Production of mathematical texts: the communication between teacher and children
DOI:
10.24116/emd25266136v2n62018a01Keywords:
Markers, Legitimate Texts, Mathematical LiteracyAbstract
During the process of mathematical literacy, the communication between teacher and student is done through the production of mathematical texts. With the objective of analyzing the communication between teacher and children of the 1st year of elementary school in the production of mathematical texts from the markers we present, in this work, a data cut of the core of Vitória da Conquista. This data are part of the research project “Mathematical literacy with the use of didactic material and the production of legitimate mathematical texts by elementary school students in the state of Bahia”. We analyzed, under the Bernsteinian lens, the communication between teacher and student in a qualitative research approach in which the methodological model of the description language was used. As a result, we verified the need to give children the productions of their own texts, approaching the acquisition of the code, in the case of numerical writing.
Downloads
References
AMARO, Fernanda de Oliveira Soares Taxa; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; PEROVANO, Ana Paula. Tratamento da informação: uma proposta para os anos iniciais do Ensino Fundamental. In.: MAIA, Madeline Gurgel Barreto; BRIÃO, Gabriela. (Org.). Alfabetização matemática: perspectivas atuais. Curitiba: CRV, 2017, p. 121-134.
BERNSTEIN, Basil. Class, codes and Control, v. IV: The structuring of pedagogic discourse. Londres: Routledge, 2003.
BERNSTEIN, Basil. Pedagogy, symbolic control and identity: theory research critique. Revised edition. London: Taylor and Francis, 2000.
BROWN, Matthew William. The Teacher-Tool Relationship: theorizing the design and use of curriculum materials. In: REMILLARD, Janine. T; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009, p. 17-36.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
LUNA, Ana Virgínia Almeida; LIMA, Larissa Borges de Souza; BARBOSA, Jonei Cerqueira. A identificação de marcadores e a análise de textos produzidos por crianças em processo de alfabetização com o uso de um material didático. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 9, n. 21, p. 887-889, 2016.
LUNA, Ana Virgínia Almeida; SANTANA, Flávia Cristina de Macedo; MENDUNI-BORTOLOTI, Roberta D’Angela. A linguagem de descrição: uma possibilidade de fazer pesquisas no campo da Educação Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 20, n. 1, p. 199-223, jan./abr. 2018.
PEROVANO, Ana Paula. Educação Matemática e Educação Infantil: uma discussão a partir do pensamento lógico argumentativo. In: XIII CONFERÊNCIA INTERAMERICANA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2011, Recife. Anais da XIII CIAEM. Recife: UFPE, 2011, p. 1-10.
POWELL, Arthur Belford; SILVA, Wellerson Quintaneiro da. O vídeo na pesquisa qualitativa em Educação Matemática: investigando pensamentos matemáticos de alunos. In.: POWELL, Arthur Belford. Métodos de pesquisa em Educação Matemática: usando escrita, vídeo e internet. Campinas: Mercado das Letras, 2015.
SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; AMARO, Fernanda de Oliveira Soares Taxa; LUNA, Ana Virgínia Almeida; MENDUNI-BORTOLOTI, Roberta D’Angela. Alfabetização matemática. Proposta didática para o professor 1° ano. Manual do Professor. Salvador: Secretaria da Educação do Estado da Bahia / Instituto Anísio Teixeira, 2013.
SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Tradução de Ernani Ferreira da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.