Reflections on continuing education of teachers who teach Mathematics in PreSchool

Authors

DOI:

10.46551/emd.v7n13a23

Keywords:

Continuing Education, Mathematics, Preschool, Early Childhood Education

Abstract

The article presents research that analyzed the continuing education of preschool teachers. In this process, we collectively reflected on educational proposals with Mathematics for Early Childhood Education and The Historical-Cultural Theory was used as a basis. The research was carried out with a group of teachers from a Municipal Early Childhood Education in a city in the interior of Goiás. Upon completing the research, we realized that the formative moments added other innovative practices with Mathematics in the school context. We highlight the relevance of dialogue about Mathematics concepts and content involved at the beginning of the schooling process and the development of interaction strategies with Mathematics in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Marlisa Bernardi de; LIMA, Maria das Graças de. Formação inicial de professores e o curso de Pedagogia: reflexões sobre a formação matemática. Ciência & Educação, Bauru, v. 18, n. 2, p. 451-468, 2012.

ARCE, Alessandra. Documentação oficial e o mito da educadora nata na Educação Infantil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.113, p. 167-184, jul. 2001.

ARCE, Alessandra. Neoliberalismo e formação de professores para a Educação Infantil no Brasil: uma análise preliminar. In: LOMBARDI, José Claudinei. (Org.). Temas de Pesquisas em Educação. Campinas: Autores Associados, 2003, p. 16-29..

BARRIO, Juan Bernardino Marques. Prefácio. In: FRIEDRICH, Márcia; BOMTEMPO, Kenia. Fundamentos de Matemática na Pedagogia: revivendo e ressignificando saberes para os Anos Iniciais. Curitiba: Appris, 2018, p. 11-14.

BATISTA, Deniele Pereira. Experiências do tornar-se professora. 2017. 286f. Tese (Doutorado em Educação) — Centro de Teologia e Humanidades. Universidade Católica de Petrópolis. Petrópolis.

BELO, Cibelli Batista; BURAK, Dionisio. A Modelagem Matemática na Educação Infantil: uma experiência vivida. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-22, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil: Introdução. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CURI, Edda. A Matemática e os professores dos Anos Iniciais. São Paulo: Musa, 2005.

DINIZ, Ricardo Saraiva. A Matemática nas séries iniciais do Ensino Fundamental: as professoras, suas concepções e práticas. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Duque de Caxias, v. 2, n. 2. p. 15-27, maio/ago. 2012.

FAZOLO, Eliane. Políticas de atendimento à infância no Brasil: entre proposições e perspectivas. In: CARVALHO, Mercedes; BAIRRAL, Marcelo Almeida (Org.) Matemática e Educação Infantil: investigações e possibilidades de práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 31-51

FRIEDRICH, Márcia; BOMTEMPO, Kênia. Fundamentos de Matemática na Pedagogia: revivendo e ressignificando saberes para os Anos Iniciais. Curitiba: Appris, 2018.

GHELLI, Kelma Gomes Mendonça; SANTOS, Anderson Oramisio dos; OLIVEIRA, Guilherme Saramago de. Conhecimentos matemáticos a serem ensinados na Educação Infantil. Cadernos da Funcamp, Monte Carmelo, v. 28, n. 16, p. 20-34, 2017.

IACOCCA, Liliana; IACOCCA, Michele. Clact… Clact… Clact… 9. ed. São Paulo: Ática, 2000.

KRAMER, Sonia. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.

LORENZATO, Sergio. Educação Infantil e percepção matemática. 2. ed. rev. e ampliada. Campinas: Autores Associados, 2008.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e magistério: identidade, história, representação. In: CATANI, Denice Barbara; BUENO, Belmira Oliveira; SOUSA, Cynthia Pereira de; SOUZA, Maria Cecília Cortez Christiano de. (Org.). Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Paulo: Escrituras, 1997, p. 75-84.

MARCO, Fabiana Fiorezi de; LOPES, Anemari Roesler Luersen Vieira; MOURA, Manoel Oriosvaldo de; SOUSA, Maria do Carmo de. A constituição de um processo formativo: implicações para o professor que ensina Matemática. Educação Unisinos, v. 22, n. 4, p. 298-306, out./dez. 2018.

MORETTI, Vanessa Dias; SOUZA, Neusa Maria Marques. Educação Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: princípios e práticas pedagógicas. São Paulo: Cortez, 2015.

NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: tecendo os fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

PORTO, Cristina; BRANCA, Tenê de Casa. A pipa. São Paulo: FTD, 1996.

REIS, Silvia Marina Guedes de. A Matemática no cotidiano infantil: jogos e atividades com crianças de 3 a 6 anos para o desenvolvimento do raciocínio lógico-matemático. Campinas: Papirus, 2016.

SILVERSTEIN, Shel. A parte que falta. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

VIGOTSKY, Lev Semenovitch. Psicologia pedagógica. Tradução de Claudia Shilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2023-12-15

How to Cite

SANTANA, I. S. B.; SILVA, A. A. da. Reflections on continuing education of teachers who teach Mathematics in PreSchool. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–19, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a23. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7375. Acesso em: 23 nov. 2024.