Mathematical objectivity and relativism in Mathematics Education

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v2n42018a01

Keywords:

Mathematics Education, Objectivity, Relativism

Abstract

This paper aims to discuss relativism in Mathematics Education and its consequences for learning, especially when the objectivity of Mathematics is put in suspicion, considering the production of knowledge relative to each culture, society and individual. To do so, from a theoretical essay, we analyze the relation between relativism, science and Mathematical Education. Reflecting on the formation of subjects capable of understanding reality in an increasingly elaborate way, we point the school Mathematics as a socializing instance of systematized knowledge. Our analysis seeks to show that objectivity has always been present in the construction of science and in this sense we highlight the objectivity of mathematics in the philosophy of language, clarifying how it is intertwined with language, allowing an objective knowledge of the world, contributing, in our view, for the debate on the valorization of school knowledge, in particular the mathematical one, so important for the development of any society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ALBERT, Michael. Science, Post modernism and the Left. Z Magazine, v. 9, n. 7/8, p. 64-69, jul./ago. 1996.

AUTHIER-REVUZ, Jacqueline. Palavras incertas: as não-coincidências do dizer. Campinas: Editora da Unicamp, 1998.

ÁVILA, Geraldo. Várias faces da Matemática: tópicos para licenciatura e leitura geral. São Paulo: Edgard Blucher, 2011.

AZAMBUJA, Monique Teixeira. O uso do cotidiano para o ensino de Matemática em uma escola de Caçapava do Sul. 2013. 32f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Exatas) – Universidade Federal do Pampa. Caçapava do Sul.

BARRETO, André Assi. Pós-Modernismo em xeque: Alan Sokal e Jean Bricmont em imposturas intelectuais. Griot – Revista de Filosofia, Amargosa, v. 5, n.1, p. 154-165, jun. 2012.

CARDOSO, Clodoaldo Meneguello. Fundamentos para uma Educação na Diversidade. Unesp, 2009.

CAVEING, Maurice. Le problème des objets dans la pensée mathématique. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2004.

CUNHA, Antônio Gerwittaldo da. Dicionário etimológico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. 2007

DUARTE, Newton. A educação escolar e a teoria das esferas de objetivação do gênero humano. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 11, n. 19, p. 67-80, 1993. DOI: 10.5007/%25x.

DUARTE, Newton. O debate contemporâneo das teorias pedagógicas. In: MARTINS, Lígia Márcia; DUARTE, Newton (Org.). Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: EdUNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010, p. 33-49.

GHYS, Étienne. Sem matemática não há como desenvolver um país. Época (on line). Disponível em https://epoca.globo.com/educacao/noticia/2017/07/etienne-ghys-sem-matematica-nao-ha-como-desenvolver-um-pais.html; acesso em 6 nov. 2017.

FACCI, Marilda Gonçalves Dias. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2004.

GIARDINETTO, José Roberto Boettger. A Matemática em diferentes contextos sociais: diferentes matemáticas ou diferentes manifestações da matemática? Reflexões sobre a especificidade e a natureza do trabalho educativo escolar. In: 25ª REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 2002, Caxambu. Anais da 25ª Reunião Anual da ANPEd, Caxambu, 2002, p. 1-15.

GLOCK, Hans-Johann. Dicionário de Wittgenstein. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

GOTTSCHALK, Cristiane Maria Cornelia. O sentido formativo da matemática – uma perspectiva humanista. In: Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo, 2009, p. 1-20.

GRANGER, Gilles-Gaston. A ciência e as ciências. São Paulo: Editora Unesp, 1994.

GRANGER, Gilles-Gaston. Língua e sistemas formais. In: SUMPF, Joseph; GRANGER, Gilles-Gaston; BOUVERESSE, Jacques; GAUVIN, Jacques. Filosofia da linguagem. Tradução de Manuel Reis. Coimbra: Livraria Almedina, 1973, pp. 139-171.

GRANGER, Gilles-Gaston. O formal e o transcendental na Matemática. Tradução de Cláudio Roberto Bauzys. Estudos Avançados, São Paulo, v. 4, n. 10, p. 151-158, set./dez. 1990. DOI: 10.1590/S0103-40141990000300007.

GRANGER, Gilles-Gaston. O pensamento simbólico, lógica e filosofia das ciências. São Paulo: Melhoramentos, 1995.

GRANGER, Gilles-Gaston. Por um conhecimento filosófico. São Paulo: Papirus, 1989.

HERMANN, Nadja. Educação e diversidade. Roteiro, Joaçaba, v. 39, p. 13-24, 2014.

LANNES, Wagner. A incompletude além da matemática: impactos culturais do teorema de Gödel no século XX. São Paulo: Annablume, 2012.

MACHADO, Nilson José. Matemática e Educação: alegorias, tecnologias, jogo, poesia. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão. O tema da diversidade na perspectiva da pedagogia histórico-crítica. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão; BATISTA, Eraldo Leme (Org.). Pedagogia Histórico-Crítica: desafios e perspectivas para uma educação transformadora. Campinas: Autores Associados, 2012, p. 109-146.

MEDEIROS, Robson André Barata. Novas pedagogias e Educação Matemática. 2016. 282f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – lnstituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará. Belém.

MENEGHETTI, Fracis Kanashiro. Tréplica – o que é um Ensaio-Teórico? Tréplica à professora Kazue Saito Monteiro de Barros e ao Professor Carlos Osmar Bertero. Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 15, n. 2, p. 343-348 mar./abr. 2011. DOI: 10.1590/S1415-65552011000200013.

MEYER, João Frederico da Costa de Azevedo; CALDEIRA, Ademir Donizetti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

MIKLA, Hamdi. La contribuition de Maurice Caveing dans la mise au jour de l’universalisme omniculturel des mathématiques. In: COLLOQUE HUMANISMES, MATHÉMATIQUES, POSITIVISMES. Peyresq, France, 2007.

NIETZSCHE, Friedrich. Para além de bem e de mal. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

OGLIARI, Lucas Nunes. A Matemática no cotidiano e na sociedade: perspectivas do aluno do ensino médio. 2008. 147f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Escola de Ciências, Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

OLIVEIRA, Wagner Teles. Wittgenstein e o pragmatismo. Ideação, Feira de Santana, n. 24, v. 1, p. 33-48, jan./jun. 2011.

PIETROCOLA, Maurício. Construção e realidade: o realismo científico de Mário Bunge e o ensino de ciências através de modelos. Investigações em Ensino de Ciências, v. 4, n. 3, p. 213-227, 1999.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Capinas: Autores Associados, 2003.

SCHMITZ, François. Wittgenstein, la philosophie et les mathématiques. Paris: PUF, 1988.

SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu da. Linguagem matemática e linguagem natural: interpretação de regras e de símbolos. In: VI CONGRESO IBEROAMERICANO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA. 2009, Puerto Montt. Actas del VI CIBEM. Puerto Montt: Universidad de Los Lagos, 2009.

SOKAL, Alan; BRICMONT, Jean. Imposturas intelectuais: o abuso da ciência pelos filósofos pós-modernos. Rio de Janeiro: BestBolso, 2014.

SOUZA, Maria Celeste Reis. Gênero e matemática(s): jogos de verdade nas práticas de numeramento de alunas e alunos da educação de pessoas jovens e adultas. 2008. 317f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Da certeza. Lisboa: Edições 70, 2000.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. Tradução de José Carlos Bruni. São Paulo: Nova cultural, 1999.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Observaciones sobre los fundamentos de la Matemática. Madrid: Alianza Editorial, 1987.

Published

2018-04-01

How to Cite

SILVEIRA, Marisa; TEIXEIRA JUNIOR, Valdomiro; SILVA, Paulo. Mathematical objectivity and relativism in Mathematics Education. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 2, no. 4, p. 9–30, 2018. DOI: 10.24116/emd25266136v2n42018a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/55. Acesso em: 3 jul. 2024.