John Dewey, Edgar Morin and Mathematics Education
DOI:
10.46551/emd.v6n12a17Keywords:
Dewey, Morin, Complexity, Mathematics EducationAbstract
In this text, aspects of the rationalist epistemological current and empiricist epistemological current are approached, as well as the (existing and/or engenderable) relationships between them, which culminated and culminate in the interactionist philosophical conception. We indicate approximations and distances between rationalism and empiricism, taking as a reference, for this purpose, Morinian complex principles. We aim to underline elements of the Deweyan interactionist view deemed compatible with the theory of knowledge defended by Morin. We also seek to highlight the influence of John Dewey regarding the creation of the notions of reflective teacher and researcher teacher, emphasizing that these two figures of teacher turn to face the uncertainties inherent to the complexity of nature, life, society, and man. Finally, in this article, we advocate that the highlighting of links between Dewey's and Morin's ideas makes it possible for Mathematics to be better understood, even in epistemic terms, by teachers and learners. The work exposed in the following pages is of an eminently theoretical nature.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. São Paulo: Cortez, 2003.
BARBOSA, Elyana; BULCÃO, Marly. Bachelard: pedagogia da razão, pedagogia da imaginação. Petrópolis: Vozes, 2004.
CAMPOS, Silmara de; PESSOA, Valda Inês Fontenele. Discutindo a formação de professoras e professores com Donald Schön. In: GERALDI, Corinta Maria Grisólia; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. (Org.) Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas: Mercado de Letras, 1998, p. 183-206.
CUNHA, Marcus Vinícius da. John Dewey: uma filosofia para educadores em sala de aula. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
DEWEY John. Reconstrução em filosofia. Tradução de Antônio Pinto de Carvalho. São Paulo: Nacional, 1959b.
DEWEY, John. Democracia e educação: capítulos essenciais. Tradução de Roberto Cavallari Filho. São Paulo: Ática, 2007.
DICKEL, Adriana. Que sentido há em se falar em professor-pesquisador no contexto atual? Contribuições para o debate. In GERALDI, Corinta Maria Grisólia; FIORENTINI, Dario; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. (Org.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). São Paulo: Mercado de Letras, 1998, p. 33-71.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
KANT, Immanuel. Crítica da razão pura. Tradução de J. Rodrigues de Merege. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2017.
LISITA, Verbena; ROSA, Dalva; LIPOVETSKY, Noêmia. Formação de professores e pesquisa: uma relação possível? In: ANDRÉ, Marli (Org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001, p. 107-127.
MENDONÇA, Ana Waleska. Anísio Teixeira e a universidade de educação. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2002.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Tradução de Maria Alexandre e Maria Alice Sampaio Dória. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.
MORIN, Edgar. Edgar Morin: ninguém sabe o dia que nascerá. Tradução de Maria Leonor Loureiro. Belém: EdUEPA, 2002c.
MORIN, Edgar. O método 1: a natureza da natureza. Tradução de Ilana Heineberg. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2003a.
MORIN, Edgar. O método 2: a vida da vida. Tradução de Marina Lobo. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2002a.
MORIN, Edgar. O método 3: a consciência da consciência. Tradução de Juremir Machado da Silva. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 1999.
MORIN, Edgar. O método 5: a humanidade da humanidade. Tradução de Juremir Machado da Silva. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 2003b.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora Ferreira da Silva e Jeanne Sawaia. 6. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2002b.
MORIN, Edgar. Science avec conscience. Paris, France: Fayard, 1982.
NÓVOA, António. Matrizes curriculares. In: Salto para o Futuro. Brasília: TV Brasil, 13 set. 2001.
PETRAGLIA, Izabel Cristina. Edgar Morin: a educação e a complexidade do ser e do saber. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
SCHÖN, Donald A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Armed, 2000.
STENHOUSE, Lawrence. La investigación como base de la enseñanza. (Textos selecionados por Jean Rudduck e David Hopkins). 2. ed. Madrid: Morata, 1993.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.