Digital technologies in Brazilian textbooks for teaching mathematics in the Initial Grades

Authors

DOI:

10.46551/emd.v7n13a11

Keywords:

DICT, Mathematics, Textbook, Initial Grades

Abstract

This article aimed to investigate how the Digital Information and Communication Technologies (DICT) materialize in the textbooks of Mathematics in the Initial Grades of Elementary School, using descriptive analysis. Two collections of textbooks were analyzed, through documentary research, with a qualitative approach, based on to Content Analysis. It was concluded that the DICT are presented with interdisciplinary proposals, as well as appear with mention of use, but as an activity that does not use technology. In this sense, activities can be improved and focused on their development of their own teaching processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BARDINI, Laís Cristina. Geometria no 5º ano: uma análise dos livros didáticos. 2015. 142f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus — Covid-19. Brasília: Diário Oficial da União, 18 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília, 2017.

CASTELLS, Manuel. Um país educado com internet progride; um país sem educação usa a internet para fazer ‘estupidez’. Entrevista ao Diário Catarinense, v. 16, 2015.

CORDEIRO, Luciana Peixoto; MAIA, Christiane Martinatti. Didática: organização do trabalho pedagógico. Curitiba: InterSaberes, 2017.

DANTE, Luiz Roberto. Ápis: Matemática, 1° ano. Manual do Professor. 3. ed. São Paulo: Editora Ática, 2017.

DANTE, Luiz Roberto. Ápis: Matemática, 2° ano. Manual do Professor. 3. ed. São Paulo: Editora Ática, 2017.

DANTE, Luiz Roberto. Ápis: Matemática, 3° ano. Manual do Professor. 3 ed. São Paulo: Editora Ática, 2017.

DANTE, Luiz Roberto. Ápis: Matemática, 4° ano. Manual do Professor. 3 ed. São Paulo: Editora Ática, 2017.

DANTE, Luiz Roberto. Ápis: Matemática, 5° ano. Manual do Professor. 3. ed. São Paulo: Editora Ática, 2017.

DANYLUK, Ocsana Sônia. Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. 5 ed. Passo Fundo: Editora UPF, 2015.

FIGUEIREDO, Sonner Arfux; COSTA, Nielce Meneguelo Lobo; LLINARES, Salvador. Olhar profissional para a docência com tecnologia: um estudo na formação continuada. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-23, 2021.

GALVÃO, Elizangela da Silva; NACARATO, Adair Mendes. O letramento matemático e a resolução de problemas na Provinha Brasil. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 7, n. 3, p. 81-96, 2013.

KENSKI, Vani Moreira. A urgência de propostas inovadoras para a formação de professores para todos os níveis de ensino. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 15, n. 45, 2015, p. 423-441.

KENSKI, Vani Moreira. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 10, p. 1-10, 2003b.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2003a.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MACÊDO, Josué Antunes; BRANDÃO, Daniel Pereira; NUNES, Daniel Martins. Limites e possibilidades do uso do livro didático de Matemática nos processos de ensino e de aprendizagem. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 7, p. 68-86, jan./abr. 2019.

MAIA, Madeline Gurgel Barreto; MARANHÃO, Cristina. A alfabetização matemática na sala de aula: uma ideia a partir da ampliação do Ensino Fundamental (de 9 anos). In: MAIA, Madeline Gurgel Barrreto; BRIÃO, Gabriela. (Org.). Alfabetização matemática: perspectivas atuais. Curitiba: CRV, 2017, p. 17-30.

McLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação: como extensão do homem. São Paulo: Cultrise, 1974.

MORAN, José Manuel. A distância e o presencial cada vez mais próximos. Folha Dirigida, Rio de Janeiro, v. 20, maio 2010.

MORAN, José Manuel. A educação que desejamos: Novos desafios e como chegar lá. Campinas: Papirus, 2007.

MORAN, José Manuel. Os novos espaços de atuação do professor com as tecnologias. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n. 12, p. 1-9, maio/ago. 2004.

MORAN, José Manuel. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.

MOREIRA, Kátia Gabriela; NACARATO, Adair Mendes. A produção de significados para um texto de problema por alunos de um primeiro ano do Ensino Fundamental. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 17, p. 1-18, 2020.

SILVA, João Alberto. Impossibilidades e táticas de resistência para currículos de Matemática nos Anos Iniciais. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 84-104, 2017.

SILVA, Luciana Nogueira; SOUZA, Marleide Batista. As tecnologias digitais na docência: desafios para a formação e atuação dos professores dos Anos Iniciais no contexto da BNCC. Anais VII Encontro Nacional das Licenciatura. Fortaleza: Realize, 2018, p. 1-15.

TOLEDO, Carolina Maria. Buriti Mais: Matemática, 1° ano. Manual do Professor. 1. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2017.

TOLEDO, Carolina Maria. Buriti Mais: Matemática, 2° ano. Manual do Professor. 1. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2017.

TOLEDO, Carolina Maria. Buriti Mais: Matemática, 3° ano. Manual do Professor. 1. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2017.

TOLEDO, Carolina Maria. Buriti Mais: Matemática, 4° ano. Manual do Professor. 1. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2017.

TOLEDO, Carolina Maria. Buriti Mais: Matemática, 5° ano. Manual do Professor. 1. ed. São Paulo: Editora Moderna, 2017.

Published

2023-09-19

How to Cite

PINHO, C. O. G. de; TUNAS, M. C. da R.; SILVA, J. A. da. Digital technologies in Brazilian textbooks for teaching mathematics in the Initial Grades. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–19, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a11. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6393. Acesso em: 23 nov. 2024.