Online training of teachers on teaching and learning Statistics

Authors

DOI:

10.46551/emd.v7n13a08

Keywords:

Statistical Education, Investigative Cycle, Teacher Training, Primary School

Abstract

This study aims to analyse a process of online continuing education of teachers in the primary school on teaching and learning Statistics. During four meetings, we reflected on the importance of developing research involving the phases of the investigative cycle and its viability through teaching practices in the school environment, considering the different types of teacher knowledge. We carried out a survey with the teachers about the use of the internet for teaching Statistics and they carried out a survey with their students about pets and reported it to the group. The entire training process took place online, thus favouring the participation of teachers in different states of Brazil. The training process promoted reflections for the teaching of Statistics based on experiences with research, expanding what can and should be taught by teachers in the early years about Statistics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Amanda Regina dos Santos; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Práticas didáticas e conhecimentos estatísticos de professoras da Educação de Jovens e Adultos. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 1-18, 2023.

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Educacion, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Curricular Comum: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CAVALCANTI, Milka Rossana Guerra Cavalcanti de Albuquerque. Escala apresentada em gráficos: conhecimentos matemáticos para o ensino dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental (crianças e EJA). 2018. 295f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) — Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

CAVALCANTI, Milka Rossana Guerra Cavalcanti de Albuquerque; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Formação de professor sobre escala apresentada em gráfico: uma proposta a partir dos Conhecimentos Matemáticos para o Ensino (MKT). In: Anais da III Jornadas Argentinas de Educación Estadística. Santa Fé: Universidad Nacional del Litoral, 2021, p. 70-76.

CURI, Edda; NASCIMENTO, Julia de Cassia Pereira. O ensino de gráficos e tabelas nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: resultados de pesquisa nas várias instâncias curriculares. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamearicana, Recife, v. 7, n. 1, p. 1-22, 2016.

EVANGELISTA, Betânia. Ensino e aprendizagem de tabelas nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. 2021. 313f. Tese (Doutorado em Educação Matemática e Tecnológica) — Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

EVANGELISTA, Betânia; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa; OLIVEIRA, Izabella. Representação em tabelas: aprendizagem por estudantes dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Revista Baiana de Educação Matemática, Juazeiro, v. 3, n. 1, 2022.

GAL, Iddo. Adults' Statistical Literacy: meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, v. 70, n. 1, p. 1-25, apr. 2002.

GRYMUZA, Alissá; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Os currículos prescrito e apresentado no manual do professor do livro didático relativo à Estatística. Revista Eletrônica de Educação, 2023 (no prelo).

GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Cada um organiza como quer: a classificação nos Anos Iniciais. Revista de Educação Matemática e tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 7, n. 1, p. 1-23, set. 2016.

GUIMARÃES, Gilda Lisbôa; CARVALHO, José Ivanildo Felisberto. (Org.). Estatística e probabilidade na escola. Editora UFPE, Recife, 2021.

GUIMARÃES, Gilda Lisbôa; GITIRANA, Verônica. Estatística no Ensino Fundamental: a pesquisa como eixo estruturador. In: BORBA, Rute Elizabete de Souza Rosa; MONTEIRO, Carlos Eduardo Ferreira. (Org.). Processo de ensino aprendizagem em Educação Matemática. Recife: Editora UFPE, 2013, p. 93-132.

MUNIZ, Rita de Cássia Gonçalves; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. De quadrado em quadrado construímos um gráfico? In: GUIMARÃES, Gilda Lisbôa; CARVALHO, José Ivanildo Felisberto. (Org.). Estatística e probabilidade na escola. Recife: Editora UFPE, 2021, p. 152-168.

PIAGET, Jean; INHELDER, Bärbel. Gênese das estruturas lógicas elementares. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

SILVA, Izabela Cristina Bezerra; GUIMARÃES, Gilda Lisbôa. Estratégias de ensino articulando literatura e Estatística. In: GUIMARÃES, Gilda Lisbôa; CARVALHO, José Ivanildo Felisberto. (Org.). Estatística e probabilidade na escola. Recife: Editora UFPE, 2021, p. 212-228.

SOUSA, Helenita Jesus; COUTO, Maria Elizabete Souza. Desenvolvimento profissional de professores: um olhar para o ensino de Estatístico nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1-25, abr./jun. 2021.

Published

2023-09-10

How to Cite

GUIMARÃES, Gilda Lisbôa; CAVALCANTI, Milka Rossana Guerra Cavalcanti de Albuquerque; SILVA, Izabela Cristina Bezerra da. Online training of teachers on teaching and learning Statistics. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 7, no. 13, p. 1–19, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a08. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6402. Acesso em: 22 jul. 2024.