Perceptions and evaluative actions in the Covid-19 pandemic: what some Mathematics, Physics, Chemistry and Biology reported
DOI:
10.46551/emd.v6n12a16Keywords:
Assessment, Evaluative Perceptions, Evaluative Actions, Emergency Remote Teaching, Covid-19 PandemicAbstract
This article aims to report the perceptions and evaluative actions of a group of teachers during the Covid-19 Pandemic. With the expansion of the biggest health crisis since the Spanish flu, several social and educational changes took place and classes were adapted and became remote. Faced with this extreme situation, we have the challenge: to investigate essential educational topics such as Assessment in remote contexts marked by great social inequality and access to mobile and digital technologies. Finally, the article was elaborated through a bibliographic survey in books and articles and an online questionnaire with the participation of Mathematics teachers from different levels of education and varied teaching experience, aiming to answer the following research question: What are the perceptions and evaluative actions mobilized by teachers in the area of Natural Sciences and Mathematics during the Covid-19 pandemic?
Downloads
References
ALMEIDA, Fernanda Garcia; ARRIGO, Viviane; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias. Relatos de pós-graduandos em Ensino de Ciências e Educação Matemática a respeito de aspectos da formação em tempos de pandemia. Revista Docência do Ensino Superior, v. 10, p. 1-21, 2020.
AMANTE, Lúcia; OLIVEIRA, Isolina. Avaliação das aprendizagens: perspectivas, contextos e práticas. Lisboa: Universidade Aberta Editora, 2016.
ARROYO, Miguel González. Os coletivos empobrecidos repolitizam os currículos. In: SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Tradução de Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 108- 125.
BORBA, Marcelo de Carvalho. The future of Mathematics Education since Covid-19: humans-with-media or humans-with-non-living-things. Educational Studies in Mathematics, v. 108, n. 1-2, p 385-400, oct. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Parecer CNE/CP n. 5, de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Diário Oficial da União, 1 jun. 2020.
BREDA, Ana; CRUZ, Catarina Maria Neto. Abordagens interdisciplinares: contexto pandemia Covid-19. In: SANTOS, Vanda; CABRITA, Isabel; NETO, Teresa; PINHEIRO, Margarida; LOPES, Joaquim Bernardino. Matemática com vida: diferentes olhares sobre a Tecnologia. Aveiro. UA Editora, 2021, p. 87-91.
CAZORLA, Irene Maurício; SAMÁ, Suzi; VELASQUE, Luciane de Souza; NASCIMENTO, Leandro Mendonça; DINIZ, Leandro do Nascimento. Reflexões sobre o papel da Educação Estatística na formação de professores no contexto da pandemia da Covid-19. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, Londrina, v. 13, n. 4, p. 437-449, 2020.
COSTA, Ana Sofia Amaral. Avaliação holística do desempenho potencial do gestor de sistemas de informação. 2017. 61f. Dissertação (Mestrado em Gestão de Informação) — Instituto Superior de Estatística e Gestão de Informação. Universidade Nova de Lisboa. Lisboa.
CUNHA, Maria Isabel. O professor universitário na transição de paradigmas. São Paulo: Junqueira & Marin Editores, 2005.
FERNANDES, Domingos. Avaliação das aprendizagens: desafios às teorias, práticas e políticas. Lisboa: Texto Editores, 2005a.
FERNANDES, Domingos. Avaliação das aprendizagens: reflectir, agir e transformar. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE AVALIAÇÃO NA EDUCAÇÃO, 3, 2005, Curitiba. Anais do 3º CISAE. Curitiba: Futuro Eventos, 2005b, p. 65-78.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1968.
GERONIMO, Rafael Rix; ARAÚJO, José Ronaldo Alves; GIORDANO, Cassio Cristiano. Concepções de professores acerca de aulas remotas, durante a pandemia de Covid-19: análise de uma pesquisa de opinião. In: KISTEMANN JÚNIOR, Marco Aurélio; FARIA, Fernanda Sevarolli Creston. (Org.). Pandebook: cabeças pensantes na pandemia. v. 2. Taubaté: Akademy, 2021, p. 269-293.
HADJI, Charles. Avaliação, regras do jogo: das intenções aos instrumentos. Tradução de Júlia Lopes Ferreira e José Manuel Cláudio. Porto: Porto Editora, 1994.
HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Tradução de Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.
HOFFMANN, Jussara. Avaliação: mito & desafio. Uma perspectiva construtivista. 45. ed. Porto Alegre: Mediação, 2017.
KISTEMANN JUNIOR, Marco Aurélio; ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. A Educação Matemática na Educação Básica em tempos pandêmicos: incertezas e ações de educadores matemáticos. In: KISTEMANN JÚNIOR, Marco Aurélio; FARIA, Fernanda Sevarolli Creston. (Org). Pandebook: cabeças pensantes na pandemia. v. 3. Taubaté: Akademy, 2022, p. 1-35.
KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; BOITO, Paula; VALÉRIO, Juliana. Formação de professores de Matemática em projeto de extensão: percepções docentes em tempos da pandemia da Covid-19. BoEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 85-102, out. 2021.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MIARKA, Roger; MALTEMPI, Marcus Vinicius. O que será da Educação Matemática depois do Coronavírus? Bolema, Rio Claro, v. 34, n. 67, p. 3-4, ago. 2020.
MONTEIRO, Alexandrina; SENICATO, Renato Bellotti. Educação (Matemática) em tempos de pandemia: efeitos e resistências. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, Cauca, v. 13, n. 1, p. 317-333, jan./abr. 2020.
NEVES, José Luis. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-5, 1996.
PERRENOUD, Philippe. Formar professores em contextos sociais em mudança: prática reflexiva e participação crítica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 12, p. 5-21, 1999.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Tradução de Jonei Cerqueira Barbosa. Bolema, Rio Claro, v. 13 n. 14, p. 1-24, 2000.
PERRENOUD, Philippe. La construcción del éxito y del fracaso escolar: hacia un análisis del éxito, del fracaso y de las desigualdades como realidades construidas por el sistema escolar. Traducción de Pablo Manzano Bernárdez. Madrid: Ediciones Morata, 1990.
PERRENOUD, Philippe. Pedagogia diferenciada. Tradução de Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SANTOS, Guilherme Mendes Tomaz. Internacionalização em casa: reflexões para o contexto da Educação Matemática em tempos de pandemia da Covid-19. BOCA: Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 5, n. 14, p. 110-115, fev. 2021.
SAVIANI, Dermeval; GALVÃO, Ana Carolina. Educação na pandemia: a falácia do “ensino” remoto. Universidade e Sociedade, Brasília, v. 31, n. 67, p. 36-49, jan. 2021.
SCALABRIN, Ana Maria Mota Oliveira; MUSSATO, Solange. Estratégias e desafios da atuação docente no contexto da pandemia da Covid-19 por meio da vivência de uma professora de Matemática. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 17, p. 1-19, nov. 2020.
SILVA, Alexandre Sousa; BARBOSA, Maria Tereza Serrano; VELASQUE, Luciane de Souza; ALVES, Davi da Silveira Barroso; MAGALHÃES, Marcos Nascimento. The Covid-19 epidemic in Brazil: how Statistics Education may contribute to unravel the reality behind the charts. Educational Studies in Mathematics, v. 108, n. 1-2, p. 269-289, oct. 2021.
SOARES, Carlos José Ferreira. Google Meet no ensino e na aprendizagem da Matemática em tempos da pandemia da Covid-19 em uma turma de licenciatura de Matemática. BoEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 103-121, out. 2021.
SOUSA, Sandra Maria Zákia Lian. O significado da avaliação da aprendizagem na organização do ensino em ciclos. Pro-Posições, Campinas, v. 9, n. 3, p. 84-93, 1998.
SOUSA, Sandra Maria Zákia Lian; STEINVASCHER, Andréa; ALAVARSE, Ocimar Munhoz; ARCAS, Paulo Henrique. Progressão escolar e ciclos: fundamentos e implantação. In: KRUG, Andrea Rosana Fetzner. (Org.). Ciclos em revista: a construção de uma outra escola possível. Rio de Janeiro: Wak, 2007, p. 31-51.
VAZ, Rafael Filipe Novôa; NASSER, Lilian. Em busca de uma avaliação mais “justa”. Com a Palavra, o Professor, Vitória da Conquista, v. 4, n. 10, p. 269-289, set./dez. 2019.
VILLAS BOAS, Benigna Maria de Freitas. Avaliação formativa e formação de professores: ainda um desafio. Linhas Críticas, Brasília, v. 12, n. 22, p. 159-179, 2006.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.