Inventive learning in digital game production
DOI:
10.46551/emd.v7n13a22Keywords:
Inventive Learning, Digital Games, Cartography, Mathematical EducationAbstract
This work aims to map the encounters, events, and perceptions of digital game production in the Mathematics Teaching degree program at the Federal University of Northern Tocantins, promoting Inventive Learning. Conducted in collaboration with the students of this program, the study adopted a qualitative approach to map the subjectivity production of the participants. The initial role of Information and Communication Technologies (ICTs) disciplines in game production was highlighted, also identifying the disciplines and platforms used during the study, while emphasizing the need for a training policy that incorporates digital games.
Downloads
References
ALVES, Deive Barbosa; SILVA, Hevellyn Tays Lima da. Formação inventiva de professores com Jogos Digitais: uma incursão teórica analítica. Matemática e Estatística em Foco, Uberlândia, v. 9, n. 2, p. 1-14, 2022.
BARREIRO, Mateus Freitas; CARVALHO, Alonso Bezerra; FURLAN, Marta Regina. A arte e o afeto na inclusão escolar: potência e o pensamento não representativo. Childhood & Philosophy, Rio de Janeiro, v. 14, n. 30, p. 517-534, maio/ago. 2018.
BARROS, Letícia Maria Renault de; BARROS, Maria Elizabeth Barros de. O problema da análise em pesquisa cartográfica. Fractal, v. 25, n. 2, p. 373-390, ago. 2013.
CAVALCANTE, Diego Frank Marques. O procedimento da criação: imanência e produção de diferença em Gilles Deleuze e Félix Guattari. Trágica, v. 13, n. 3, p. 81-107, 2020.
CURCI, Airan Priscila de Farias. O software de programação Scratch na formação inicial do professor de Matemática por meio da criação de objetos de aprendizagem. 2017. 128f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) — Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Londrina.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Tradução de Antônio Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Tradução de Suely Rolnik. Rio de Janeiro: 34 Letras, 1997.
DIAS, Rosimeri de Oliveira. Formação inventiva de professores e políticas de cognição. Informática na Educação, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 164-174, jul./dez. 2009.
KASTRUP, Virgínia. O método da cartografia e os quatro níveis da pesquisa-intervenção. In: CASTRO, Lucia Rabello de; BESSET, Vera Lopes. (Org). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro: Trapera, 2008, p. 465-489.
KASTRUP, Virgínia; PASSOS, Eduardo; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: pesquisa intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009.
KASTRUP, Virgínia. A invenção na ponta dos dedos: a reversão da atenção em pessoas com deficiência visual. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 69-89, jun. 2007.
KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001.
KASTRUP, Virgínia. O método da cartografia e os quatro níveis da pesquisa-intervenção. In: CASTRO, Lucia Rabello de; BESSET, Vera Lopes. (Org). Pesquisa-intervenção na infância e juventude. Rio de Janeiro: Trapera, 2008, p. 465-489.
KASTRUP, Virgínia. Políticas cognitivas na formação do professor e o problema do devir-mestre. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1273-1288, dez. 2005.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas 2003.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira da Educação, Rio de Janeiro, n. 19, jan./abr. 2002.
OLIVEIRA, Marta Elaine de. Aprendizagem/Invenção/Experiência: a formação de professores enquanto processo de invenção. In: XIX Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática. Juiz de Fora, 2015.
PÁDUA, Elisabete Matallo Marchesini de. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 10 ed. ver. e atual. Campinas: Papirus, 2004.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Pistas do método da cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2015.
REIS, Leoncio José de Almeida; CAVICHIOLLI, Fernando Renato. Dos single aos multiplayers. Licere, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 312-350, 2014.
SOUZA, Jusciel Kvan Gomes de. Modelagem baseada em agentes: possibilidades na Educação Matemática e pesquisa ambiental. 2019. 88f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) — Universidade Federal do Tocantins. Araguaína.
TURKLE, Sherry; PAPERT, Seymour. Epistemological pluralism and the revaluation of the concrete. Journal of Mathematical Behavior, v. 11, n. 1, p. 3-33, 1992.
UFT — UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS. Projeto Político Curricular: Curso de Licenciatura em Matemática. Palmas: UFT, 2018.
YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de Daniela Bueno. Porto Alegre: Penso, 2016.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.