The Mathematics behind the chord scale contained in the Sector by John Worgan (1697)

Authors

DOI:

10.46551/emd.v6n12a15

Keywords:

Chord Scale, Geometric Concepts, Worgan Sector, Mathematical Instruments

Abstract

This article aims to present the Mathematics involved in the construction of the string scale inscribed in the mathematical instrument, sector, exposed in John Worgan's 1697 treatise A short treatise of the description of the sector. Worgan's sector has nine scales, namely: equal lines, sines, tangents, secants, polygons, artificial numbers, artificial sines, artificial tangents, and chords. The last one is used to solve problems of a geometric nature, mainly to find angles and divide the circumference into equal parts. As a research methodology, a descriptive qualitative approach was used, using historical documents as the main source of consultation. Its construction allows the development of some geometric knowledge that can help in the understanding of concepts, such as radius, diameter, arc of circumference, angle and chord, among others, for Basic Education students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Verusca Batista. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos mobilizados no manuseio do instrumento círculos de proporção de William Oughtred. 2019. 156f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Fortaleza.

ALVES, Verusca Batista; BATISTA, Antonia Naiara de Sousa. Uma breve discussão teórica acerca do uso de instrumentos matemáticos históricos no ensino da Matemática. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 3, n. 8, p. 48-59, maio/ago. 2016.

BARBOSA, João Lucas Marques. Geometria Euclidiana Plana. 6. ed. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática, 2012.

BATISTA, Antonia Naiara de Sousa. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos incorporados e mobilizados na construção e no uso da balhestilha, inserida no documento Chronographia, Reportorio dos Tempos..., aplicado na formação de professores. 2018. 114f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Fortaleza.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CARVALHO, Benjamin de Araujo. Desenho Geométrico. 26. ed. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 2006.

DOLCE, Osvaldo; POMPEU, José Nicolau. Fundamentos de Matemática Elementar: Geometria Plana. São Paulo: Atual, 2013.

EUCLIDES. Elementos de Euclides. Tradução de Irineu Bicudo. São Paulo: EdUNESP, 2009.

GUNTER, Edmund. The description and use of the sector: the crosse-staffe and other instruments, for such as are studious of Mathematicall practise. London: William Jones, 1624.

KRIPKA, Rosana Maria Luvezute; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danusa de Lara. Pesquisa documental: considerações sobre conceitos e características na Pesquisa Qualitativa. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 4, 2015, Aracaju. Anais do CIAIQ2015: Investigação Qualitativa em Educação. v. 2. Aracaju: Unit, 2015, p. 243-247.

LORENZATO, Sérgio. Para aprender Matemática. 3.ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2010.

PEREIRA, Ana Carolina Costa; SAITO, Fumikazu. Os instrumentos matemáticos na interface entre história e ensino de Matemática: compreendendo o cenário nacional nos últimos 10 anos. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 5, n. 14, p. 109-122, 2018.

PEREIRA. Ana Carolina Costa. Um levantamento de pesquisas brasileiras envolvendo instrumentos matemáticos a partir de estudos publicados no SNHM. Tangram, Dourados, (no prelo), 2022.

SANTOS, Andressa Gomes dos. Os aspectos matemáticos relacionados à média geométrica que emergem a partir da manipulação da escala dos números (1623) elaborada por Edmund Gunter com licenciandos em Matemática. 2022. 222f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Fortaleza.

SANTOS, Andressa Gomes dos; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Questões didáticas envolvendo as escalas do Cross-staff (1623) elaborado por Edmund Gunter. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, São Paulo, v. 10, n. 1/2, p. 105-118, 2021.

TAYLOR, Eva Germaine Rimington. The mathematical practitioners of Tudor and Stuart England. Cambridge: The University Press, 1968.

WILLIAMS, Michael R.; TOMASH, Erwin. The Sector: its history, scales, and uses. Ieee Annals of the History of Computing, v. 25, n. 1, p. 34-47, feb. 2003.

WORGAN, John. A short treatise of the description of the sector wherein is also shown the great use of that excellent instrument, in the solution of several mathematical problems. London: John Worgan, 1697.

Published

2022-09-16

How to Cite

SILVA JUNIOR, Francimar Miguel da; SANTOS, Andressa Gomes dos; PEREIRA, Ana Carolina Costa. The Mathematics behind the chord scale contained in the Sector by John Worgan (1697). Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 6, no. 12, p. 1–16, 2022. DOI: 10.46551/emd.v6n12a15. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/5120. Acesso em: 3 jul. 2024.