Reflecting on teachers’ practice and discourse: a case study
DOI:
10.24116/emd.e202002Keywords:
Reflexive teacher, Teacher discourse, Reflective practiceAbstract
This article discusses the discourse of educators who teach Mathematics with a focus on reflexive teaching. The investigation involved teachers of different levels that teach in the municipality of Guarulhos. The methodology of this research relies on case study principles, and different tools were used for data collection, like a questionnaire and interviews. The data analysis process allowed us to observe that the discourse of the teachers who participated in this investigation partially corroborates the theoretical discussions that we adopted for our analysis. Based on the data collected, we were able to infer that the teachers have little engagement in readings and discussions that might help them theoretically in their formation process as reflexive teachers.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
ALARCÃO, Isabel. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 2, p 11-42, jul./dez. 1996.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Construindo a docência no Ensino Superior: relação entre saberes pedagógicos e saberes científicos. In: ROSA, Dalva Eterna Gonçalves; SOUZA, Vanilton Camilo de. (Org). Didática e práticas de ensino: interfaces com diferentes saberes e lugares formativos. Rio de Janeiro; Goiânia: DP&A; Alternativa, 2002, p. 173-187.
ARAUJO, Merlinda Pessoa. Formação docente: caminhos percorridos em busca de um processo. In: V ENCONTRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO DA UFPI, 2008, Teresina. Anais: V EPEd: a escritura da pesquisa em Educação e suas diversas linguagens. Teresina: UFPI, 2008, p. 1-13.
DEWEY, John. Como pensamos — como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Tradução de Haydée Camargo. São Paulo: Editora Nacional,1979.
FERREIRA, Marcos Artemio Fischborn. Trabalho infantil e produção acadêmica nos anos 90: tópicos para reflexão. Estudos de Psicologia, Natal, v. 6, n. 2, p. 213-225, jul./dez. 2001.
LIBÂNEO, José Carlos. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico brasileiro? In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (Org.) Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002, p. 53-79.
NEVES, Tatiane Garcia; BITTAR, Marilena. Análise da prática de um professor no ensino da matemática: possíveis reflexões em um processo. Em Teia, Recife, v. 5, n. 3, p. 1-23, 2015.
NOGUEIRA, Roberto. Elaboração e análise de questionário: uma revisão da literatura básica e a aplicação dos conceitos a um caso real. Rio de Janeiro: UFRJ/ COPPEAD, 2002.
OLIVEIRA, Cristiano Lessa. Um apanhado teórico-conceitual sobre a pesquisa qualitativa: tipos, técnicas e características. Travessias, Paraná, v. 2, n. 3, p. 1-16, set./dez. 2008.
PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro. (Org.) Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.
SANDIN ESTEBAN, Maria Paz. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Tradução de Miguel Cabrera. Porto Alegre: Artmed, 2010.
SCHÖN, Donald. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Tradução de Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antonio. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992, p. 77-91.
ZEICHNER, Kenneth. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Tradução de Afonso José Carmona Teixeira, Maria João de Carvalho, Maria Nóvoa. Lisboa: Educa, 1993.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.