Methodology for solving problems of physical phenomena with Ordinary Differential Equations

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v2n52018a04

Keywords:

Problem Solving, Methodology, Differential Equations

Abstract

This article presents a methodology to the study of Ordinary Differential Equations (ODE), from problem solving, favoring several representations of the models. Illustrates a solution, with the steps present in the methodological proposal, who directed the analysis of the models of equations and graphs of physical phenomena. The theoretical reference comes from of mathematization of phenomenon physical with differential equations and by problem solving, based on the semiotic representations, diversification of representations of mathematical objects and analysis of models. The mathematization is created by laws of motion and quantitative and qualitative parameters. This methodology is the result of studies and researches from Masters in Teaching Science and Mathematics at PUC Minas, to support teachers and students of the courses of the exact sciences that have the disciplines of Differential Ordinary Equations in their curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTON, Howard; BIVENS, Irl; DAVIS, Stephen. Cálculo. Tradução de Claus Ivo Doering. 8. ed. Artmed. 2007.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática. São Paulo: Contexto, 2002.

DUVAL, Raymond. Semiósis e pensamento humano: registros semióticos e aprendizagens intelectuais. Tradução de Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Livraria da Física, 2009.

LAUDARES, João Bosco; MIRANDA, Dimas Felipe de; REIS, Júlio Paulo Cabral; FURLETTI, Saulo. Equações Diferenciais Ordinárias e Transformadas de Laplace. Belo Horizonte: Artesã. 2017.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Ensino-aprendizagem-avaliação de Matemática: por que através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa et al. (Org.). Resolução de problemas: teoria e prática. Jundiai: Paco Editorial, 2014, p. 35-52.

POLYA, George. A arte de resolver problemas. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 1994.

POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2008.

STEWART, James. Cálculo. v. 2. Tradução de Antônio Carlos Moretti e Antônio Carlos Gilli Martins. São Paulo: Pioneira Thonson Learning, 2013.

ZUIN, Elenice de Souza Londron. Cálculo: uma abordagem histórica. In: LAUDARES, João Bosco. LACHINI, Jonas. (Org.). A prática educativa sob o olhar de professores de Cálculo. Belo Horizonte: Fumarc, 2001, p.13-38.

Published

2018-07-01

How to Cite

LAUDARES, João; FURLETTI, Saulo; REIS, Júlio Paulo Cabral dos. Methodology for solving problems of physical phenomena with Ordinary Differential Equations. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 2, no. 5, p. 205–221, 2018. DOI: 10.24116/emd25266136v2n52018a04. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/69. Acesso em: 3 jul. 2024.