Mapping of research on mathematical literacy and financial literacy in Brazil (2012-2021)

Authors

DOI:

10.46551/emd.v7n13a14

Keywords:

Mapping, Mathematical Literacy, Financial Literacy, Brian Street

Abstract

We aim to map research on Mathematical Literacy and Financial Literacy in Brazil through the ideas of Brian Street, in theses, dissertations and articles published between 2012 and 2021. This is qualitative research carried out through a bibliographical survey, with reading in full text of 23 selected texts. We chose to access the Periodicals Portal and the Capes Catalog of Theses and Dissertations, the Digital Library of Theses and Dissertations, and the annals of the XI, XII and XIII editions of the National Meeting of Mathematics Education using keywords related to the research topic. We found a greater quantity of work produced in the period from 2012 to 2016, both in theses and dissertations and in the articles analyzed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTON, David; HAMILTON, Mary. La literacidad entendida como práctica social. In: ZAVALA, Virgínia; NIÑO-MURCIA, Mercedes; AMES, Patrícia. (Coord.). Escritura y sociedad: nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: PUCP, 2004,p. 109-139.

CAMPOS, Celso Ribeiro. Aprofundando o estudo sobre a vertente comportamental da Educação Financeira. In: CAMPOS, Celso Ribeiro; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva (Org.). Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. Taubaté: Akademy, 2020.

CAMPOS, Celso Ribeiro; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; FIGUEIREDO, Auriluci Carvalho de. A vertente comportamental da Educação Financeira. ReBECEM, Cascavel, v. 3, n. 2, p. 595-622, 2019.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Literacy, Materacy, and Technoracy: a trivium for today. Mathematical Thinking and Learning, v. 1 n. 2, p. 131-153, 1999.

DANYLUK, Ocsana. Alfabetização matemática: as primeiras manifestações da escrita infantil. 5. ed. Passo Fundo: UPF Editora, 2015.

FIORENTINI, Dario.; GRANDO, Regina Célia; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; CRECCI, Vanessa Moreira; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues; COSTA, Marina Carravero. O professor que ensina Matemática como campo de estudo: concepção do projeto de pesquisa. In: FIORENTINI, Dario; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues de (Org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina Matemática: período 2001-2012. Campinas:: FE/UNICAMP, 2016, p. 17-41.

FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Conceito(s) de numeramento e relações com o letramento. In: LOPES, Celi; NACARATO, Adair Mendes (Org.). Educação Matemática, leitura e escrita: armadilhas, utopias e realidade. Campinas: Mercado das Letras, 2009, p. 47-60.

GOMES, Luanna Priscila da Silva; NORONHA, Claudianny Amorim. Letramento matemático: introdução ao trabalho em sala de aula. Belém: SBEM-PA, 2015.

KLEIMAN, Ângela Bustos. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Ângela Bustos. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. 1 ed. 1 reimp. Campinas: Mercado de Letras, 2014, p. 15-62.

MORAES, Francisco Ronald Feitosa; NORONHA, Claudianny Amorim. O que dizem os futuros professores de Matemática sobre Letramento financeiro. In: KISTEMANN JR., Marcos Aurelio; GIORDANO, Cassio Cristiano. (Org.): Educação Financeira: olhares, incertezas e possibilidades. v. 2. Taubaté: Akademy, 2023, p. 103-123.

NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

OCDE — Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. Paris: OECD Publishing, 2013.

OCDE — Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. Paris: OECD Publishing, 2019.

SANTOS, Carla; DIAS, Cristina. Numeracia: uma janela com vista para a sociedade da informação. In: Atas do 3º Congresso Literacia, Media e Cidadania. Braga: CECS, 2015, p. 84-99.

SENA, Franco Deyvis Lima de. Educação financeira e estatística: estudo de estruturas de letramento e pensamento. 2017. 108f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

SKOVSMOSE, Ole. Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução de Abgail Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus, 2001.

STREET, Brian Vincent. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na Educação. Tradução de Marcos Bagno. 1 ed., 2. reimp. São Paulo: Parábola, 2018.

Published

2023-11-04

How to Cite

NASCIMENTO, Everton Romário da Silva; MORAES, Francisco Ronald Feitosa. Mapping of research on mathematical literacy and financial literacy in Brazil (2012-2021). Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 7, no. 13, p. 1–13, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a14. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6679. Acesso em: 22 jul. 2024.