An approach to Financial Education related with teaching practice in 3rd grade of High School

Authors

DOI:

10.46551/emd.v7n13a24

Keywords:

Financial Education, Financial Planning, Teaching Practice, High School

Abstract

Financial Education involves acquiring knowledge, skills, and attitudes that
empower individuals to make informed decisions regarding managing financial
resources. In this context, we present an approach to this topic related to teaching practice
with senior high school students. The goal is to emphasize the importance of Financial
Education in students' lives based on the content of financial mathematics teaching. The method included lectures and interactive activities covering different topics, such as
distinguishing between needs and wants, creating budgets, and understanding simple and
compound interests. The results indicated that students absorbed theory and
applied the knowledge in practice, demonstrating increased financial awareness and the
ability to make informed decisions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo. Desafios de um processo de profissionalização continuada: elementos da teoria e da prática. Saberes, Jaraguá do Sul, v. 1, p. 22-37, maio/ago. 2000.

BOGDAN, Robert Charles; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação Qualitativa em Educação Matemática: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

Educação Financeira: o caminho para a sua independência. Direção: Gustavo Cerbasi. Youtube, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=34ynd8LBpu0. Acesso em: 1 out. 2023.

GOIÁS. Secretaria de Estado de Educação. Documento Curricular para Goiás. Goiânia: SEE/CONSED/UNDIME, 2021.

GONSALVES, Elise Pereira. Conversas sobre Iniciação à Pesquisa Científica. Campinas: Alínea, 2001.

KIYOSAKI, Robert Toru; LECHTER, Sharon Lynn. Pai rico pai pobre. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

LOPES, Antonia Osima. Aula expositiva: superando o tradicional. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro (Org.). Técnicas de ensino: por que não?. Campinas: Papirus, 2011, p. 37-50.

MACEDO Jr, Jurandir Sell. A árvore do dinheiro: guia para cultivar sua independência financeira. 3.ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2007.

MARIM, Vlademir; SILVA, Maxwell Gomes da. Educação Financeira: abordagem nos livros didáticos de Matemática para o Ensino Médio. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1-26, 2020.

ORTIGÃO, Maria Isabel Ramalho. Análise das práticas de professores de Matemática da Educação Básica. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 48, 29-52, 2011.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. Cortez, 2014.

SILVA, Amarildo Melchiades da; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, 2013, p. 1-17.

SILVA, Sandra Luiza Moraes; BEZERRA, Renata Camacho. A Educação Financeira como proposta para uma vida economicamente equilibrada. Cadernos PDE, p. 1-18, 2016.

Published

2023-12-15

How to Cite

NAVARRO, G. F. G.; SILVA, J. C. An approach to Financial Education related with teaching practice in 3rd grade of High School. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 7, n. 13, p. 1–21, 2023. DOI: 10.46551/emd.v7n13a24. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7376. Acesso em: 23 nov. 2024.