SuperLogo’s application on Geometry’s’ teach: report of a practice on High School

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v2n42018a04

Keywords:

Mathematics Education, Technologics Education, Adidatic Situacion, SuperLogo

Abstract

This article presents an experience with the SuperLogo, based on Theory of didactical Situations (TSD), addressing contents of elementary geometry in High School. Therefore, the theory of Brousseau (1986) was used as a basis, which allows the teacher to work with his students a mathematical concept in problem solving. The application of this practice took place in a college public network of a city in the south of Bahia, in a science fair. During the intervention, students' performance with the software was recorded as research data. The results were analyzed through the records produced in the computational environment and an evaluation performed at the end of the process. As result, it was considered the SuperLogo printed potential in Mathematics’ teach, highlighting that in the use of software, it’s possible for the teacher motivate his student to express their knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Gerson Silva. Teoria das Situações Didática e suas influências na sala de aula. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12, São Paulo. Anais do XII ENENM: Educação Matemática na contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo: SBEM, 2016, p. 1-12.

BENITTI, Fabiane Barreto Vavassori. Exploring the educational potential of robotics in schools: a systematic review. Computers & Education, Washington, v. 58, n. 3, p. 978-988, abr. 2012.

BROUSSEAU, Guy. Fondements et méthodes de la didactique des mathématiques. Recherche en Didactique des Mathématiques, Grenoble, v. 7, n. 2, p. 33-115, 1986.

O’DAFFER, Phares. G.; CLEMENS, Stanley R. Geometry: an investigative approach. Califórnia: Addison Wesley, 1977.

JACOBS, Harold. J. Geometry. San Francisco: W. H. Freeman and Company, 1974.

MAGGI, Luiz. A utilização do computador e do programa Logo como ferramenta de ensino de conceitos de Geometria Plana. 2002. 169f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

MOTTA, Marcelo Souza; SILVEIRA, Ismar Franfo. Contribuições do SuperLogo ao ensino de Geometria. Informática na Educação: teoria & prática. Porto Alegre, v. 13, n. 1, jan./jun. 2010. DOI: 10.22456/1982-1654.9142.

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Tradução de Sandra Costa. Porto Alegre. Artes Médicas, 2002.

ROSA, Ana Paula Stockler Bojikian Hernandez da. Um estudo sobre o uso do software superlogo na organização do pensamento matemático. 2004. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

SILVA, Nilson Alves; FERREIRA, Marcos Vinícius Vieira; TOZETTI, Karla Dubberstein. Um estudo sobre s situação didática de Guy Brousseau. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12, Curitiba. Anais do XII EDUCERE: Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Curitiba: PUCPR, 2015, p. 19950-19962.

Published

2018-04-01

How to Cite

OLIVEIRA, Jefferson; DE FREITAS MADRUGA, Zulma Elizabete. SuperLogo’s application on Geometry’s’ teach: report of a practice on High School. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 2, no. 4, p. 81–99, 2018. DOI: 10.24116/emd25266136v2n42018a04. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/60. Acesso em: 3 jul. 2024.