The various various concepts of Algebra in the context of Mathematics Education
DOI:
10.46551/emd.v7n13a15Keywords:
Algebra, Conceptions, Mathematics EducationAbstract
This study is part of an ongoing doctoral research by the Postgraduate Program in Education at the Federal University of Ceará. It aims to present the conceptions of Algebra in the field of Mathematics Education and our own conceptions about this area. To develop it, we initially carried out a Systematic Literature Review in order to identify the conceptions of Algebra in publications. Subsequently, we carried out a theoretical study to describe the existing categories of Algebra conceptions and formulate our own understandings. The results of the study indicate that there are categorizations of Algebra conceptions already established by several authors, with the prevailing idea that this area of Mathematics consists of: arithmetic generalization, problem-solving tool, relationships between quantities, symbolic language and set of algorithm techniques, among other understandings.
Downloads
References
BADIOU, Alain. Sobre o conceito de modelo. São Paulo: Mandacaru, 1989.
COSTA, Angelo Brandelli; ZOLTOWSKI, Ana Paula Couto. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, Sílvia Helena; COUTO, Maria Clara Pinheiro de Paula; VON HOHENDORFF, Jean. (Org.). Manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014, p. 55-70.
DIAS, Guédulla de Senna; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner. Considerações sobre a Álgebra Acadêmica e a Álgebra Escolar: um estudo em cursos de Matemática Licenciatura. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1-22, jul. 2023.
FIORENTINI, Dario; MIORIM, Maria Ângela; MIGUEL, Antonio. Contribuição para um repensar a Educação Algébrica Elementar. Pró-Posições, Campinas, v. 4, n. 1, p. 78-91, mar. 1993.
FLAVELL, John Hurley. A psicologia do desenvolvimento de Jean Piaget. Tradução de Maria Helena Souza Patto. São Paulo: Pioneira, 1975.
GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão Sistemática da Literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 57-73, set. 2019/fev. 2020.
LEE, Lesley. Early algebra — but which algebra? In: Proceedings of the 12th ICMI Study Conference. Melbourne: ICMI, 2001, p. 392-399.
LINS, Romulo Campos; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. 4. ed. Campinas: Papirus, 2001.
MACHADO, Nílson José. Matemática e realidade: das concepções às ações docentes. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
SILVA, Juciane Teixeira; RESENDE, Marilene Ribeiro; IBRAHIM, Soraia Abud; FERNANDES, Florença. As concepções de Álgebra e de Educação Algébrica: uma análise de livros didáticos do 8º ano. Profissão Docente, Uberaba, v. 15, n. 33, p. 127-145, 2015.
STANAT, Donald F.; MCALLISTER, David F. Discrete Mathematics in Computer Science. New Jersey: Prentice-Hall, 1977.
THOMPSON, Alba Gonzales. A relação entre concepções de Matemática e de ensino de Matemática de professores na prática pedagógica. Zetetike, Campinas, v. 5, n. 2, p. 11-44, jul./dez. 1997.
USISKIN, Zalman. Concepções sobre a Álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, Arthur F.; SHULTE, Albert P. (Org.). As ideias da Álgebra. Tradução de Hygino Hugueros Domingues. 4. ed. São Paulo: Atual, 1995, p. 9-22.
VEIGA, Márcia Stochi. Concepções de Álgebra em teses sobre cursos de licenciatura em Matemática no Brasil. 2016. 199f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.