Experiences of the Observation Internship in the 9th grade of Middle School: the textures of a future teacher

Authors

DOI:

10.46551/emd.v7n13a18

Keywords:

Observation Stage, Degree in Mathematics, School, Teacher Training

Abstract

The objective is to reflect on the importance of observation for the constitution of professional teaching identity. To this end, we started from the analysis of the experiences lived in the Supervised Curricular Internship I of the Degree Course in Mathematics, in a 9th year elementary school class at a municipal school in Senhor do Bonfim (BA). To carry out the Internship, which took place from a research perspective, the Pedagogical Political Project was read, observation, questionnaire and creation of a report about the experiences lived. Among the main results, we have that the social, political and educational processes that involve the school environment, from the physical structure of the institution to the pedagogical one, imply in the interactions that occur during Mathematics classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALONSO, Catalina María; GALLEGO, Domingo José; HONEY, Peter. Los estilos de aprendizaje: procedimientos de diagnóstico y mejora. Madrid: Mensajero, 2002.

ASSUNÇÃO, Tiago; NASCIMENTO, Robson. O inventário de estilos de aprendizagem de David Kolb e os professores de Ciências e Matemática: diálogo sobre o método de ensino. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, Bogotá, v. 14, n. 1, p. 14-34. ene./jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional De Educação. Parecer CNE/CES n. 15, de 2 de fevereiro de 2005. Solicitação de esclarecimento sobre as Resoluções CNE/CP n. 1/2002, que institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena, e 2/2002, que institui a duração e a carga horária dos cursos de licenciatura, de graduação plena, de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior. Brasília: MEC/CNE.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

COELHO, Nara; ORZECHOWSKI, Suzete Terezinha. A função social da escola pública e suas interfaces. I: Anais do X Congresso Nacional de Educação. Curitiba, 2011, p. 16319-16327.

CORREIA, Vinícius Christian Pinho; SILVA, Américo Junior Nunes da. O Estágio e a Formação do Professor de Matemática. Revista Brasileira de Educação Básica, Belo Horizonte, v. 5, n. 17, p. 1-8, maio/set. 2020.

COSTA, Andreia Alves; ALBUQUERQUE, Leila Cunha. Avaliação da aprendizagem matemática na perspectiva dos processos avaliativos utilizados por professores do Ensino Fundamental Anos Finais. Projeção e Docência, Brasília, v. 6, n. 2, p. 28-37, 2015.

CUNHA, Cézar Pessoa. Aplicabilidade da Matemática no futuro profissional do aluno do Ensino Médio. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 4, n. 2, p. 1-8, jul. 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Katia Henn. Reflexões sobre as dificuldades dos alunos na aprendizagem de Álgebra. 2008. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) — Faculdade de Física. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

GUARNIERI, Maria Regina. Permanências e novos desafios da formação inicial: contribuições da didática e práticas de ensino na preparação de professores. In: Anais do XVI Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Rio de Janeiro, 2012, p. 99-112.

LIMA, Maria Socorro Lucena; PIMENTA, Selma Garrido. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2018.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2011.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999, p. 15-34.

REIS, Ana Queli; NEHRING, Cátia Maria. A contextualização no ensino de Matemática: concepções e práticas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 339-364, maio/ago. 2017.

SANTOS, Alice Bispo; SILVA, Américo Junior Nunes. Estágio Supervisionado de uma Licenciatura em Matemática em uma escola da Bahia, Brasil: da observação ao constituir-se professor. Journal of Education Science and Health, Teresina, v. 3, n. 2, p. 1-15, 2023.

SANTOS, Francisco Vieira; SILVA, Aline Kananda Matias. O planejamento pedagógico em Matemática: uma análise da criação à execução. Revista Encantar, Bom Jesus da Lapa, v. 1, n. 3, p. 30-46, 2019.

SANTOS, Westerley Antonio. Uma reflexão necessária sobre a profissão docente no Brasil, a partir dos cinco tipos de desvalorização do professor. Sapere Aude, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 349-358, 2015.

SENHOR DO BONFIM. Projeto político pedagógico da Escola Municipal Dr. Luís Viana Filho. Senhor do Bonfim, 2022.

SENHORAS, Elói Martins. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de Conjuntura, Boa Vista, v. 2, n. 5, p. 128-136, maio 2020.

SILVA, Américo Junior Nunes da. “Prática” e “Estágio Supervisionado” na formação de professores: o que revela um curso de Licenciatura em Matemática da UNEB?. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 17, p. 1-19, 2020.

SILVA, Américo Junior Nunes da. O educador matemático e o planejamento da atividade pedagógica: o que revela um estudo de caso com professores do semiárido baiano?. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 13, n. 2, p. 1-17, 13 maio/ago. 2023.

SILVA, Américo Junior Nunes da. Professores de Matemática em início de carreira e os desafios (im)postos pelo contexto pandêmico: um estudo de caso com professores do Semiárido Baiano. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação,São Paulo, v. 7, n. 1, p. 1-17, 2021.

SILVA, Américo Junior Nunes; SOUZA, Ilvanete dos Santos de; BARROS, Simone Santos; ALMEIDA, Jefferson Dias Silva. O professor de Matemática e o Ato de Planejar: Há Unicidade entre dimensão política e dimensão pedagógica. In.: SILVA, Américo Junior Nunes da; SOUZA, Ilvanete dos Santos (Org.). A formação do professor de Matemática em questão: reflexões para um ensino com significado. Jundiaí: Paco Editorial, 2014, p. 39-52.

SILVA, João Gabriel; SILVA, Américo Junior Nunes da. “Se tiver cálculos eu estou fora?”: a Matemática e os reflexos para a escolha da profissão. In: SILVA, Américo Junior Nunes da; VIEIRA, André Ricardo Lucas Vieira. (Org.). Formação interdisciplinar das ciências exatas: Conhecimentos e pesquisas 2. Ponta Grossa: Atena, 2022, p. 40-59.

Published

2023-12-09

How to Cite

SANTOS, W. O. de J.; SILVA, A. J. N. Experiences of the Observation Internship in the 9th grade of Middle School: the textures of a future teacher. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–17, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a18. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/6961. Acesso em: 23 nov. 2024.