Reflections of future Mathematics teachers on Financial Education: perspectives for Basic Education

Authors

DOI:

10.46551/emd.v8n15a02

Keywords:

Mathematics Education, Critical Mathematics Education, Financial Education, Degree in Mathematics, Teacher Training

Abstract

Since the publication of the Base Nacional Comum Curricular (National Common Curricular Base), Financial Education has become a topic to be developed in the classroom, mainly related to the mathematics curriculum. In this sense, teachers are in charge of addressing it. In view of this, in this paper we aim to discuss understandings of Financial Education aimed at Basic Education and produced by mathematics undergraduates, mobilized in two training meetings. Based on Critical Mathematics Education and the qualitative research paradigm, we identified five topics using content analysis procedures. The results of the analysis of these topics indicate that the future teachers have knowledge of School Financial Education, although they relate the subject to economic aspects and Financial Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, Suedy Santos de; PESSOA, Cristiane. Educação Financeira em livros didáticos de Matemática dos Anos Finais do Ensino Fundamental: análise de uma coleção. Abakós, v. 8, n. 1, p. 66-85, 2020. https://doi.org/10.5752/P.2316-9451.2020v8n1p66-85

BARBOSA, Gabriela dos Santos; ARAÚJO, Jerlan Manaia de; PAES, Ana Marlice Manhães. Modelagem Matemática e Educação Financeira: uma integração possível no desenvolvimento da criticidade dos estudantes. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-25, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202058

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Translation by Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. 3. reimp. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARONI, Ana Karina Cancian. Educação Financeira no Contexto da Educação Matemática: possibilidades para a formação inicial do professor. 2021. 253f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

BARONI, Ana Karina Cancian; MALTEMPI, Marcus Vinicius. A Educação Financeira e a formação do professor de Matemática: uma compreensão e algumas possibilidades. In: BARONI, Ana Karina Cancian; HARTMANN, Andrei Luís Berres; CARVALHO, Cláudia Cristina Soares de (Org.). Uma abordagem crítica da Educação Financeira na formação do professor de Matemática. Curitiba: Appris, 2021, p. 23-35.

BORBA, Marcelo de Carvalho. Prefácio. In: SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Translation by Abgail Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus 2001.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

GIORDANO, Cássio Cristiano; ASSIS, Marco Rodrigo da Silva; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. A Educação Financeira e a Base Nacional Comum Curricular. Em Teia, v. 10, n. 3, 2019, p. 1-20. https://doi.org/10.36397/emteia.v10i3.241442

HARTMANN, Andrei Luís Berres; BARONI, Ana Karina Cancian. Os espaços da Educação Financeira na Base Nacional Comum Curricular. In: BARONI, Ana Karina Cancian; HARTMANN, Andrei Luís Berres; CARVALHO, Cláudia Cristina Soares de (Org.). Uma abordagem crítica da Educação Financeira na formação do professor de Matemática. Curitiba: Appris, 2021, p. 55-74.

HARTMANN, Andrei Luís Berres; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Educação Financeira à luz da Educação Matemática Crítica: teoria, pesquisas stricto sensu no Brasil (2012-2021) e direcionamentos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 15, n. 3, p. 1-21, dez. 2022. http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v15n3.15644

HARTMANN, Andrei Luís Berres; MARIANI, Rita de Cássia Pistóia; MALTEMPI, Marcus Vinicius. Educação Financeira no Ensino Médio: uma análise de atividades didáticas relacionadas a séries periódicas uniformes sob o ponto de vista da Educação Matemática Crítica. Bolema, Rio Claro, v. 35, n. 70, p. 567-587, ago. 2021. https://doi.org/10.1590/1980-4415v35n70a02

KISTEMANN JR., Marco Aurélio; XISTO, Luiz Paulo. Educação Financeira com estudantes do 2º ano do Ensino Médio da Educação de Jovens e Adultos (EJA) no município de Irupi-ES. Educação Matemática Pesquisa, v. 24, n. 1, p. 41-69, jan./abr. 2022.

LIMA, Reinaldo Feio; GIORDANO, Cassio Cristiano; SENA, Franco Deyvis Lima de. Mapeamento das pesquisas sobre Educação Financeira apresentadas no Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática — EBRAPEM (quadriênio 2015-2019). In: KISTEMANN JR., Marco Aurélio; SOUZA, Fabiano dos Santos (Org.). Educação Financeira e Educação Estatística. Nova Xavantina: Pantanal, 2021, p. 24-46.

LÜDKE, Menga.; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARIM, Vlademir; SILVA, Maxwell Gomes da. Educação Financeira: abordagem nos livros didáticos de Matemática para o Ensino Médio. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-26, 2020. https://doi.org/10.24116/emd.e202005

MAZZI, Lucas Carato, DOMINGUES, Nilton dos Santos. Educação Financeira na Educação Básica: um foco nas percepções dos estudantes. Em Teia, v. 12, n. 2, p. 1-24, 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.250469

MAZZI, Lucas Carato; BARONI, Ana Karina Cancian. Diálogos possíveis entre Educação Financeira e Educação Matemática Crítica. In: BARONI, Ana Karina Cancian; HARTMANN, Andrei Luís Berres; CARVALHO, Cláudia Cristina Soares de (Orgs.). Uma abordagem crítica da Educação Financeira na formação do professor de Matemática. Curitiba: Appris, 2021, p. 37-53.

MUNIZ JR., Ivail. Econs ou Humanos? Um estudo sobre a tomada de decisão em ambientes de Educação Financeira Escolar. 2016. 431f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.

MUNIZ JR., Ivail; JURKIEWICZ, Samuel. Tomada de decisão e trocas intertemporais: uma contribuição para a construção de ambientes de educação financeira escolar nas aulas de Matemática. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 6, n. 3, p. 76-99, set./dez. 2016.

OECD — Organization for Economic Cooperation and Development. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Paris: Directorade for Financial and Enterprice Affairs, 2005.

PESSOA, Cristiane Azevedo dos Santos; MUNIZ JR, Ivail. Educação Financeira Escolar: construções, caminhos, pesquisas e potencialidades para o século XXI. Em Teia, v. 12, n. 2, p. 1-18, 2021. https://doi.org/10.51359/2177-9309.2021.251007

SILVA, Amarildo Melchiades; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, 2013, p. 1-17.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Translation by Orlando de Andrade Figueiredo e Jonei Cerqueira Barbosa. Campinas: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Crítica: incerteza, Matemática, responsabilidade. Translation by Maria Aparecida Viggiani Bicudo. São Paulo: Cortez, 2007.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Translation by Abgail Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus 2001.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Translation by Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2014.

TEIXEIRA, Lilian Aparecida. Diálogo: Matemática e suas Tecnologias. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2020.

Published

2024-08-01

How to Cite

CANTAREIRA, Ana Beatriz Paiva; HARTMANN, Andrei Luís Berres; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Reflections of future Mathematics teachers on Financial Education: perspectives for Basic Education. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 8, no. 15, p. 1–18, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a02. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7370. Acesso em: 6 aug. 2024.

Issue

Section

Paper