An analysis of didactic resources as alternatives for teaching Mathematics from the perspective of Inclusive Education
DOI:
10.46551/emd.v7n13a26Keywords:
Inclusion, Inclusive Mathematics Education, Didactic ResourcesAbstract
This work is a compilation of some texts on inclusion and practical Mathematics activities from the perspective of Inclusive Education. It aims to analyze the positive influence of these activities as possible teaching resources for students with disabilities. To this end, we achieved a historical analysis with reference to inclusion based on theoretical arguments and laws. We observed that planning the elaboration and development of the proposed mathematical activities is fundamental to facilitate the learning of the contents, respecting the student’s specificities. We identified from the analysis of the documents studied, the importance of teaching resources in Mathematics classes and their positive interference in the students learning belonging to the target audience of Special Education.
Downloads
References
AGRANIONIH, Neila Tonin; SMANIOTTO, Magál. Jogos e aprendizagem Matemática: uma interação possível. Erechim: EdiFAPES, 2002.
BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Contexto, 2002.
BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem matemática & implicações no ensino e aprendizagem de Matemática. Blumenau: FURB, 1999.
BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem Matemática no Ensino. São Paulo: Contexto, 2005.
BERLINER, David. Inequality, poverty, and the socialization of America’s youth for the responsabilities of citizenship. Theory into Practice, v. 52, n. 3, p. 203-209, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.
COELHO, José Ricardo Dolenga; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Geometria e Desenho Universal para Aprendizagem: uma revisão bibliográfica na Educação Matemática Inclusiva. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-26, 2021.
CORRÊA, Gisély de Abrêu. Apropriação do conceito de sistema de numeração decimal por uma criança com síndrome de Down na perspectiva da teoria da formação planejada das ações mentais. 2017. 148f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) — Instituto Federal do Espírito Santo. Vitória.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Da realidade à ação: reflexões sobre Educação e Matemática. São Paulo: Grupo Editorial Summus, 1986.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 2009.
FACIÓN, José Raimundo. Inclusão escolar e suas implicações. 2. ed. Curitiba: IBPEX, 2008.
FELIPPE, Alana Cavalcante; MACEDO, Shirley da Silva. Contribuições dos jogos matemáticos e modelagem matemática no ensino da Matemática. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 11, n. 1, p. 1-12, 2022.
GALVÃO, Lawrence Mota; REHFELDT, Márcia Jussara Hepp; SCHUCK, Rogério José. Modelagem Matemática: uma proposta de ensino para alunos deficientes visuais. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-24, 2021.
GRANDO, Regina Célia. O jogo e a Matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.
KRANZ, Cláudia Rosana. Os jogos com regras na Educação Matemática Inclusiva. 2011. 145f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Norte.
MUNIZ, Cristiano Alberto; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos; MAGINA, Sandra Maria Pinto; FREITAS, Magina Sueli Brito Lira de. Agrupamentos e trocas. In: Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Construção do Sistema de Numeração Decimal. Brasília: MEC/SEBE, 2014, p. 27-32.
ONU — Organização das Nações Unidas. Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Assembleia Geral, de 13 de dezembro de 2006. Nova York, 2006.
SANTOS, Lijecson Souza dos. Ensino de Geometria: construção de materiais didáticos manipuláveis com alunos surdos e ouvintes. 2018. 192f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) — Centro de Ciências e Tecnologia. Universidade Estadual da Paraíba. Campina Grande.
SARMENTO, Carlos Vitor da Silva; SARMENTO, Carlos Felipe da Silva; GOMES, Gicelia Ferreira; FERREIRA, José de Melo; CRUZ, Maria Aparecida. A importância dos jogos matemáticos para a aprendizagem: aplicação do jogo conhecendo a equação no Ensino Médio. Semana Acadêmica, Fortaleza, v. 1, n. 118, p. 1-17, 2017.
SMOLE, Kátia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; CÂNDIDO, Patrícia. Jogos de Matemática de 1º ao 5º ano. Porto Alegre: Artmed, 2007.
SOUZA, Lucas José de; MARIANI, Rita de Cássia Pistóia. Pessoas surdas na aula de Matemática... E agora? (Análise de uma práxis com materiais didáticos). Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-25, 2021.
UNESCO — Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Declaração de Salamanca: sobre princípios, política e prática em educação especial. Salamanca: Unesco, 1994.
UNESCO — Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Os desafios do ensino de Matemática na Educação Básica. São Carlos: EdUFSCar, 2016.
VIANA, Elton de Andrade. Situações didáticas de ensino da Matemática: um estudo de caso de uma aluna com transtorno do espectro autista. 2017. 94f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.