Optimization problems resolution in Mathematics classes

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v2n42018a05

Keywords:

Optimization, Problems, Problem Solving

Abstract

Currently there are optimization processes that contribute to the lives of people, as is the case of problems solved with the help of Mathematics. It is the technical way of finding ways to minimize time and, consequently, reduce the costs of processes that need to be done. Mathematics, in its vast field of action, provides an arsenal of optimization processes that enriches and facilitates daily life. In view of this reality, in this work, we present possible applications of some optimization problems, as well as show the resolution of some problems and discuss the possibility of using the problem solving methodology. This work allowed the deepening of the knowledge of this field of Mathematics, and its contributions in several areas of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. v. 2. Brasília: MEC / SEF, 2006.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa de; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo (SP): Cortez Editora, 2011.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 23 ed. Campinas: Papirus Editora, 2017.

DANTE, Luiz Roberto. Didática da resolução de problemas de matemática. 3. ed. São Paulo: Ática, 1991.

ECHEVERRÍA, Maria del Puy Pérez; POZO, Juan Ignacio. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, Juan Ignacio (Org.). Solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: Artmed, 1998. p. 13-42.

MACARINI, Adriana Rodrigues Luz. A Matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: as estratégias de ensino como potencialidades da aprendizagem. 2007. 117f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Vale do Itajaí. Itajaí.

MOYSÉS, Lúcia. Aplicações de Vygotsky à Educação Matemática. 8. ed. Campinas: Papirus, 2007.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: EdUNESP, 1999, 199-218.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em resolução de problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro, v. 5, n. 41, dez. 2011.

POLYA, George. Sobre a resolução de problemas de Matemática na high school In: KRULIK, Stephen; REYS, Robert E. (Org.). A resolução de problemas na matemática escolar. Tradução de Hygino Hugueros Domingues e Olga Corbo. 1 ed. São Paulo: Atual, 2003.

POLYA, George. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. 1 ed. 2 reimp. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

ROGAWSKI, Jon. Cálculo. v. 1. São Paulo: Artmed/Bookman, 2009.

SANTOS, Vinício de Macedo. A matemática escolar, o aluno e o professor: paradoxos aparentes e polarizações em discussão. Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, n. 74, p. 25-38, jan./abr. 2008. DOI: 10.1590/S0101-32622008000100003.

SILVA, Valquírio Firmino. A resolução de problemas: concepções evidenciadas na prática e no discurso de professores de Matemática do ensino fundamental. In. X SIMPÓSIO LINGUAGENS E IDENTIDADES DA/NA AMAZÔNIA SUL-OCIDENTAL, 2016, Rio Branco. Anais do X SLIASO, Rio Branco: UFAC, 2016, p. 1-15.

STEWART, JAMES. Cálculo. v. 1. São Paulo: Pioneira Thomsom Learning, 2006.

STEWART, JAMES. Cálculo. v. 1. São Paulo: Pioneira Thomsom Learning, 2013.

Published

2018-04-01

How to Cite

MACÊDO, J.; LOPES, L.; GUSMÃO, L. Optimization problems resolution in Mathematics classes. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 2, n. 4, p. 100–115, 2018. DOI: 10.24116/emd25266136v2n42018a05. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/61. Acesso em: 24 nov. 2024.