The Mock Jury as an active methodology in the Mathematics Bachelor’s Degree
DOI:
10.46551/emd.v7n13a13Keywords:
Mathematics Education, History of Calculus, Mock Jury, Active MethodologyAbstract
The study presented here was guided by the objective of analyzing the experience of a Mock Jury, in the Degree in Mathematics at the Universidade Estadual de Montes Claros, understanding the effects of this active methodology on the students' training path. To this end, in the History of Calculus: Origins and Development course, it was proposed that the students held a Mock Jury to discuss the authorship of Calculus. To support the study and reported experience, we resorted to theoretical assumptions relating to active methodologies. We used methodological aspects covered in a Mock Jury, that is, planning and performance. We concluded that the undergraduate students were successful in arguing in scientific practice, in the dialogues, in autonomy and in critical opinion.
Downloads
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Desafios da docência universitária em relação às bases teórico-metodológicas do ensino de graduação. In: CUNHA, Maria Isabel; SOARES, Sandra Regina; RIBEIRO, Marinalva Lopes. (Org.). Docência universitária: profissionalização e práticas educativas. Feira de Santana: UEFS Editora, 2009, p. 151-168.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo. Metodologia ativa, avaliação, metacognição, e ignorância perigosa: elementos para reflexão da docência universitária. Revista Espaço para a Saúde, Curitiba, v. 15, n. 1, p. 19-34, jun. 2014.
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate. (Org.). Processo de ensinagem na universidade: pressupostos para estratégia de trabalho em aula. 10. ed. Joinville: Univille, 2015.
AZEVEDO, Greiton Toledo de; MALTEMPI, Marcus Vinícius. Metodologias ativas de aprendizagem nas aulas de Matemática: equação da circunferência e construção criativa de pontes. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 3, n. 9, p. 236-254, set./dez. 2019.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina, Londrina. v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011.
ESPÍNDOLA, Silvaney da Silva. A utilização de um júri simulado sobre petróleo como estratégia para o ensino de Ciências. 2019. 47f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas. Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Diamantina.
FELÍCIO, Cinthia Maria; SOARES, Márlon. Da intencionalidade à responsabilidade lúdica: novos termos para uma reflexão sobre o uso de jogos no ensino de Química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 40, n. 3, p. 160-168, ago. 2018.
FIGUEIREDO, Sonner Arfux de; COSTA, Nielce Meneguelo Lobo da; LLINARES, Salvador. Olhar profissional para a docência com tecnologia: um estudo na formação continuada. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-23, 2021.
FRANCENER, Janaina Medeiros. O uso do júri simulado para a abordagem de agroquímicos junto à alunos da etapa final do ensino fundamental de uma escola de campo. 2019. 38f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) — Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Santa Helena.
GIL, Antonio Carlos. Metodologia do ensino superior. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2013.
HANNAS, Thales Reis; HANNAS, Anandy Kassis de Faria Alvim. A busca pela construção de planos de ensino das disciplinas com 100% das atividades em metodologias ativas de ensino: um relato de experiência. III Congresso de Inovações e Metodologias no Ensino Superior. Belo Horizonte: UFMG, 2017.
HYDT, Regina Célia Cazaux. Curso de didática geral. São Paulo: Ática, 2011.
MARQUES, Ana Carolina dos Santos; FONSECA, Ricardo Lopes. As metodologias ativas presentes na formação inicial do professor de Geografia: um relato de experiência com base no júri simulado. Terra Livre, São Paulo, v. 2, n. 53, p. 349-367, 2019.
MONGELLI, Melissa Sanches; FERRANTE, Marcos; ARCAS, Paulo Henrique. O uso do júri simulado como metodologia ativa na Medicina Veterinária. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 12, p. 1-8, 2021.
SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleyuri; SCOTT, Philip H. A argumentação em discussões sócio-científicas: reflexões a partir de um estudo de caso. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 1-13, jan./abr. 2011.
SILVA, Américo Junior Nunes da. O educador matemático e o planejamento da atividade pedagógica: o que revela um estudo de caso com professores do semiárido baiano?. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 13, n. 2, p. 1-17, maio/ago. 2023.
SILVA, Cibele Maria Ferreira; SILVA, Ana Paula Freitas da. Júri simulado: uma proposta contextualizada para o ensino de Química, a partir da escova progressiva. Anais VII Congresso Nacional de Educação. Campina Grande: Realize Editora, 2022, p. 1-12.
SILVA, Rejane Maria Ghisolfi da. Contextualizando aprendizagem em Química na formação escolar. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 18, p. 26-30, nov. 2003.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.