto)biographical research. Thus, data were produced with six egressed teachers, inspired by the technique of autobiographical narrative interviews and analyzed from the perspective of comprehensive-interpretative analysis. In highlighting the pandemic period, the teachers' statements point to the complexity of acting in a context in which they were not prepared. Therefore, they faced (and continue to face) challenges regarding the teaching of mathematics, teacher training, the precariousness and devaluation of the teaching work in Brazil, and the social inequalities reflected in the conditions of access.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. A aventura (auto) biográfica: teoria e empiria. Edipucrs, 2004.

CATANANTE, Flávia; DANTAS, Iraneia Loiola; CAMPOS, Rogério Cláudio de. Aulas On-Line durante a pandemia: Condições de acesso asseguram a participação do aluno? Revista Científica Educ@ção, Miracatu. v. 4, n. 8, p. 977-988, out. 2020.

DUARTE, Rosália. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115 p. 139-154, mar. 2002.

GATTI, Bernardete. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, São Paulo, v. 34, n. 100, p. 29-41, 2020.

GATTI, Bernardete; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, Martin W.; GASKEEL, George (Org). Pesquisa qualitativa com texto: imagem e som: um manual prático. Tradução de Pedrinho Arcides Guareschi. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 90-113.

MERLI, Angélica de Almeida. Apresentação do Dossiê: Educação em Tempos de Covid-19. Revista Científica Educ@ção, Miracatu, v. 4, n. 8, p. 902-904, out. 2020.

NÓVOA, António; ALVIM, Yara Cristina. Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, Campinas, v. 42, p. 1-16, 2021.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Enfoques narrativos en la investigación educativa brasileña. Paradigma, Maracay, v. 41, p. 57-79, jun. 2020.

PASSEGGI, Maria da Conceição; NASCIMENTO, Gilcilene; OLIVEIRA, Roberta de. As narrativas autobiográficas como fonte e método de pesquisa qualitativa em Educação. Revista Lusófona de Educação, Campo Grande, n. 33, p. 111-125, 2016.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O movimento (auto)biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Investigación Cualitativa, v. 2, n. 1, p. 6-26, jul./dez. 2017.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almedina, 2020.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica, Catalão, v. 9, n. 1, p. 7-19, 2011.

SCHÜTZE, Fritz. Pesquisa biográfica e entrevista narrativa. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (Org). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática. 3. ed. 6. reimpr. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 210-222.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Acompanhar e formar — mediar e iniciar: pesquisa (auto)biográfica e formação de formadores. In: PASSEGGI, Maria da Conceição; SILVA, Vivian Batista da. (Org). Invenções de vidas, compreensão de itinerários e alternativas de formação. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010, p. 157-179.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação, Santa Maria, v. 39, n. 1, p. 39-50, 2014.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio De Janeiro: Dp&A, 2006.

SOUZA, Elizeu Clementino de; SOUSA, Rosiane Costa de. Pesquisa (auto)biográfica, Educação e saúde docente: escritas de formação e refiguração identitária. Cadernos CERU, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 99-126, jan./jun. 2021.

UFMS — Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Projeto Político Pedagógico do Curso de Matemática – Licenciatura. Três Lagoas: CPTL, 2019.

Published

2022-08-01

How to Cite

FARIAS, Gerson dos Santos; PEREIRA, Patrícia Sandalo. What narratives do Mathematics Teachers develop about the context of the Covid-19 pandemic?. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 6, no. 12, p. 1–23, 2022. DOI: 10.46551/emd.v6n12a10. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5040. Acesso em: 3 jul. 2024.